Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor mange HK har egentlig iv80X?

Startet av Vurderer en elbil, onsdag 13. juli 2022, klokken 18:46

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Hvor mange HK har egentlig iv80X?

I brosjyren så står det:  "265*****"

Og disse stjernene betyr:
         "***** Maksimal effekt kan oppnås maksimalt i 30 sekunder. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, lading / temperatur / status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet. For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 °C og et batterinivå > 88%. Eventuelle avvik fra parameterne spesifisert ovenfor kan føre til redusert effekt og til og med at maksimal effekt ikke er tilgjengelig. Til en viss grad kan batteritemperaturen indirekte påvirkes via klimastyring, ladenivået og andre parametere som kan stilles inn i kjøretøyet. Effekten som er tilgjengelig for øyeblikket, vises på effektmåleren. For å opprettholde høyvoltsbatteriets tilgjengelige kapasitet så langt det er mulig, anbefales det å sette et lademål på 80% for batteriet for daglig bruk (kan justeres til 100% f.eks. før lange reiser)."

265 HK i maximalt 30 sek.
For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 °C og et batterinivå på mer enn 88%

Hvor mange HK er det på en langtur i 19 grader og 80% batterikapasitet?
Fossilbil

Rusalka

Dette er ikke enkelt.... Det er vel det samme med alle elbiler etter det jeg har forstått. Har selv kjørt over 5000 km med min iv80x, med tilhenger, på tøffe vestlandsveier. Har ikke opplevd annet enn å ha plenty krefter i alle situasjoner. 
Har også kjørt iv80, og det er lett å merke at den manger de ekstra hestene, men klarer seg fint uten! (tror jeg hadde vært fornøyd med iv80 også!). Nå skal det sies at jeg ikke har en spesielt  «sporty» kjørestil...

02jan

Har også dratt på meg 5000 km med 80x , både med og uten henger.
Maskinen gir mer en nok kraft enten om du skal opp en fjellside med &0 sone eller 110 motorvei. Tipper lappen kan ryke allerede etter 5 sekunder med å trykke i pedalen enten opp i 80 eller ved 110 hastighet motorvei. Imponerende kraft uansett hastighet ( norske forhold).
Bilen kjører også meget godt, til tross for at dette er en familie Crossover (CUV). Ligger stødig og behagelig til tross for sine 2.3 tonn.
Snittforbruk for strøm siden april har lagt seg på 1.6.kw/t pr mil.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

EriTom

Elbil kjøper 99% for å spare penger 🤪 (meg inkludert)

Trenger du firhjulstrekk kjøper du 80X. Klarer du deg med RWD, bør du vurdere hvor langt du stort sett kjører... Personlig er jeg av oppfatningen at man bør kjøpe bil etter det man kjører 90% av tiden. Ikke for de siste 10%'ene 🤪
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

VoltWay

Sitat fra: EriTom på torsdag 14. juli 2022, klokken 20:48
Elbil kjøper 99% for å spare penger 🤪 (meg inkludert)

Trenger du firhjulstrekk kjøper du 80X. Klarer du deg med RWD, bør du vurdere hvor langt du stort sett kjører... Personlig er jeg av oppfatningen at man bør kjøpe bil etter det man kjører 90% av tiden. Ikke for de siste 10%'ene 🤪
Hadde jeg hatt nytte av firhjulstrekk 10% av tiden ville jeg ikke vært i tvil om at det ble kjøpt.

Vurderer en elbil

Tråden sporer av....

Er det noen som har noe svar på problemstillingen?

Bør kjøperne føle seg lurt?

Oppfører andre produsenter seg slik?

Er det slik på Tesla, Kia, Jaguar, Ford, BMW? Oppgir disse produsentene et HK tall for deretter å sette mange "umulige" forhåndsregler for dette? Jeg kan ikke finne noe...

Så hvorfor gjør Skoda dette?

Hvor mange HK har Enyaq med bare 80% batterikapasitet, som forhandlere og forståsegpåere, gjerne vil at ladingen skal stoppe på?
Fossilbil

VoltWay

#6
Hvorfor skulle en føle seg lurt? Er det noe informasjon Skoda ikke har oppgitt?

Lavere ytelse ved lavere SoC og temperatur gjelder alle elbiler. Det kan vel kompenseres bla. ved å øke strømstyrken ved lavere batterispenning, men det har også sine konsekvenser.

Tesla oppgir vel ikke lengre hestekrefter, men vedkjenner at ytelsen er avhengig av ulike forhold.

Dette er likt på alle MEB-bilene i alle fall. Mulig de opererer med ulike verdier, men at maksimal effekt er begrenset og kortvarig gjelder alle.

Om noe er kanskje Skoda en av de som faktisk informerer om dette, selv om det er tilfelle for mange biler. Jeg antar de fleste oppgir maksimal effekt, ikke et gjennomsnitt eller hva du kan få med kalde batterier på 50% SoC.

Ytelse fra 100-0% SoC og ulike temperaturer måtte du lest av som en lengre tabell eller helst graf.

Her er noen kilder. Bruker Tesla siden det finnes mye info om de.

Model 3:
Sitat"The drop from 75% to 45% – a 30% drop in SOC (only 5% more than the example above) – results in a massive 64 horsepower difference! So it's pretty clear that if you're trying to put in some good times on the track, don't bother unless your SOC is above 75%."

https://insideevs.com/news/381551/video-tesla-model-3-performance-soc-dyno/

https://www.teslaownersonline.com/threads/tesla-model-3-dyno-testing-at-various-soc.8865/

https://www.teslaownersonline.com/threads/0-60-times-at-various-battery-soc-levels.7980/


Vurderer en elbil

Dersom en selger hadde fortalt meg at bilen jeg kjøper har 265 HK, og jeg siden hadde funnet ut at det er bare på svært gitte premisser, noe som bilen faktisk nesten aldri klarer å ha, og som selgeren selv sier at jeg ikke burde ha særlig ofte (over 80% batterikapasitet), så hadde jeg følt meg lurt, ja.
Fossilbil

VoltWay

Som sagt, det gjelder alle elbiler. De fungerer ikke som en drivstoffbil, og hestekrefter er heller ikke det samme pga. ulik momentkurve.

geear

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 16. juli 2022, klokken 15:52
Dersom en selger hadde fortalt meg at bilen jeg kjøper har 265 HK, og jeg siden hadde funnet ut at det er bare på svært gitte premisser, noe som bilen faktisk nesten aldri klarer å ha, og som selgeren selv sier at jeg ikke burde ha særlig ofte (over 80% batterikapasitet), så hadde jeg følt meg lurt, ja.
Dette er vel egentlig ikke noe annerledes enn når en selger av en bensinbil forteller deg at du får en bil med 265 hk, men fakta er at i noe sånt som 99% av tiden du bruker den har den kun 100-150 hk tilgjengelig, fordi toppeffekten kanskje kun er tilgjengelig på 6000 rpm.

Som det nevnes over her så oppgir ikke Tesla effekt på nettsidene sine, de opppgir effekt i vognkortet kun fordi Vegvesenet krever det. De oppgir kun ytelse (0-100).

Når det gjelder elbiler finnes det flere andre som kun har oppgitt effekt i en svært kort tid. For eksempel Mach-E GT tillater maks effekt kun i fem sekunder om gangen. Den knuses derfor på kvartmila av Model Y Performance, selv om de er oppgitt til samme 0-100. Det er ikke tydelig opplyst om på nettsidene, og jeg ville følt meg litt lurt om jeg hadde kjøpt en Mach-E GT.

Vurderer en elbil

Sitat fra: geear på søndag 17. juli 2022, klokken 13:52men fakta er at i noe sånt som 99% av tiden du bruker den har den kun 100-150 hk tilgjengelig, fordi toppeffekten kanskje kun er tilgjengelig på 6000 rpm.
Kanskje....

Dette betyr likevel at jeg kan trekke x-antall kg hele tiden.

I Enyaqs tilfelle kan jeg da trekke det i 30 sek. Dersom jeg jeg har over 88% av batteriet. Og 88% batterikapasitet anbefaler ikke Skoda at jeg skal ha. De anbefaler 80%.
Fossilbil

VoltWay

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 17. juli 2022, klokken 15:06
Sitat fra: geear på søndag 17. juli 2022, klokken 13:52men fakta er at i noe sånt som 99% av tiden du bruker den har den kun 100-150 hk tilgjengelig, fordi toppeffekten kanskje kun er tilgjengelig på 6000 rpm.
Kanskje....

Dette betyr likevel at jeg kan trekke x-antall kg hele tiden.

I Enyaqs tilfelle kan jeg da trekke det i 30 sek. Dersom jeg jeg har over 88% av batteriet. Og 88% batterikapasitet anbefaler ikke Skoda at jeg skal ha. De anbefaler 80%.
Trekke kg? Som i henger? Du kan trekke like mye på alle SoC-nivå. Maks hestekrefter er det du får ut ved å tråkke "klampen i bånn", og det er vel ikke en tilstand som vedvarer spesielt lenge, spesielt med henger på. Moment er vel så viktig som maks effekt, og der oppfører en elbil seg veldig ulikt drivstoffbiler.

Maks 80% er spesielt mtp. ladestatus over lengre tid. Det er ikke noe problem å lade til 100% og kjøre. Den anbefalingen er for batterihelsen. At maks effekt går nedover med SoC og tid er for å beskytte motor og drivverk, samt at batterispenningen går ned.

geear

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 17. juli 2022, klokken 15:06
Sitat fra: geear på søndag 17. juli 2022, klokken 13:52men fakta er at i noe sånt som 99% av tiden du bruker den har den kun 100-150 hk tilgjengelig, fordi toppeffekten kanskje kun er tilgjengelig på 6000 rpm.
Kanskje....

Dette betyr likevel at jeg kan trekke x-antall kg hele tiden.

I Enyaqs tilfelle kan jeg da trekke det i 30 sek. Dersom jeg jeg har over 88% av batteriet. Og 88% batterikapasitet anbefaler ikke Skoda at jeg skal ha. De anbefaler 80%.
Verken kjøleanlegg eller noe som helst annet i en Octavia eller lignende er laget for at motoren skal gå kontinuerlig på 6000 rpm. Den vil ikke like det. De er laget for å putre avgårde på 1500-3000 rpm med halvparten av hestekreftene tilgjengelig. Men ja, den kan levere maks effekt selv om tanken er nesten tom, så situasjonen er ikke den samme, det er klart.

ThomasEL

LITT spesielt er det vel likevel at oppgitt antall HK kun er tilgjengelig innenfor et SÅ smalt SOC-felt (100% - 88%)..?
- Audi e-tron har til sammenlikning full boost effekt tilgjengelig ned til ca 20% SOC...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

VoltWay

Sitat fra: ThomasEL på fredag 22. juli 2022, klokken 00:13
LITT spesielt er det vel likevel at oppgitt antall HK kun er tilgjengelig innenfor et SÅ smalt SOC-felt (100% - 88%)..?
- Audi e-tron har til sammenlikning full boost effekt tilgjengelig ned til ca 20% SOC...
Mulig feit-e-tron kan det, men det er akkurat det samme på Q4 e-tron:

SitatMaksimal effekt 220 kW. Inntil 25 kW av dette regnes som en boost, som kan benyttes maksimalt 30 sekunder under ideelle forhold. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, lading / temperatur / status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet. For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 ° C og et batterinivå > 88%. Eventuelle avvik fra parameterne spesifisert ovenfor kan føre til redusert effekt og til og med at maksimal effekt ikke er tilgjengelig. Til en viss grad kan batteritemperaturen indirekte påvirkes via klimastyring, ladenivået og andre parametere som kan stilles inn i kjøretøyet. Effekten som er tilgjengelig for øyeblikket, vises på effektmåleren. For å opprettholde høyvoltsbatteriets tilgjengelige kapasitet så langt det er mulig, anbefales det å sette et lademål på 80% for batteriet for daglig bruk (kan justeres til 100% f.eks. før lange reiser).
https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-Q4-e-tron.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA