Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte fra e-tron 55 til Q4?

Startet av elektro, onsdag 13. juli 2022, klokken 13:44

« forrige - neste »

elektro

Er det noen som har gjort dette? Hvordan er erfaringene, spesielt i forhold til plass?

Og hvordan er det med leveringstid om dagen? Finnes det noen forhandlere med kampanjemodeller el på lager?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Jeg har en Q4 50 i bestilling, skal muligens kanskje forhåpentligvis produseres i uke 29. Genstår å se.
Går fra e-tron 50.

Forhandlere har ofte forhåndsbestilt biler, og da kan de ha en god plass i køen. Ta en ringerunde til ulike forhandlere.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Dieselgubben

Jeg valgte q4 50 over e-tron 55 hovedsakelig av 2 grunner: jeg har ikke samvittighet til å gjøre de daglige kjøreturene i en bil som veier 2,6 tonn. Kjøre E-tron 55 til jobb eller på butikken for å handle mat? Det føles feil i forhold til energiforbruk og veislitasje. I tillegg har e-tron 55 for kort rekkevidde. Selv om den lader hurtig, er 20 prosent økning i rekkevidden for Q4 betydelig. Plassen er også god nok i Q4 for familie på 4 på ferie. E-tron 55 er flott med luftfjærer, påkostet interiør og særs god stereo. Men til daglig bruk ville jeg fått litt vond smak i munnen. Jeg klarte ikke å forsvare å kjøpe e-tron 55 selv om jeg ville. Et annet moment var selvsagt at det kommer ny e-tron snart, verdiutviklingen er jeg også usikker på.

nybil321

#3
Vurderte e-tron 55. Hovedmomenter var

- Rekkevidde til endepunkt med lader er alfa omega gitt at man ikke trenger å lade. E-tron krevde lading begge veier vinterstid. Tid spart på ladestasjon med misfornøyd familie er mye verdt. Ja lading tar mye kortere tid med e-tron, men stoppeprosessen i seg selv er omfattende (Opplever ~40kw vinterstid med ~35% batteri som etter tur på butikken på vei opp holder hjem igjen). Evt går den en vei med lader på destinasjon. 210km en vei med 0->1100 høydemeter)
- Billigere bil gjør det mer "behagelig" å bytte oftere. Dvs min er speccet ok minus
- Q4 er som å kjøre en golf kontra e-tron som oppleves gedigen i byen
- Ulempe er støy, dempekomfort, manglende ladehastighet i kaldt vær, samt manglende tilgang til ekstrautstyr for de som ønsker det. Det skal ikke mye ekstra til før man er nær e-tron.

Plassmessig opplevde jeg det ikke så veldig forskjellig, men man blir jo bedre til å pakke til fire når vogn og to senger skal med i tillegg til bagasje. Man kan aldri få nok plass, og man bruker plassen man har. Ironisk nok.

Når det er sagt så stiller jeg spørsmå til Audi og software som må være sorgen for de som har kjøpt med masse ekstra. Bilen er ett år, det er lovet oppdatering i mars, det er helt i det blå om det i det hele tatt kommer noe til de første bilene. Takk gud for trådløs carplay og trådløs lader.

janbanan

Byttet fra e-tron 50, til Q4 50. Fikk bilen i går. Klart det ikke er samme limousin følelse på Q4, men mer enn Nook bil for meg.
Var heldig og fikk 360, elektrisk justerbare forseter og ladeplate for telefon, samt bra utstyrt utover det også.
Bonus at den er mye enklere å parkere i trang fellesgarasje OG bedre rekkevidde.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA