2022.8.10.1 - MCU1 får oppdatering nå!

Startet av Motorwatt, lør 09. jul 2022, kl. 01:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Bare prøvd med spaken til første trinn, så dette må testes. Reduserer isåfall ankepunktene med opptil flere poeng 🙂.

ps. Tja. Virket for såvidt slik du sa, men ved filskifte tar jeg aldri spaken til trinn 2. Kun trinn 1 i ett sekund, og da går resten av filskifte helt av seg selv. Avslutter også blinkingen når den har plassert seg i ny fil. Slik trodde jeg det var, og slik skulle det vært.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Da fikk jeg strømtrekkjustering fra appen på begge biler. Det er verd litt tilroting av gui`et. Nå er vi spent på om forvarming før hurtiglading og "vinteregenskapene" er merkbart endret. Får følge godt med på canbusdataene på neste langtur :)

TeslaSør

Fikk v11 for noen uker siden. TMS MCU1. Synes ikke endringene i UI er et fremskritt, heller motsatt. Skrift og kontroller er blitt mindre. Det er stadig mer ubrukt plass på skjermen (siden 2017). Altså vanskeligere å lese og treffe riktig under kjøring. I mitt hode mindre trafikksikkert. Dynamisk «dock» er jo helt tåpelig mtp muskelminnet, oppmerksomhet og reaksjonstid.

Media-appen(e) er et eget kapittel. Bildet under viser hvordan radiokanalene er lagt opp helt annerledes enn resten av media-kildene, uten å utnytte «screen real-estate» overhodet. Utrolig knot og merkelig i det hele tatt slippe forbi beta. Det er også en bug ved at nederste radiokanal ikke kan scrolles helt frem, men «ramler ned» bak innrammingen av vinduet.

Andre tanker om dette?

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
2017 Tesla Model S 75D

THE

Helt enig med TeslaSør. Radio er nesten ubrukelig nå. Tune in er blitt veldig vanskelig å finne fram i også sammenlignet med slik det var tidligere.

Menyen nederst på skjermen ble også mer krøkkete. F.eks. måten å aktivere bakrutevarme og defroster er en uheldig endring. Bruker stort sett stemmekommandoer til å aktivere defroster o.l., men det fungerer jo ikke 100% av gangene. Radio kan ikke styres med stemmekommando. I Polestar (Android?) kan man bruke stemmekommando for å bytte radiokanal, eller slå på en radiokanal. Hvis man forsøker det samme i Tesla så starter bilen et eller annet tilfeldig møl på Spotify.

I tillegg er det utrolig irriterende med bakgrunnen som skinner gjennom den nederste cm. på ryggekamerabildet. Er jo ofte umulig å se tilhengerkula i kamera nå etter "oppgraderingen". Det meste blir sikkert fikset med en bugfix. Problemet er jo bare at MCU1 biler må sikkert vente et år til neste oppdatering før dette blir fikset...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

Sitat fra: THE på tor 22. sep 2022, kl. 09:07

Menyen nederst på skjermen ble også mer krøkkete. F.eks. måten å aktivere bakrutevarme og defroster er en uheldig endring. Bruker stort sett stemmekommandoer til å aktivere defroster o.l., men det fungerer jo ikke 100% av gangene. Radio kan ikke styres med stemmekommando.
Kan du ikke legge til defroster og bakrutevarmer som direktevalg  slik som på Model 3/Y ?

THE

Sitat fra: Otkristo på tor 22. sep 2022, kl. 10:25

Menyen nederst på skjermen ble også mer krøkkete. F.eks. måten å aktivere bakrutevarme og defroster er en uheldig endring. Bruker stort sett stemmekommandoer til å aktivere defroster o.l., men det fungerer jo ikke 100% av gangene. Radio kan ikke styres med stemmekommando.
Kan du ikke legge til defroster og bakrutevarmer som direktevalg  slik som på Model 3/Y ?
Ligger for så vidt som direktevalg med ikoner på 5x5 mm rett under temperaturjustering. For å treffe ikon for defroster og bakrutevarme uten å justere temperatur ned må jeg nok spisse en fingertupp på høyrehånda, eller montere en touch-penn ved siden av skjermen. Om det er mulig å få direktevalg via store ikoner nederst på skjermen vet jeg ikke, men jeg har ikke funnet ut hvordan i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

Sitat fra: THE på tor 22. sep 2022, kl. 12:16
Sitat fra: Otkristo på tor 22. sep 2022, kl. 10:25

Ligger for så vidt som direktevalg med ikoner på 5x5 mm rett under temperaturjustering. For å treffe ikon for defroster og bakrutevarme uten å justere temperatur ned må jeg nok spisse en fingertupp på høyrehånda, eller montere en touch-penn ved siden av skjermen. Om det er mulig å få direktevalg via store ikoner nederst på skjermen vet jeg ikke, men jeg har ikke funnet ut hvordan i alle fall.
Når du holder inne på prikkene, får du ikke opp «apper» du kan legge som snarvei. Der skal defroster ligge.

streken

I går tikket det jammen inn en ny oppdatering, nå 2022.8.10.6, opp fra .5

Fortsatt umulig å åpne release notes, og ingen merkbare endringer til det bedre. Samme feil i bildet ved bruk av ryggekamera som før.

Autopiloten har derimot tatt tre steg tilbake nå. Det skal ikke mye vann i veibanen til før den kobler ut fullstendig i lang tid. Hverken autopilot eller adaptiv cruise lar seg aktivere. I går kveld på opplyst E18 og oppholdsvær mellom Holstad og Nygårdskrysset. Umulig å aktivere. I kveld på E6 hele strekket fra Moss nord til Råde, da tidvis med en del regn, men det har aldri vært problem før. Mildt sagt irriterende!
Jeg hadde selvsagt ren, duggfri rute, AC på og gode vindusviskere. Frontrute skiftet i juni.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

eeeerik

Sitat fra: streken på fre 04. nov 2022, kl. 00:02
I går tikket det jammen inn en ny oppdatering, nå 2022.8.10.6, opp fra .5

Fortsatt umulig å åpne release notes, og ingen merkbare endringer til det bedre. Samme feil i bildet ved bruk av ryggekamera som før.

Autopiloten har derimot tatt tre steg tilbake nå. Det skal ikke mye vann i veibanen til før den kobler ut fullstendig i lang tid. Hverken autopilot eller adaptiv cruise lar seg aktivere. I går kveld på opplyst E18 og oppholdsvær mellom Holstad og Nygårdskrysset. Umulig å aktivere. I kveld på E6 hele strekket fra Moss nord til Råde, da tidvis med en del regn, men det har aldri vært problem før. Mildt sagt irriterende!
Jeg hadde selvsagt ren, duggfri rute, AC på og gode vindusviskere. Frontrute skiftet i juni.
Kjørte Drammen - Oslo på e18 i ettermiddag med svært mye regn. Følte selv at det var ukomfortabelt å kjøre, men autopiloten fungerte uten problem på 2022.8.10.6

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA