Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.20.x

Startet av Motorwatt, torsdag 07. juli 2022, klokken 20:49

« forrige - neste »

Motorwatt

Tror aldri dette kommer på alle biler da "grønt lys alarm" ikke har noe sikkerhetsaspekt. Allerede nå har vi overskudd av "pling" i bilene, og dette blir da en ny utgave av "Petter og ulven". Setter nytteverdien av denne funksjonene bitte litte grann høyere enn det å kunne endre fargen på bilen i IC og MCU 😃.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Har ikke alle biler lydvarsel på grønt lys allerede? Pleier å komme et tut bakfra.
'21 3LR

Motorwatt

Sitat fra: OlaM på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:42
Har ikke alle biler lydvarsel på grønt lys allerede? Pleier å komme et tut bakfra.
Nettopp. Og denne funksjonen har vært implementert på alle biler over hele verden siden "tidenes morgen", og uten merkostnader. Holder med det... 😆
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Audi har hatt dette (med nedtelling), samt andre funksjoner ifm trafikklys siden 2016, så det er i hvert fall flere enn Tesla som ser potensialet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#34
Det er et helt annet system, og det tror jeg nok du vet.

For at TLI skal fungere, krever det et rutenett av trafikksignaler som rapporterer statusen deres – grønt, gult, rødt og hvor mange sekunder til neste signalskifte – til biler med innebygde telematikkmodem og muligheten til å lese signalinformasjonen. TLI ga deg i utgangspunktet nok informasjon til å vite om du burde bremse ned for neste lys, og en nedtellingstidtaker til lyset blir grønt igjen
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Absolutt et annet system, poenget er at de også ser ut til å synes at det er en grunn til å informere om grønt lys.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Ja, fordi man da vet i god tid i forveien hvor lenge det er til det blir grønt, eller hvor lenge det forblir grønt, og kan avpasse hastighet.

Jeg tror du bare prøver å forsvare en tullete løsning som nærmest er uten verdi bare fordi det er en Tesla det gjelder 😀.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:30
Tror aldri dette kommer på alle biler da "grønt lys alarm" ikke har noe sikkerhetsaspekt. Allerede nå har vi overskudd av "pling" i bilene, og dette blir da en ny utgave av "Petter og ulven". Setter nytteverdien av denne funksjonene bitte litte grann høyere enn det å kunne endre fargen på bilen i IC og MCU 😃.
Som sannsynligvis er høyt verdsatt hos de som har foliert bilen sin. Akkurat som trafikklysfunksjon. Selv om man selv ser noe som mindre nyttig så betyr det ikke at det ikke er nyttig for andre. Jeg har for eksempel ikke hund, men forstår at andre har behov for dog mode, og gidder ikke skrive side opp og side ned om at det er fullstendig unyttig for meg.

Sitat fra: OlaM på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:42
Har ikke alle biler lydvarsel på grønt lys allerede? Pleier å komme et tut bakfra.
Ja, der har du jo vandrehistorien om han med avisa, som alltid ventet på tut bakfra. Helt til det kom mens lyset enda var rødt...  ;D

kodax

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. juli 2022, klokken 17:07
Jeg tror du bare prøver å forsvare en tullete løsning som nærmest er uten verdi bare fordi det er en Tesla det gjelder 😀.
Javel, herr. Besserwizzerminister ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Denne diskusjonen er litt som da servostyringen kom. Det var svært mange som argumentere mot. Nå er det det ikke et tema. Jeg har innsett at funksjoner jeg trodde var unyttige, etter en tid viser seg å være "uunnværlige".
Å kjempe i mot utviklingen er bare slitsomt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#40
Sitat fra: kodax på onsdag 13. juli 2022, klokken 17:17
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. juli 2022, klokken 17:07
Jeg tror du bare prøver å forsvare en tullete løsning som nærmest er uten verdi bare fordi det er en Tesla det gjelder 😀.
Javel, herr. Besserwizzerminister ;)
Som forventet av en som mener at alt med Tesla er en gave til menneskeheten, og som ikke vil akseptere at noen kan ha andre meninger. Jeg synes bilen er super å kjøre, og den nest beste jeg har hatt. Jeg synes at mye av teknikken er bra, og har ofte kommentert dette. Men jeg forbeholder meg også retten til å uttale min mening om det jeg synes er negativt, eller noen ganger direkte tullete. Skjønner at dette kan såre noen, men det får dere tåle. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:42
Sitat fra: kodax på onsdag 13. juli 2022, klokken 17:17
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. juli 2022, klokken 17:07
Jeg tror du bare prøver å forsvare en tullete løsning som nærmest er uten verdi bare fordi det er en Tesla det gjelder 😀.
Javel, herr. Besserwizzerminister ;)
Som forventet av en som mener at alt med Tesla er en gave til menneskeheten, og som ikke vil akseptere at noen kan ha andre meninger. Jeg synes bilen er super å kjøre, og den nest beste jeg har hatt. Jeg synes at mye av teknikken er bra, og har ofte kommentert dette. Men jeg forbeholder meg også retten til å uttale min mening om det jeg synes er negativt, eller noen ganger direkte tullete. Skjønner at dette kan såre noen, men det får dere tåle.
Jeg aksepterer absolutt at du syns at grønt lys-påminnelse er meningsløst, jeg skriver hvorfor jeg tror det gir mening.
Du skriver at jeg "forsvarer en tullete løsning som nærmest er uten verdi bare fordi det er en Tesla det gjelder", og at jeg "mener at alt med Tesla er en gave til menneskeheten, og som ikke vil akseptere at noen kan ha andre meninger.".
Det er ikke å uttale seg om hva du syns er bra og ikke bra med bilen og dens funksjoner. Det er drittslenging. Ta deg sammen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

SitatJeg tror du bare prøver å forsvare en tullete løsning som nærmest er uten verdi bare fordi det er en Tesla det gjelder :D

Jeg skriver hva jeg "tror", men det har du hendig utelatt i sitatet. Jeg er også fan av Tesla - til tider, og har aldri synes det er noe negativt med det. Men at du har gitt meg en tittel som over, er derimot noe helt annet.

Men dette fører lite med seg, så er vel greit å avslutte nå?

For å få tilbake sporet, så synes jeg funksjonen i FSD EU med at bilen stopper på rødt er super. Burde være litt automatikk i at når bilen foran starter, og det er grønt lys, så burde også min bil gjøre dette uten bekreftelse. Av det jeg har lest er det visstnok slik i USA, men ikke fått det til å virke her. EU-restriksjoner?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: kodax på onsdag 13. juli 2022, klokken 16:13
Audi har hatt dette (med nedtelling), samt andre funksjoner ifm trafikklys siden 2016, så det er i hvert fall flere enn Tesla som ser potensialet.

Det hadde vært helt konge. Veikantutstyr som kommuniserer med biler kjørt av bevisste mennesker er nok et teknologisk trappetrinn vi vil befinne oss på i lang tid før helt selvkjørende biler.
'21 3LR

Motorwatt

Dette hører vel egentlig hjemme i en FSD-tråd, men er et interessant dokument med blikk på fremtiden (Transportøkonomisk Institutt):

Førerstøttesystemer: Status og potensial for framtiden

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=41786
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA