Erfaring med bagasjeboks kontra takstativ

Startet av thebadger, tor 07. jul 2022, kl. 08:07

« forrige - neste »

thebadger

Hei! Skam hente ut en tm3 med hengerfeste i dag og lurer på om noen hat erfaring med bruk av bagasjeboks og takboks hver for seg? Da er det forbruk jeg tenker på.
Tar gjerne tips om bagasjeboks også, eneste jeg har funnet er 1 thule variant

Hideyowife

Finnes en del om dette temaet på Youtube. Har ikke brukt noen av delene selv men det sies at det med boks på krok, ikke er nevneverdig endring i forbruk. Takboks derimot øker forbruket en del. Vi kjøpte bil uten krok, men hadde jeg visst det når vi kjøpte ifjor så hadde vi kjøpt krok på vår bil og  :)
Tesla Model Y LR 2023
Honda e Advance 2021

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

RJK

Sitat fra: thebadger på tor 07. jul 2022, kl. 08:07
Hei! Skam hente ut en tm3 med hengerfeste i dag og lurer på om noen hat erfaring med bruk av bagasjeboks og takboks hver for seg? Da er det forbruk jeg tenker på.
Tar gjerne tips om bagasjeboks også, eneste jeg har funnet er 1 thule variant
Thule har da 3 bokser som er ment for stativ og krok, en hardbox og tre softbox-varianter.

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers

Hardboxen er Thule BackUp, som krever egen boksholder i form av Thule Easybase.

Så har du Softboxene som er:
Thule Onto som er semihard og kan festes direkte på kroken.
Thule BackSpace XT er så og si samme som Onto, men som krever sykkelfestet Thule VeloSpace XT.

Thule EasyBag som på alle måter er en soft bag. Den krever og Thule EasyBase

Ingen av boksene fra Thule er brede nok til at du får andre ski enn barneski, Trick-ski eller Snowboards inni, og noen snowboards vil bli for lange.

Trenger du plass for lengre ski, finnes det bare to alternativ, HS-XBOX Transportbox, som kommer i 5 bredder (120, 180, 190, 200 og 210), samt HS-XBOX Glassfiber, som er i glassfiber istedet for aluminium, men kommer bare i bredden 190.

https://www.kultur-og-krambu.com/lastesystemer/

(Link er til webshopen dems)

Det spesielle her, er altså at du må passe på at boksen du kjøper, ikke stikker ut mer enn det som er lovlig for bilen din, før du må merke lasten eller ha spesialtillatelse. Pass også på at lys og skilt ikke dekkes, ellers må du ha på skiltholder med skilt og lyslist.

"Utstikkende gods: a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner."

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-12-16-1521
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på tor 07. jul 2022, kl. 11:00
...
Tusen takk for glimrende svar!
Jeg skal ikke ha ski, skal ha reiseseng, barnevogn, etc.

RJK

Sitat fra: thebadger på tor 07. jul 2022, kl. 16:30
Sitat fra: RJK på tor 07. jul 2022, kl. 11:00
...
Tusen takk for glimrende svar!
Jeg skal ikke ha ski, skal ha reiseseng, barnevogn, etc.
Bare hyggelig.

PS! Husk at det er kuletrykk som anngir hvor mye baggasje du kan ha på kroken når det ikke er tilhenger, og du må huske vekt på boks og eventuelt holder, som går i fratrekk. Da sitter du igjen med differansen.

Dette og hva av gjenstandene du får plass til, er med å avgjøre hva du får med deg. Lette men volumiøse ting er nok lettere å pakke i disse. Og gods du trygt kan surre inn i plast, men fremdeles får festet forsvarlig på f.eks, en Thule EasyBase, kan gjerne gi deg mer gods når du kan klare deg uten en slik boks. Det er dog ikke like praktisk om det er ting som lett kan forflytte seg.

Lykke til med valget. :)
Bosted Oslo

thebadger

Gikk for et annet alternativ. Stopper en ekstremt stor, vanntett koffert til sykkelstativ. Får riktignok bare 130 liter istedenfor 300, men det er nok og sparte meg 10 000,-

RJK

Sitat fra: thebadger på tor 07. jul 2022, kl. 23:24
Gikk for et annet alternativ. Stopper en ekstremt stor, vanntett koffert til sykkelstativ. Får riktignok bare 130 liter istedenfor 300, men det er nok og sparte meg 10 000,-
Sikkert en god løsning, så lenge du får festet det godt nok. Jeg er dog litt usikker på om den er like vanntett når vannet presses mot åpningene som på en høyttrykksspyler.

En testtur med noen håndklær, og regnvær ute, så får du fort testet om det holder. Alternativt, bruk plastpose eller en vanntett sekk (drypack) innvendig, om du ikke få tesstet under slike forhold.

Kjedelig å oppdage når man kommer frem, at den ikke stoppet vanninntrengning i fart.

:+1:
Bosted Oslo

geear

Her skal du få mine pluss og minuser etter erfaring med begge deler, og både sykler og bokser og ski og hvem vet hva, som vi har hatt på tak og krok på forskjellige biler.

Bagasje på kroken:
+ Liten endring i forbruk
+ Lite støy
+ Slipper å løfte ting opp på taket
- Blir ekstremt skittent på vinterveier, helt tapetsert av drit
- Blir fullt av is og snø, børstes ikke slushen av og man parkerer i frost, så blir alt bare en isklump
- Hvis vekt så merker man at man får en del vekt bak, ut fra massesenter
- Drit når man skal rygge inn for å parkere, spesielt på hurtigladere som krever at man rygger inn. Ser lite/ingenting i kamera avhengig av type bagasje, og p-sensorer funker ikke
- Må ha på lys og skilt
- Må tas av og på for hver gang (ikke praktisk å kjøre rundt med til vanlig)

Bagasje på taket:
+ Holder seg stort sett rent og pent
+ Kan ha lange gjenstander
+ Kan kjøres med i det daglige, iallfall i perioder man for eksempel er på hyppige helgeturer, takboks/takstativ kan bare stå på
- Merkbar økning i forbruk
- En del støy, iallfall fra noen takbokser
- Kan være drit å ta inn og ut bagasje, avhengig av høyde på bil
- Avhengig av bil og type taklast/størrelse boks, så kan man oppleve å bli for høy for visse p-hus

vinterdekk

Takk for nyttige innspill om temaet RJK og geear. Veldig god tråd.

Stod mellom Thule EasyBag og Thule Onto, bestilte en lav plast takboks istedenfor. Forhåpentligvis går det greit å komme seg under garasjeporten når snøen legger seg også. Ulempene for bagasje på hengerfeste med feil vektfordeling, og skitt og ising på vinter, hørtes ikke spesielt bra ut. Har dog allerede Thule EasyBase som har vært nyttig for å frakte store ting som sykler og møbler.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

thebadger

Sitat fra: vinterdekk på tor 04. aug 2022, kl. 08:54

Stod mellom Thule EasyBag og Thule Onto, bestilte en lav plast takboks istedenfor. Forhåpentligvis går det greit å komme seg under garasjeporten når snøen legger seg også. Ulempene for bagasje på hengerfeste med feil vektfordeling, og skitt og ising på vinter, hørtes ikke spesielt bra ut. Har dog allerede Thule EasyBase som har vært nyttig for å frakte store ting som sykler og møbler.
Jeg endte opp med å lage min egen:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61326.0

vinterdekk

Sitat fra: thebadger på lør 06. aug 2022, kl. 08:51
Sitat fra: vinterdekk på tor 04. aug 2022, kl. 08:54

Jeg endte opp med å lage min egen:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61326.0

Gratulerer, den der løsningen var jo kjempesmart. Skulle ønske jeg tenkte på det selv. Men i og med at jeg har forhjulstrekk hjelper det nok å ha tyngdepunktet litt fram. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA