Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftigere fantombremsing

Startet av Murmik, tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35

« forrige - neste »

Motorwatt

Det siste var en påtvunget nedgradering fra UN/ECE.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Det er ikke merkelig i det hele tatt at biler av flere merker fantombremser. Det de prøver å gjøre er dritvanskelig. Men det at de gjør seg utilgjengelige for tilbakemeldinger, som egentlig er essensielle for videreutvikling av produktet, er en ukultur som stammer fra Silicon Valley. Det "skalerer" ikke å måtte lese sinte mails dagen lang, derfor er det enkleste å bare lage noe du går ut ifra er perfekt, deretter ignorere tilbakemeldinger. Resultatet er at produktet ikke blir særlig bra.
'21 3LR

førategangtesla

Jeg har brukt autopilot mye ved kjøring på motorvei og jeg kan telle på en hånd hvor mange fantombremsinger jeg har hatt siden 2 desember når jeg hentet bilen, 2023 MYP.

Men jeg synes at til og med avstand 7 blir for nærme, så det hende at jeg bare justerer ned hastigheten for å slippe å ligge så nærme, så sant det er mulig.

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på søndag 22. januar 2023, klokken 17:13
Jeg har brukt autopilot mye ved kjøring på motorvei og jeg kan telle på en hånd hvor mange fantombremsinger jeg har hatt siden 2 desember når jeg hentet bilen, 2023 MYP.

Ta deg en tur på E6 mellom Hamar og Brumunddal, bare der trenger å låne noen hender.
(ikke alt som skjer er fantombremsing, men nå du ligger i 110 og den plutselig setter MAX til 40 km/t så oppleves det slik)

DagfinnN

Sitat fra: kaistian på søndag 22. januar 2023, klokken 18:18
Sitat fra: førategangtesla på søndag 22. januar 2023, klokken 17:13
Jeg har brukt autopilot mye ved kjøring på motorvei og jeg kan telle på en hånd hvor mange fantombremsinger jeg har hatt siden 2 desember når jeg hentet bilen, 2023 MYP.

Ta deg en tur på E6 mellom Hamar og Brumunddal, bare der trenger å låne noen hender.
(ikke alt som skjer er fantombremsing, men nå du ligger i 110 og den plutselig setter MAX til 40 km/t så oppleves det slik)
Det er forskjell på fantombremsing når man møter en trailer/stor bil og feil fartsgrensebremsing som er tilfellet mellom Brumundal. Den første er mest ubehagelig, men begge like irriterende ja. Ikke mulig å bruke cruise mellom Brumundal og Hamar.
Hamar - Oslo har ingen uønsket bremsing.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kaistian

Sitat fra: DagfinnN på søndag 22. januar 2023, klokken 19:07
Sitat fra: kaistian på søndag 22. januar 2023, klokken 18:18
Ta deg en tur på E6 mellom Hamar og Brumunddal, bare der trenger å låne noen hender.
(ikke alt som skjer er fantombremsing, men nå du ligger i 110 og den plutselig setter MAX til 40 km/t så oppleves det slik)
Det er forskjell på fantombremsing når man møter en trailer/stor bil og feil fartsgrensebremsing som er tilfellet mellom Brumundal. Den første er mest ubehagelig, men begge like irriterende ja. Ikke mulig å bruke cruise mellom Brumundal og Hamar.
Hamar - Oslo har ingen uønsket bremsing.
Derfor jeg skrev i parentes at ikke alt var fantombremsing, men det er mye fantombremsing.
Jeg har kjørt strekningen kun 3 ganger siden jeg fikk bilen, 19/11, 24/12 og 31/12.

Nordover så har det vært rundt 14-15:00 og noe trafikk, da har den redusert hastigheten fra 121 til 55(10% over) ved Nydalen hver gang.

Hjemover har vært mellom 23:00 og 02:00, reduksjon av hastighet hver gang på Bergshøgda fra 121 til 44.
Men ved hver bru jeg kjørte under hadde jeg fantombremsing, fellesnevner for meg på strekningen er at det er mørk og ingen/liten annen trafikk i nærheten.

At det ikke er uønsket bremsing mellom Hamar og Oslo stemmer ikke, ved Espa opplevde jeg heftig bremsing hver gang.
Hvis du navigerer fra Hamar til Oslo så ruter den deg av E6 ved Espa og gjennom rundkjøringen for så og kjøre utpå E6 igjen.
Bilen har EAP så jeg satte ikke på blinklyset så den ikke skulle svinge av, det endte med at den bremset kraftig opp.

Motorwatt

For 4-5 år siden ba Tesla om at det ble notert tid og sted for fantombremsing slik at det kunne "geofences" i navdatabasen. Dette ble det etterhvert slutt på av ukjente årsaker. På nye og oppgraderte motorveier er det ofte feil kategori på veiene, slik at fartsgrensene da også blir feil. Dette gjør at hastigheten heller ikke kan justeres manuelt. Som regel er det da ikke mulig å regulere over 80 km/t selv om det er 110 km/t grense.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jokke

Har hatt 2022 MYP og nå 2023 MYP, 2023 modellen er mye bedre på autopilot, kan ikke huske at det har vært noe fantombremsing

RuneW

Sitat fra: jokke på mandag 23. januar 2023, klokken 21:28
Har hatt 2022 MYP og nå 2023 MYP, 2023 modellen er mye bedre på autopilot, kan ikke huske at det har vært noe fantombremsing

Må si meg enig. Har bare kjørt vår TMY siden rett før jul, men har tilgode å oppleve kraftig fantombremsing. Har bare vært noen få små "napp".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Synd at Tesla ikke informerer om slike eventuelle forbedringer, men det ville vel da samtidig være en innrømmelse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

Opplevde fantombremsing når jeg møtte en buss i høyresving i går. Bred veg med gul midtstripe, 60-sone Så dette er ikke over nei.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:23
Opplevde fantombremsing når jeg møtte en buss i høyresving i går. Bred veg med gul midtstripe, 60-sone Så dette er ikke over nei.

Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:23
Opplevde fantombremsing når jeg møtte en buss i høyresving i går. Bred veg med gul midtstripe, 60-sone Så dette er ikke over nei.
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...

Ikke muligens, men helt sikkert 😁
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kaistian

Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
Majoriteten av mine fantombremsinger er på Aktiv Cruise Control som ikke har noen begrensninger i anbefalt bruksområdet.

Motorwatt

#74
Sitat fra: kaistian på onsdag 25. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
Majoriteten av mine fantombremsinger er på Aktiv Cruise Control som ikke har noen begrensninger i anbefalt bruksområdet.

ACC = Adaptive Cruise Control (ikke-Tesla)
TACC = Traffic Aware Cruise Control (Tesla)
AP = Autopilot (Tesla)

Det er den siste funksjonen RuneW og jeg kommenterte.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA