Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftigere fantombremsing

Startet av Murmik, tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35

« forrige - neste »

Motorwatt

På min S er avstand 1 i køkjøring ca. 1 billengde (TMS=4.95 meter lang). Mere jo høyere hastighet. På motorvei i 100 tipper jeg 7 ville blitt nærmere 50-60 meter. Aldri prøvd fordi jeg da antar at modulvogntog på 25 m. ville presse seg imellom 😀. Men vet av erfaring at her er forskjellen på S/X og 3/Y STOR.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Hadde den avstanden vært lik om du kjører i nedover eller oppover hadde den vært grei. 7 i avstand hos meg er ca 3, telt i 1000.

Er det noen som har opprettet servicesak på bremsing med cruisecontrol?

Føler bremsingen har blitt verre det siste halve året. Møkk!!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på fredag 12. august 2022, klokken 20:06
Hadde den avstanden vært lik om du kjører i nedover eller oppover hadde den vært grei. 7 i avstand hos meg er ca 3, telt i 1000.
Mål tiden på en pressis måte (telling duger ikke), så tipper jeg du ligger helt ned mot 2 sekunder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IoniqEV

Tesla autopilot bremser i tide og utide helt uten mål og mening. I tillegg prøver den å kjøre inn på bussholdeplasser i høy fart. Dette systemet er det mest elendige av alle fører assistent systemer jeg noengang har hatt. For meg er autopilot uheldigvis bortimot ubrukelig.

Motorwatt

Etter 20 km på E18 den dagen jeg hentet bilen (29.09.2018) kom den første oppbremsingen ved en tunnell ved Sande. Jeg rapporterte umiddelbart til Tesla som bare ba meg registrere tid og sted neste gang det skjedde, og at de ikke hadde noen løsning. Siden den gang har jeg hatt hundrevis av dem. Da jeg begynte å undersøke nærmere viste det seg at dette var et velkjent problem med et eget navn, Phantom Braking. Det var skrevet lite om det i Norge på den tiden jeg fikk problemet, og flere hadde heller aldri hørt om det (tvilsomt om det var helt sant da det viste seg at det oppstod på mer eller mindre alle Tesla-biler fra 2016). Men nå er dette velkjent, og selv med lite anstrengelser vil man finne dette nevnt og beskrevet. Det som forundrer meg er at dette for dagens kjøpere kommer som en overraskelse. Litt forundersøkelse bør være naturlig når man kjøper ny bil. Jeg har etterhvert lært meg systemets begrensninger, og hvor det kan brukes med nogenlunde suksess slik at stressnivået ved bruk av AP/TACC er redusert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Merkelig at dette fenomenen også skjer med andre bilmerker

Øyvind.h

#51
Ikke merkelig i det hele tatt om en har slått på at bilen skal tilpasse seg fartsgrense, og kartet eller bilen rapporterer feil grense.
Det som derimot er merkelig er dersom bilen brått bremser eller senker farten fordi den ser noe som ikke reelt sett er til hinder.
Har hatt eqc og kjørt den lange distanser med selvkjøring uten en eneste fantombrems.
Samme med id4 nå. Kan kjøre hele veien fra Oslo til Hafjell uten fantombrems eller sveip innom avkjøringsfelt.

Synes fantombrems var veldig begrenset i Model S og x som jeg hadde, men tydelig problem i en nyere S lånebil med Teslas egen AP (mine hadde mobileye og var dønn stabile, men ikke perfekte på enkelte områder).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:23
Merkelig at dette fenomenen også skjer med andre bilmerker
Hva hjelper det frustrerte Tesla-eiere at andre bilmerker kan ha liknende utfordringer?

Litt som:
"Jeg har fått Covid"
"Uff da. Det har Anders også"
"Sier du det. Ja, da er det vel ikke så galt"
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:38
Ikke merkelig i det hele tatt om en har slått på at bilen skal tilpasse seg fartsgrense, og kartet eller bilen rapporterer feil grense.
Det som derimot er merkelig er dersom bilen brått bremser eller senker farten fordi den ser noe som ikke reelt sett er til hinder.
Har hatt eqc og kjørt den lange distanser med selvkjøring uten en eneste fantombrems.
Samme med id4 nå. Kan kjøre hele veien fra Oslo til Hafjell uten fantombrems eller sveip innom avkjøringsfelt.

Synes fantombrems var veldig begrenset i Model S og x som jeg hadde, men tydelig problem i en nyere S lånebil med Teslas egen AP (mine hadde mobileye og var dønn stabile, men ikke perfekte på enkelte områder).
Så da kan du ikke bruke/stole på løsningene med fartstilpsning/Skiltlesning. Trodde det kun var Tesla som hadde dette problmet.

Motorwatt

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:56
Så da kan du ikke bruke/stole på løsningene med fartstilpsning/Skiltlesning. Trodde det kun var Tesla som hadde dette problmet.
Er det temaet i denne tråden?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Mitt inntrykk er at Tesla sliter med dette i mye større grad enn andre merker, og av flere årsaker enn andre. Ikke en god kombinasjon med å sikte veldig høyt på selvkjøring.
Leser Tesla hastighets-skilter og korrigerer hastighet slik de andre merkene gjør?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:08
Leser Tesla hastighets-skilter og korrigerer hastighet slik de andre merkene gjør?
Av og til..... 🙂 Men krever HW3, eller biler produsert med AP1 (2013-2016 - MobilEye software)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Spennende. Får jeg Y Performance til noen lunde avtalt pris blir det gode muligheter for å teste hvordan autopilot anno 2023 har utviklet seg siden 2019,om den kjører like stabilt eller bedre enn BMW/Merc/VW eller om de ligger langt foran.
Ender jeg med Y, og den leverer mer stabilt på AP, kommer jeg til å påpeke det :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

#58
Er du heldig så får du kanskje HW4, ny radar, og nye kameraer, og da vil jeg tro at denne oppgraderingen også fokuserer på fantombremsing-problemet. Det har nemlig NHTSA fått forespeilet fra Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:27
Spennende. Får jeg Y Performance til noen lunde avtalt pris blir det gode muligheter for å teste hvordan autopilot anno 2023 har utviklet seg siden 2019,om den kjører like stabilt eller bedre enn BMW/Merc/VW eller om de ligger langt foran.
Ender jeg med Y, og den leverer mer stabilt på AP, kommer jeg til å påpeke det :)

Fra jeg fikk min model x i 2018 kan jeg ikke si at AP er blitt mye bedre. Det virker som de står på stedet hvil. Kanskje den har blitt verre mtp. nagtime og begrensninger i sideveis akselerasjon.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA