Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flippe en Y Performance

Startet av Aldrimer, mandag 04. juli 2022, klokken 20:05

« forrige - neste »

Lucaria

Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 13:03
Sitat fra: Lucaria på fredag 08. juli 2022, klokken 10:37
Hvis man tjener penger på å scalpe biler så kan biler også havne i samme situasjon dvs at normala folk ikke får tak i biler annet en til de som scalperne har "justert til markedspris" som de så fint kaller det. Hvis vi havner der så mener jeg personlig at det er en dårligre situasjon for folk flest.
Forklar denne, er du grei. Både du og jeg kan bestille bil fra Tesla (og Polestar, VW, etc etc etc) i dag om vi vil. Hva slags mareritt iscenesatt av Finn-selgere er det du projiserer frem som skal gjøre at vi mister den muligheten?


Scalping er noe som har blitt ekstremt mye verre den siste tiden, som jeg skrev har det nesten vart umulig for en "vanlig person" å få tak i en del andra nyheter de siste åren (ref at det var ikke problem å få tak i PS4 men det var umulig å få tak i PS5 til tross for at Sony lagde flere PS5 en PS4). Om dette kommer til biler vet jeg ikke, men bare for at ting ikke er et problem idag betyr ikke at det ikke kan bli det på sikt.

Per nå ser det ikke ut å vare ett problem og det får vi håpe at det heller ikke blir.


Contango

Jeg er jo helt uenig i forutsetningen din om at mangel på eksvs PS5 skyldes "scalpers". Det skyldes mangel på databrikker fordi en hel verden satt hjemme og bestilte fra nettet mens de ventet på enten å få covid eller bli friske av det. Et etterspørselssjokk i kombinasjon med produksjons-, og logistikkproblemer. Mulig det er menneskelig å projisere disse kompliserte problemstillingene over på "noen" - i ditt tilfelle "scalpers", men det blir altså ikke flere databrikker, biler, eller PS5 selv om melommennene blir borte. Men det blir flere databrikker nå, for nå er alle på ferie med alle andre flyselskaper enn SAS og bruker penger i Spania isteden. Dessuten er produksjonskapasiteten økt. Du kommer snart til å svømme i PS5. Biler også - uansett hvor mange som selger på Finn.  Med forbehold om at masse uniformerte kinesere plutselig drar på ferie til Taiwan, eller at russerne skal befri oss fra nazister i resten av Europa også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Lucaria

#17
Ja grundproblemet er som du sier stor etterspørsel, mangel på deler og vanskelig med frakt. Men scalpers gjorde det hele ganske mye verre.

Det var tomt i alle butikker for normalpris 6500,- men låg en haug ute på Finn for 10k, og hver gang en butikk sluppet nye så var man som normalperson chansløs da allting kjøptes opp på 10sek av scalper-bots. Slik var det i nesten 2år. Dette syns du er helt ok tydligvis da du går så langt at du mener jeg finner på ting?

Det har vart mange artikler om dette fenomen som også drabber flere markeder så det er reelt.









Pepsipepsi

Har en TMY P sort på vei. Disse gikk for mellom 660 og 700, avhengig av om selger var forhandler eller privat før det ble pause i produksjon og DU problemer.

Får bilen mandag og vurder å selge for 680, evt vente litt og gamble på prisøkning straks.

Contango

@Lucaria - skjønner. Da snakker vi forbi hverandre. Du snakker ikke om mellommenn som årsaken til mangel på produkter men om profesjonell hijacking av distribusjonsleddet ved hjelp av bots når prisen på et volumbegrenset produkt er lavere enn kundene er villige til å betale. At en bilforhandler eksvs bestilte hele Teslas årsproduksjon til Norge. Det har Tesla (og sikkert alle de andre) tatt høyde for i avtaleverket mellom seg og kunden.
Men kanskje en relevant mulighet for innovative bruktbilforhandlere til å først finne feilprisede biler på Finn eksvs.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

k1

Eksemplet mest nærliggende blir vel Hertz som nå ryktes å få alle TMY LR fra Berlin som vi ser produseres.
Ellers er det vel en stor begrensning på hvor mange som evner å kjøpe veldig store volum av 600k biler vs 6500kr spillkonsoller.

Lucaria

#21
Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 21:36
@Lucaria - skjønner. Da snakker vi forbi hverandre. Du snakker ikke om mellommenn som årsaken til mangel på produkter men om profesjonell hijacking av distribusjonsleddet ved hjelp av bots når prisen på et volumbegrenset produkt er lavere enn kundene er villige til å betale. At en bilforhandler eksvs bestilte hele Teslas årsproduksjon til Norge. Det har Tesla (og sikkert alle de andre) tatt høyde for i avtaleverket mellom seg og kunden.
Men kanskje en relevant mulighet for innovative bruktbilforhandlere til å først finne feilprisede biler på Finn eksvs.

Hvis det regleres fra produsent så er det jo supert.

Det er førøvrig hva Sony Japan gjør nå og, de har prøvt med ny type forsegling og jobber mot problemet videre.



hELgenen

Scalping og Flipping kan definitivt overlappe litt også.

Det finnes flippere der ute som tilsynelatende har beveget seg fra hobby til semi profesjonell.
Å selge en bil privat gir f.eks ingen skattbar gevinst - men dersom en selger 5-6 eller flere "nye" biler i løpet
av ett år så kan beløpene bli ganske så store. Så store at man burde skatte av dette. Og jeg er helt
overbevist om at flere har krysset denne grensen allerede. Og når man er der og opererer i et marked
hvor det er mangel på visse modeller - vel så ser jeg ikke forskjellen på scalping og flipping.

Jeg synes skatteetaten burde se på antall nye biler omsatt fra private i løpet av de siste årene i lys av situasjonen markedet har opplevd de siste 3-4 år. F.eks gå inn i kjørtetøyregisteret og hente ut en oversikt og vurdere om en burde se på om det kan foreligge skattesvik hos enkelte.

Markedet er ikke tjent med en situasjon der private mellommenn klarer å tjene raske penger uten at man i det minste også skatter av denne inntekten.

Litt bakgrunnsinfo her :

https://www.tv2.no/a/10814378/#:~:text=Eventuell%20gevinst%20p%C3%A5%20salg%20av,av%20bilene%20er%20brukt%20privat.

Nå er det sikkert noen som blir provosert - men de siste årene har det vært så stor mangel på enkelte modeller at
noen sikkert har blitt fristet til å ha løpende omsetning ved å hele tiden ha biler i bestilling og så selge dem relativt raskt - og da blir det jo inntekter av det samtidig som bilforhandlere underlagt skatteregler ordnede forhold har blitt litt satt på siden. Omfanget av flippingen de siste år har jo blitt så stort at forhandlere har følt de måtte kjøpe inn store volum på enkelte modeller direkte fra fabrikk uten å ha bestilling på bilen inne. Forskjellen er at forhandlere faktisk skatter av bilen de omsetter, flippere, uansett antall biler de omsetter, vrir seg ofte unna denne problemstillingen og således opererer i et uregulert marked der svarte penger kan omsettes.

tornaldo

Når det gjelder Tesla, er det ingen reell knapphet på tilgangen til bil. Frem til nå har man fått bil senest etter 3-4 mnd. Bortsett fra akkurat TMYP da, som akkurat er i gang med produksjon.

Dvs i markedet med nye bruktbiler, er det kjøpere som er villig til å betale for å slippe en helt normal og overkommelig ventetid på alt fra noen dager til 3-4 mnd. Høyst frivillig. Det er 50000 biler å velge fra på Finn, og et lass med Tesla om man kjøper brukt.

Hvordan det er for andre merker, vet jeg ikke, man da får man bestille seg en Tesla da!  :)

Driver man næringsvirksomhet, må man selvfølgelig skatte. Det blir en annen problemstilling enn at "Ola Granskauen" selger en Tesla i året.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Vaduz

Sitat fra: Lucaria på fredag 08. juli 2022, klokken 20:40
Ja grundproblemet er som du sier stor etterspørsel, mangel på deler og vanskelig med frakt. Men scalpers gjorde det hele ganske mye verre.

Det var tomt i alle butikker for normalpris 6500,- men låg en haug ute på Finn for 10k, og hver gang en butikk sluppet nye så var man som normalperson chansløs da allting kjøptes opp på 10sek av scalper-bots. Slik var det i nesten 2år. Dette syns du er helt ok tydligvis da du går så langt at du mener jeg finner på ting?

Det har vart mange artikler om dette fenomen som også drabber flere markeder så det er reelt.

Grunnproblem er ikke mangel på tilbud eller for stor etterspørsel, det er feilprising fra produsentene grunnet lite fleksibel prissetting og 3. parts-forhandlere og frykt for dårlig omdømme om prisene blir for høye. Egentlig burde Sony solgt PS5 for 10k i et halvt år, også begynt å sette ned prisen, men da ville de nok støtt fra seg mange kunder som blir sinna for slikt og foretrekker måneder i kø. Dermed oppstår arbitrasjemulighet for spekulanter da det blir stor diskrepans mellom utsalgspris og markedspris. Samme gjelder konsertbilletter som også kunne løst dette med feks nederlandsk (omvendt) auksjon.

Personlig synes jeg bare det er bra at noen gidder å ta på seg risikoen for å gjøre biler tilgjengelig for kunder med stort behov for bil raskt, jeg hadde ikke orket det selv da man binder opp en del kapital som vil ha en kostnad, evt må man styre med finansiering etc fra bank og forsikring samt salg privat og annonser som tar noe tid og koster litt. Det er også stor risiko for tap, da nesten alt med bil er kostbart og man taper normalt sett penger hvert minutt man sitter med en bil i eget eierskap.

Lucaria

Her har vi helt ulik syn. Feilprising fra produsent  :laugh:


Vaduz

Jeg vet ikke hva du synes var morsomt med det, men hvis noen kan ta varen du solgte og selge den videre for en høyere pris uten egentlig å ha tilført verdi så var prisen «feil» i utgangspunktet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA