Ikke lånebil ved garantireperasjon?

Startet av Moas, man 04. jul 2022, kl. 17:38

« forrige - neste »

Moas

Snakket med Tesla idag om en feilmelding som de skal fikse. De kunne ikke si noe om hvor lenge bilen må stå på verksted. Og de gir ikke låne biler hvis den står mindre enn 4 arbeidsdager på verksted. Er dette normalt?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

jlan

Fra Motor:
SitatDersom det oppstår en feil på bilen din som dekkes av garanti eller reklamasjon, har du ifølge forbrukerkjøpsloven rett til lånebil dersom reparasjonen tar mer enn én uke. En slik feil er en feil du selv ikke er skyld i gjennom bruk, og bilen er inntil fem år gammel og dermed omfattet av reklamasjonsretten.

I 2016 fikk man lånebil fra Tesla om det så bare var for to timer. Så ble det endret til at man ikke fikk lånebil ved ferdig bil samme dag. Og nå tydeligvis en ytterligere innstramming. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

rlnd

Min erfaring etter nesten 20 ::) avtaler hos tesla kokstad på litt under fire år er lånebil om ikke bilen blir ferdig samme dag, om de har gått over til 4 dager nå så må det være nå nylig eller forskjellig praksis på service-sentrene.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Ingeniøren

Loven sier vel at du har krav på fri erstatningsgjenstand om rep tar mer enn en uke. De fleste praktiserer dog lånebil om den ikke er ferdig samme dag.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Moas

Jeg sjekket bare i Østfold. Som sagt ingen lånebiler der..lenger. Det gjaldt tydelig også de som kom langveisfra.

Teslafolka nevnte også igår at de kun forholder seg til at dette er reklamasjonssaker, ikke garantisaker. Har ikke nye Teslaer 5 års garanti? Hva er vitsen med å gi garanti hvis dette ikke er bedre enn norsk lovverk?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

arthur

Lovverket er helt klart, og her i landet meget bra sett med forbrukernes øyne, og at noen strekker seg lenger enn hva de er pålagt må anses som en bonus uten at de som "bare" forholder seg til loven skal kritiseres for det. Tyve avtaler, behov for, i løpet av fire år for en ny bil sier sitt om kvalitet!

Hideyowife

Opplevde det samme i vinter hos Tesla Drammen. En ting er hva lovverket sier. Noe helt annet er hva de velger å tilby. For mange av oss er det ikke bare å kjøre 5 min så er man fremme. Jeg må ta fri fra jobb og kjøre 1 time for å komme til nærmeste verksted. At man da ikke engang får disponere en bil syns jeg er dårlig kundeservice.
Tesla Model Y LR 2023
Honda e Advance 2021

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

arthur

Hvorfor skal avstand, og reisevei, fra hjemstedet til forhandler være avgjørende? For egen del er det naturlig ved valg av kapitalvarer jeg kjøper at disse kjøpes så lokalt som mulig også om det ikke alltid gir laveste pris.

JorEl

Kan jo forstå at man ikke får lånebil, om alle lånebilene er ute/lånt bort.
Edit: slettet syting :)
Avstand til SC har vel kanskje ikke noe å si, ifm juss. Men tenker man Service, så synes jeg det er greit å prioritere langtveisfarende.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

geear

Sitat fra: Moas på man 04. jul 2022, kl. 17:38
Snakket med Tesla idag om en feilmelding som de skal fikse. De kunne ikke si noe om hvor lenge bilen må stå på verksted. Og de gir ikke låne biler hvis den står mindre enn 4 arbeidsdager på verksted. Er dette normalt?
Er nok avhengig av servicesenter. Svært sjeldent et problem hos Tesla Stavanger iallfall. Får som regel for under en dag også dersom jeg har behov for det.

Motorwatt

Har alltid fått lånebil, men skriver at jeg ønsker det i servicebestillingen på appen. Èn gang endret de timen da de ikke hadde bil ledig på opprinnelig tid.

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Lapskaus

Har opplevd dette (dagsreperasjoner, ikke fire dager) i både Drammen og Porsgrunn det siste året.

Skal prøve å spesifisere i bestillingen at jeg har behov for bil. For selv om det er snakk om en rask inspeksjon og justering, så vet man aldri når de begynner på jobben selv om man har en avtalt tid. Man vet jo ikke om bilen er klar for henting en time senere eller langt utpå kvelden. Kjedelig å begynne på en tre timers tog/buss tur hjem for så å få melding om at bilen er klar før du kommer hjem, og like kjedelig å sitte å vente åtte timer i Drammen når de ikke en gang har begynt å se på bilen. I praksis tar det jo hele dagen. Men det er jo innafor samme dag da, så alt er ok på papiret.

Resultatet er jo at jeg kvier meg for å få fiksa ting på garanti fordi opplevelsen er så kjip. Det føles som at tesla vil straffe meg for å benytte garantien. 

Skal prøve å presisere at jeg må ha lånebil neste gang, så får vi de om det hjelper.

Motorwatt

Sitat fra: Moas på lør 09. jul 2022, kl. 07:23
Hvilket Tesla senter er det?
Porsgrunn, Moss, Rud (også Drammen og Skøyen, men det er lenge siden). Mener også at grensen er 4 timer, og ikke 4 dager.

Ingeniøren

Hvordan blir det om man har leiebil i forsikringen - dette gjelder normalt kun ved skade og garantirep er vel ikke skade, eller er det det ?

Mao, du kan ikke forlange erstatning gjenstand (bil) før det har gått en uke, men du skal heller ikke ha utgifter ifm reklamasjonen, så må du ta tog og buss eller leiebil, så har du rett på å få dette dekket. Dermed gir de fleste deg lånebil rimelig fort.....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA