Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I morgen (1. juli 2022) endres nettleien. Skal du gjøre noe tiltak?

Startet av Motorwatt, torsdag 30. juni 2022, klokken 10:44

« forrige - neste »

Motorwatt

Finnes det noen hjelpemidler som gjør billading gunstigere?

Apper fra nettleverandør?
Apper til bilen?
Innstillinger i bilen?
Innstillinger på ladeboks?
Innstillinger på Smarthus-løsninger?

Eller glemme hele greia?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen


snakkesalig

Jeg kommer til å kjøpe meg dieselbil igjen. Har regnet ut at det sparer meg for ca 1000 kr/året i nettleie. Penger spart er penger tjent!

ronnynilsen

Har sett på bruksmønstret for strøm i huset over tid (har app med timesmålinger), og har satt bilen til å starte lading hver natt natt kl. 01:30. Da er det mist bruk av strøm i huset ellers, og billig strøm. Til nå har da ikke bilen tippet det over til at det er den som lager peaken man må betale for. Bilen drar da 6KW.

Så jeg ser ikke noe behov for apper eller mere automatisk styring enn det. Bilen er da ladet opp før vi våkner om morgenen og begynner å bruke strøm igjen. Er typisk varmtvannstanken som ikke bør dra strøm samtidig som bilen, og det unngår jeg med dette.
Tesla model Y LR 2022

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

I de fleste måneder vil trolig dette bety at jeg ender på intervallet 2-5 kWh mens enkelte måneder ender jeg på 5-10 kWh. La oss si det skjer i seks av årets tolv måneder, og for de månedene går nettleien opp med 120 kroner eller 720 kroner i løpet av et år, eller 60 kroner i måneden (fordelt på årets tolv måneder). En caffe latte i "farta" koster vel omtrent 60 kroner så jeg får motstå den fristelsen hele seks ganger i løpet av et år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lapskaus

Har klart meg helt fint med 2kw lading i snart tre år nå.  Lader stort sett på natta så ladinga ikke overlapper annet forbruk. Så for min del blir det å fortsette som før.  :+1:

goggo

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. juni 2022, klokken 10:44
I morgen (1. juli 2022) endres nettleien. Skal du gjøre noe tiltak?

Det eneste jeg gjør er å skru ned ladestrømmen fra 16A til 10A og setter timeren i bilen til å starte lading kl 22.
Da skal jeg fint holde meg under 5KWh/h på sommertid i alle fall, og (nesten) all lading vil skje om natta på lavest mulig energiledd på nettleia.

Så får jeg se til vinteren om jeg bare skal godta å betale 130 kr mer i kapasitetsleddet pr mnd for å gå over 5KWh/h da, eller om jeg sammen med huseier (jeg leier leilighet i enebolig) blir enige om en oppgradering av el-anlegg med timer på VVB og mer avansert styring på elektrisk gulvvarme.

Det jeg egentlig lurer på er om virkningsgraden på ombordladeren avtar når jeg reduserer ladestrømmen. Jeg vet det har vært mye synsing om dette her på forumet tidligere, men er det noen som virkelig vet noe om dette? :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Oddaa

Kommer til å fortsette å lade den ene bilen på 13 A og den andre på 20 A. Nettselskapet har stipulert 3341 kr lavere nettleie med den nye modellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

vesttrønder

Er ny med elbil (ikkje Tesla då, men) , og rakk å lade to gangar før i dag :D. Såg gjennom historisk forbruk og ser at vi alltid går over fem 5 kW, alltid under 10 kW med anna forbruk i huset. Så det er "god plass" til lading på natt. Boksen på veggen kan jo dra 7,5 kW (32 A) , men kabelen på bilen vil ikkje ha meir enn 20 A, så då bør det gå greitt å ikkje komme over 10 kW. Fekk "simulert" at vi går ned ca 2500/år med den nye modellen, så får prøve å halde det slik.

Lucifer-

Tror jeg sperrer via Tibber-appen på maks 15kWt. Det er 144kr mer i mnd. for 15 kontra 10, og med to elbiler som skal lades hver natt gidder jeg ikke spare de kronene for å måtte tenke. Foreløpig mer å spare på å kunne "fylle" Y'en med full guffe i helgene når strømmen bare er svindyr og ikke helt motbydelig :P

Om jeg har tolket feil setter jeg pris på tips. Lede er mitt nettselskap.

paalsen

Sitat fra: Lucifer- på fredag 01. juli 2022, klokken 21:13
Tror jeg sperrer via Tibber-appen på maks 15kWt. Det er 144kr mer i mnd. for 15 kontra 10, og med to elbiler som skal lades hver natt gidder jeg ikke spare de kronene for å måtte tenke. Foreløpig mer å spare på å kunne "fylle" Y'en med full guffe i helgene når strømmen bare er svindyr og ikke helt motbydelig :P

Om jeg har tolket feil setter jeg pris på tips. Lede er mitt nettselskap.

Hvilken av disse er det man da setter ned?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucifer-

Avventer endelig svar fra en kompis som er elektro-ingeniør, da vi har litt utfordringer med at L2 ikke vises i appen med den måleren vi har her. Men du gjør det fra Forbruk -> Innstillinger -> Hovedsikringens størrelse og sette denne til f.eks 37 eller 38A (avhengig av 1-fas eller 3-fas).

Lastbalansering må være aktivert.


Motorwatt

Da har du vel en Aidon måler? Spent på svar, så husk å poste her. 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

paalsen

Sitat fra: Lucifer- på fredag 01. juli 2022, klokken 21:53
Avventer endelig svar fra en kompis som er elektro-ingeniør, da vi har litt utfordringer med at L2 ikke vises i appen med den måleren vi har her. Men du gjør det fra Forbruk -> Innstillinger -> Hovedsikringens størrelse og sette denne til f.eks 37 eller 38A (avhengig av 1-fas eller 3-fas).

Lastbalansering må være aktivert.
Takk skal du ha, da prøver jeg og sette ned, så ser vi hvordan effekten blir når den lades.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA