Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ta ut strøm inne i el-varebil

Startet av Terje Moe, onsdag 29. juni 2022, klokken 12:34

« forrige - neste »

Terje Moe

Hei
Hvordan er muligheten for å ta ut strøm fra el-bil batteriet under parkering/lading for bruk av maskiner når man er på jobb. Skal innrede en verkstedbil og har sett på Mercedes eSprinter. Trenger både AC 230V og DC 12-18V.

Har sett det har kommet en kabel for enkelte el-biler som gjør at man kan plugge i kontakten for lading og få ut strøm derfra, men det forutsetter vel at bilen også støtter dette ikke bare kabel?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ford e-Transit kommer med dette nå (AC 230 / 10Ah) og muligens VW ID.Buzz Cargo.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

TB

Slik jeg har forstått er adapter løsningen Hyundai Ioniq 5 og Kia EV 6 leveres med ikke standardisert pr. idag.

Adapter plugges inn i ladeporten, og henter strøm direkte fra batteriet, via en inverterer fra likestrøm til vekselstrøm.

Andre løsninger benytter 12V til 230V. De er enklere å montere, men begrenset effekt, eksempel 12V 10 A = 120 watt. Begrenset effekt på DC-DC gjør en kan ikke overstige effekt. E
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Terje Moe

Takk, skal se på den transitt`n. Trenger en som har ståhøyde på +180 cm.

Ser denne kabelen kan hente ut fra ladestolpe, men tror vel kanskje ikke ladeoperatør er så glad for denne bruken? https://www.elbilgrossisten.no/collections/tilbehor/products/type-2-til-schuko-adapter-nokkelbryter

Dette er kanskje litt utenfor tema, men siden det begynner å bli brukte tesla og andre elbilbatterier på markedet, hvor vanskelig og dyrt vil det være å for eks montere et batteri på mellomveggen i en fossil varebil og lade/trekke strøm fra denne?

jlan

Sitat fra: Terje Moe på onsdag 29. juni 2022, klokken 15:16
Dette er kanskje litt utenfor tema, men siden det begynner å bli brukte tesla og andre elbilbatterier på markedet, hvor vanskelig og dyrt vil det være å for eks montere et batteri på mellomveggen i en fossil varebil og lade/trekke strøm fra denne?
Da ville jeg heller sett på litiumbatterier og invertere som brukes i fritidsbåter og hytter. Kanskje kombinert med et lite solcellepanel på biltaket. Hvor mye effekt (kW) og energi (kWh) trenger du?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Terje Moe

Heisann
Ja, har hatt båt før i flere år, men det fine med elbil er de kraftige laderne en opererer med nå, slikt er jo ikke tilgjengelig ved vanlig lading av batteri/batteribank. Trenger vel ca sånn 1000-1200 watt over noen timer gjennom dagen.

Den var veldig fin den Forden det ble referert til over, noe dyr men, sånn litt over 600.000.

Terje Moe

Hvordan legger man ved bilder her, har prøvd mange måter men ser ikke ut til å funke for meg?

jlan

#7
Sitat fra: Terje Moe på onsdag 29. juni 2022, klokken 21:13
Trenger vel ca sånn 1000-1200 watt over noen timer gjennom dagen.
Det er jo endel, typisk 10 batterier av vanlig båtstørrelse hvis du skal bruke 1000W en hel arbeidsdag.
Hvis du har tilgang til en 16A kurs over natten, så lader du de greit opp igjen med en av de større her:
https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multi-500-va

Du trenger neppe en type 2 lader, men det blir nok etterhvert tilgjengelig som hyllevare, siden de brukes av elbåtene med de største pakkene.

Egne bilder må legges som vedlegg, du ser de ikke i forhåndsvisningen. Bilder som allerede ligger på nett kan du linke inn med [img]http............[/img].
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på onsdag 29. juni 2022, klokken 23:15
Sitat fra: Terje Moe på onsdag 29. juni 2022, klokken 21:13
Trenger vel ca sånn 1000-1200 watt over noen timer gjennom dagen.
Det er jo endel, typisk 10 batterier av vanlig båtstørrelse hvis du skal bruke 1000W en hel arbeidsdag.
Hvis du har tilgang til en 16A kurs over natten, så lader du de greit opp igjen med en av de større her:
https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multi-500-va

Du trenger neppe en type 2 lader, men det blir nok etterhvert tilgjengelig som hyllevare, siden de brukes av elbåtene med de største pakkene.

Egne bilder må legges som vedlegg, du ser de ikke i forhåndsvisningen. Bilder som allerede ligger på nett kan du linke inn med [img]http............[/img].
For bilder på nett, ligger det allerede en egen knapp for dette. Men egne bilder, "legg ved vedlegg". Som vist her:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Terje Moe på onsdag 29. juni 2022, klokken 15:16
Takk, skal se på den transitt`n. Trenger en som har ståhøyde på +180 cm.
...

Se etter det de kaller for Pro Power hos Ford.
På Transit er det et dobbelt schucko uttak + det ser ut som et 12V uttak i tillegg:
https://www.ford.no/oversikt-nyttekjoeretoey/e-transit

"Med det store elektriske batteriet lar E-Transit deg bruke elektroverktøyene dine uansett hvor jobben måtte ta deg. Tilgjengelig som valgfritt ekstrautstyr. Pro Power Onboard leverer 2,3 kW effekt uten behov for generator. Dermed kan du simpelthen plugge inn driller, sager, laptoper eller hva som helst i 230-voltsstøpselet om bord og komme i gang med arbeidet."

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA