Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?  (Lest 1055 ganger)

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2722
    • Vis profil
CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« på: Tirsdag 28. Juni 2022, klokken 23:37 »
Fruen skal på tur til et sted med CloudCharge destinasjonslading. For å slippe at hun også må laste ned app og registrere kundeforhold ville jeg registrere RFID’en .

Frem med elbilforeningens brikke og CloudCharge-appen. Neida. Her kunne man ikke bare skrive inn brikkenummetet, som hos andre aktører. Man må stå koblet til en lader og ha en aktiv ladeøkt!

Ut på tur for å finne en CloudCharge-lader. Skal koble meg til, men så står det i appen: Hvis det er lader med dobbelt uttak og det allerede står en bil tilkoblet som ikke lader, så kan man ikke pare RFID-brikke. Og hva er det som står ved siden av meg? En bil som er ferdig ladet, koblet til.

På andre siden står det en ledig lader reservert kommunale elbiler. Jeg drister meg til å koble til, og får startet lading , og begynner å registrere brikken. Her må man skrive inn Id-nummeret til laderen i appen, før man holder brikken foran laderen. Hallo DEFA! Jeg har nettopp startet en ladeøkt på denne laderen fra app’en. Dere vet hvilken lader jeg er koblet til. Hvorfor må jeg taste inn dette manuellt?

Men brikka får ikke kontakt med app’en selv etter flere forsøk. Om det er fordi jeg var så frekk å prøve dette på en lader som egentlig er reservert, eller om det var noe annet som feilet, vet jeg ikke. Og siden DEFA ikke oppgir noe supportnr, kunne jeg ikke spørre de heller. Prøvde ikke DEFA’s sentralbord, siden dette var etter kontortid.

På jakt etter ny CloudCharge-lader. Den fant jeg aldri, selv om jeg brukte «naviger til» i CloudCharge-app’en.

Jakten startet på CloudCharge-lader nr tre. Den fant jeg, og jeg fikk endelig registrert RFID’en, i en treg registreringsprosess.

Håper fruen får en litt bedre opplevelse med RFID på CloudCharge enn det jeg har hatt.
« Siste redigering: Tirsdag 28. Juni 2022, klokken 23:42 av automat »
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11197
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #1 på: Onsdag 29. Juni 2022, klokken 05:40 »
Det må være en brukeropplevelse designet av ingeniører
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gte-bjørn

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #2 på: Lørdag 02. Juli 2022, klokken 13:33 »
Jeg bruker denne til ladeboksen i parkeringskjelleren hjemme. Var ikke så greit når det er dårlig 4G-dekning der nede, og ikke så godt lys heller. Måtte fram med både lesebriller og lykt for å greie å lese av nummeret.  ::)

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1394
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #3 på: Lørdag 02. Juli 2022, klokken 13:59 »
Snublet over en slik lader i et parkeringshus. Var like elegant opplevelse som OP beskriver. Helt utrolig.

eisa01

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 278
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #4 på: ſøndag 31. Juli 2022, klokken 09:13 »
Kom også over noen slike CloudCharge ladere i Husnes.

Måtte legge til laderne som min egne lader, men ble aldri godkjent, så fikk ikke prøvd.

Ikke sikker på om de var ment for offentlig bruk, men de var på en parkeringsplass offentlig tilgjengelig og plassene var ikke merket med reservert for kommunen (noen andre vanlige parkeringsplasser var det).

Erik Ola Ulvestad

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 597
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #5 på: ſøndag 31. Juli 2022, klokken 17:04 »
CloudCharge er vel samme som LadeiNorge og driftes av DEFA.
Tlf til support står på nettsida. (DEFA 33067700)
Krøkkete, ja, men det går. Den gamle elbilfor.brikka gikk å registrere. Den nye blå Ladeklubben fekk eg ikkje registrert.

Fredag 29.7 hadde dei forresten feil som var ok kl 15.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
« Siste redigering: ſøndag 31. Juli 2022, klokken 17:09 av Erik Ola Ulvestad »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2722
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #6 på: ſøndag 31. Juli 2022, klokken 17:16 »
CloudCharge er vel samme som LadeiNorge og driftes av DEFA.
Tlf til support står på nettsida. (DEFA 33067700)

Det står:
Support fra 08 – 16.00 på hverdager

Det holder ikke når man står der med ladetrøbbel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2722
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #7 på: ſøndag 31. Juli 2022, klokken 17:16 »
CloudCharge er vel samme som LadeiNorge og driftes av DEFA.
Tlf til support står på nettsida. (DEFA 33067700)

Det står:
Support fra 08 – 16.00 på hverdager

Det holder ikke når man står der med ladetrøbbel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 302
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #8 på: Tirsdag 25. Oktober 2022, klokken 20:49 »
Er det sånn at alle ladere CloudCharge appen er tilgjengelig for alle?

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3828
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #9 på: Tirsdag 25. Oktober 2022, klokken 21:06 »
Ja, i alle fall så langt jeg har sett. Men jeg har bare brukt 3-4 lokasjoner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4206
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #10 på: Tirsdag 25. Oktober 2022, klokken 21:07 »
Etter min erfaring, nei. Virker som noen er forbeholdt "eierer"/borettslag/bedrift som har disse hos seg. Jeg har ihvertfall ikke vært i stand til å lade på disse, selv om jeg har forsøkt å registrere brikke mot konto mens jeg har stått fysisk ved lader, siden det, utrolig nok, er nødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3828
    • Vis profil
Sv: CloudCharge - Norges minst kundevennlige ladeaktør?
« Svar #11 på: Tirsdag 25. Oktober 2022, klokken 21:50 »
Ja, i alle fall så langt jeg har sett. Men jeg har bare brukt 3-4 lokasjoner.
Jeg bør moderere dette, ref kommentar fra RJK. Hurtigladere er tilgjengelige, men mye av AC-laderne står i parkeringsanlegg hvor det ikke nødvendigvis er fri tilgang.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55