Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY LR med 19" eller 20"

Startet av oyvindNO, torsdag 23. juni 2022, klokken 13:51

« forrige - neste »

oyvindNO

Skal bestille LR, og har bestemt meg for at jeg ikke kan ha Tesla sine originale 19" med kapsler. Det enkleste er jo da å bestille med 20" fra Tesla. Men kan det tenkes at det er lurere å bestille 19" og kjøpe nye 20" fra dekk24 eller lignende? Omtrent samme pris som ekstra summen Tesla skal ha.

Man kan da bruke de 19" man får med bilen evt til vinterdekk eller i det minste bruke dekktrykk sensorene til vinter og selge resten. Kommer kanskje gunstigere ut av denne dealen? Ser jo også ut som de som bestiller med 19" får utlevering tidligere (selv om Teslas estimater viser noe annet).

Noen som har gjort tilsvarende som har erfaring med konkrete løsninger?

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

brattabo


Lucaria

Sitat fra: oyvindNO på torsdag 23. juni 2022, klokken 13:51
Skal bestille LR, og har bestemt meg for at jeg ikke kan ha Tesla sine originale 19" med kapsler. Det enkleste er jo da å bestille med 20" fra Tesla. Men kan det tenkes at det er lurere å bestille 19" og kjøpe nye 20" fra dekk24 eller lignende? Omtrent samme pris som ekstra summen Tesla skal ha.

Man kan da bruke de 19" man får med bilen evt til vinterdekk eller i det minste bruke dekktrykk sensorene til vinter og selge resten. Kommer kanskje gunstigere ut av denne dealen? Ser jo også ut som de som bestiller med 19" får utlevering tidligere (selv om Teslas estimater viser noe annet).

Noen som har gjort tilsvarende som har erfaring med konkrete løsninger?

Hvis du alikevel ikke skal ha kapsler så kan du ju bare fjerne de? Felgerne som er der er jo ganske årajt syns jeg. Må kjøpe wheel cap kit dog men de finnes også uorginale.


https://www.youtube.com/watch?v=k9Lj-d6jifQ

Jokkhov

Etter å ha vært så heldig å bruke Tesla service en del ganger så vil jeg ikke gi de muligheten til å nekte all form for garantiarbeid grunnet uorginale felger, så her kjøres det originalt..
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

tornaldo

Aldri hatt problemer med service pga uoriginale felger, og med 2015 og 2017 Model S, så har det blitt en del besøk for å si det slik....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Min påstand er at 19" Gemini uten kapsler, men med Tesla senterkopp og mutterpynt ser veldig kurant.
Sett opp mot 20" som spinner feil vei på høyre side av bilen+ ihht manualen har klare vekt-begrensninger, så ikke jeg gode grunner for å bruke 20k ekstra på det.

Klaske på vinterdekk på 19" i værste fall, og kjøp noen 3.parts 19" eventuelt.

Uansett, napp av kapslene på 19" ASAP, de vibrerer og skader felgen, og felgen vil korrodere raskt hvis de da brukes på vinteren.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

moby666

Tidligere ble 19" levert  med elendige dekk, gjelder dette forsatt?

geear

Stod Hankook etellerannet electric på LR med 19" Gemini ved siden av min P ved utlevering i uka som gikk. Så ut som de samme som kom fra starten av, så hvis det er de du mener er elendige, så er nok svaret ja.

Når det gjelder å rive av kapslene så er det vel en fare for bittelitt økt forbruk. De er nok med effektive.

moby666

Ja det er de samme dekkene som ble levert med min TMY LR 21. Synes heller ikke disse blanke alufelgene du får når du river av hjulkapslene på TMY er særlig pene. Med disse felgene ser bilen 5 år gammel ut, penere de som blir levert på TM3

oyvindNO

Tenker kanskje å kjøpe nye 20" for sommerdekk og legge vinterdekk på Gemini felgene. Men med svart bil synes jeg det er finest med svarte felger. Kanskje lakke Gemini felgene?

Radial

Sitat fra: oyvindNO på søndag 26. juni 2022, klokken 13:51
Tenker kanskje å kjøpe nye 20" for sommerdekk og legge vinterdekk på Gemini felgene. Men med svart bil synes jeg det er finest med svarte felger. Kanskje lakke Gemini felgene?

God plan, hjelper med lakkering mot korrosjon uansett 👌
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: Radial på søndag 26. juni 2022, klokken 14:21
Sitat fra: oyvindNO på søndag 26. juni 2022, klokken 13:51
Tenker kanskje å kjøpe nye 20" for sommerdekk og legge vinterdekk på Gemini felgene. Men med svart bil synes jeg det er finest med svarte felger. Kanskje lakke Gemini felgene?

God plan, hjelper med lakkering mot korrosjon uansett 👌
De er jo uansett lakkert fra før. I sølv...

Radial

Sitat fra: geear på søndag 26. juni 2022, klokken 21:27
Sitat fra: Radial på søndag 26. juni 2022, klokken 14:21
Sitat fra: oyvindNO på søndag 26. juni 2022, klokken 13:51
Tenker kanskje å kjøpe nye 20" for sommerdekk og legge vinterdekk på Gemini felgene. Men med svart bil synes jeg det er finest med svarte felger. Kanskje lakke Gemini felgene?

God plan, hjelper med lakkering mot korrosjon uansett 👌
De er jo uansett lakkert fra før. I sølv...

Den originale lakken er perforert etter 1km med kapsler 😄
Så alt man har på er positivt for vinterbruk på Gemini.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ViktorS

Sitat fra: Radial på søndag 26. juni 2022, klokken 08:45
Min påstand er at 19" Gemini uten kapsler, men med Tesla senterkopp og mutterpynt ser veldig kurant.
Sett opp mot 20" som spinner feil vei på høyre side av bilen+ ihht manualen har klare vekt-begrensninger, så ikke jeg gode grunner for å bruke 20k ekstra på det.

Klaske på vinterdekk på 19" i værste fall, og kjøp noen 3.parts 19" eventuelt.

Uansett, napp av kapslene på 19" ASAP, de vibrerer og skader felgen, og felgen vil korrodere raskt hvis de da brukes på vinteren.

Hva er denne vekt-begrensinga du snakker om? Og hva mener du med at de snurrer feil vei på høyre side?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA