Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra LR til Performance

Startet av geear, torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36

« forrige - neste »

geear

Elsker sportssetene til BMW jeg, tightere og med justerbar lårstøtte. De er prima. Hadde det til og med i X5. Uansett, i en Performance-utgave så hører ikke flate seter hjemme, er man ikke ute etter aktiv kjøring kan man kjøpe seg LR. Satt mer fast i "delskinnsetene" i Model X enn i Y LR/P. På ingen måte krisestemning, mye verre i de fleste andre biler, men sidevangene kunne vært litt fastere i Performance iallfall. Vet jo at det i utgangspunktet ikke er store forskjeller på LR og P, men poenget var bare at jeg hadde et håp om at det faktisk var det denne gangen, basert på ryktebørsen rundt den ekstra sømmen osv.

Sitat fra: Klykken på torsdag 23. juni 2022, klokken 12:09
Kjøpte du "flunkende ny" eller er det en inventory-bil fra Tesla?
Ingen av de var inventory-biler nei, begge bestilt flunkende nye. Performancen hadde 1 eller 2 kilometer på telleren da jeg trilla ut fra utleveringshallen til Tesla.

Contango

Ligger ute en TB test nå med 19' på P der han er sikker på at P har økt komfort i opphenget vs LR men er usikker på om det er noe forskjell i lydisolering. Første av flere tester.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Det samstemmer altså med min opplevelse etter å ha testet mine på samme veistrekk med minutters mellomrom. Med LR har jeg en tendens til å styre unna alle kumlokk så sant det er forsvarlig, men følte ikke samme behovet for det med P, selv om de kjennes der også. I P-en lager det også en mye dypere lyd når man treffer ujevnheter enn i LR, der det er litt skarpere lyd. Støymessig syns jeg på ingen måte at P er bedre, kanskje heller motsatt, og tenker at det fort kan være Pirelli-dekkene som er bredere og kanskje hardere. Mulig dette er annerledes om man kommer fra 19", noen har rapportert før at Y er stillere med 20" Michelin enn 19" Hankook. Har selv aldri prøvd Y med 19". Har 3 bar i P og pleier vel ligge på 2.9 i LR, uten at jeg har sjekket det nå. På P-en er det en lett "vibrering" i rattet i høy fart, vet ikke om jeg nevnte det tidligere. Det gjør at jeg har tenkt å swappe hjul på bilene og se om det forsvinner da, eventuelt om jeg prøver 20" vinterhjul på P for enkelthets skyld. Hvis ikke det forsvinner da ser jeg for meg en interessant runde med Tesla for å få det bort.

Regen

Jeg prøvde en Y Long Range først og en Y Performance etterpå ved Tesla Bekkenstenveien. Jeg kjører vanligvis en 21 M3 LR og da jeg prøvde Y først ble jeg veldig skuffet over fjæringen på bilen. Spesielt i fart opp mot 60 km/t var det veldig mye småhopp og ustabil kjørefølelse fra understellet. Dette ble bedre i høyere hastigheter, men var såpass ille at jeg tenkte å kansellere Y LR som jeg hadde i bestilling. Prøvde etterpå en Y P og jeg opplevde denne som både mer stabil og rolig på veien, samt noe lavere støynivå. Kjørte samme rute, E6 mot Kløfta. Y LR som jeg prøvde var såpass dårlig at jeg tror nesten det var noe feil på den (eller for mye luft i dekkene).
TM3 2021 LR hvit

geear

En forskjell jeg ikke har sett nevnt noe sted er at armlenet i dørene er mye mykere i P enn min 2021 LR. Mye mer padding. Bedre følelse å ta på.

k1

Sitat fra: geear på tirsdag 28. juni 2022, klokken 16:06
En forskjell jeg ikke har sett nevnt noe sted er at armlenet i dørene er mye mykere i P enn min 2021 LR. Mye mer padding. Bedre følelse å ta på.

Det blir også tatt opp her hvor de ser nærmere på de ulike forskjellene på Y MIC og YP MIG:
https://youtu.be/-7ToyzQaOno

Lucaria


geear

Er nå helt sikker på at det er MYE mer støy forfra i P enn LR. Hører til og med møtende biler i 80-sone helt klart og tydelig. Veistøyen fra de.

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 28. juni 2022, klokken 18:21
Ingen lastekroker.
Vet ikke helt hva du mener, men i første innlegget i tråden står det at P har lastekroker, LR ikke.

Lucaria

Sitat fra: geear på tirsdag 28. juni 2022, klokken 18:37

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 28. juni 2022, klokken 18:21
Ingen lastekroker.
Vet ikke helt hva du mener, men i første innlegget i tråden står det at P har lastekroker, LR ikke.

Jo alle sier det, men jeg har fortsatt til gode å se det i en video. I videon som postades over mitt inlegg (som jeg kunne ha sitert for tydelighet) så er det ingen kroker i framenden av lasteutrymmet. Man bør kunne se dem i den videon mener jeg.

geear

Tror du alle bløffer? De er min bil, har til og med brukt den ene allerede, og du vil ikke se de i en video med mindre man tar kameraet inn i bilen og filmer utover, de sitter på en måte rett foran/under baklyktene. I brønnene på sidene, men bakover, felt inn i "kledningen".

ndrsone

Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36
Det skal sies at jeg ikke har fått kjørt så mange turene enda, men jeg har nå både tidlig 2021 LR med 20" Induction og 10k på telleren, og 2022 P (chassis 6xxx) som hadde 2 km på telleren, og må si at overgangen ikke er helt som forventet.

De kjente fysiske forskjellene på de to bilene er:
- P har doble vinduer også i bakdørene
- P har festekroker bak
- P har hattehylle
- P har 21" Pirelli vs. 20" Michelin på LR
- P har ca. 170 kg ekstra nyttelast
- P har ryzen-prosessor på MCUen
- P har kun visual AP, og auto lys går automatisk på med en gang AP aktiveres
- Og så klart også det åpenbare med at P er senket og har andre bremser osv.

Erfaringene så langt - og her må en ta med at det ikke var forventninger eller sammenligning inne i bildet på LR, mer hva som kom utenfor normalen:

Long range
- Var helt strøken, har ikke funnet en eneste defekt hva angår panel gaps eller annet.
- Ørliten klakkelyd fra understellet foran, i følge Tesla er alt som det skal være, ingenting unormalt (som er helt OK).

Performance
- Frontruta flusher ikke perfekt med glasstaket som på LR, ligger litt over på sidene, ser litt det samme bak.
- Panseret ligger lavere enn toppen av frontfangeren, og litt større glipe, vet ikke om det er fanger som er for høy eller panser som er for lavt, eller begge deler.
- Litt vibrasjoner av noe slag i 90-100 km/t+. Føles ikke som kast.
- Masse lyd utenfra gjennom i området rundt frontruta. Helt merkelig, hører alt av blafring fra lastebiler, hjulstøy fra andre biler, lyder fra anleggsarbeid osv. gjennom frontruta/dashbord-området. Er ganske sikker på at dette ikke er tilfellet på LRen.
- Mye rumlelyd fra asfalt/hjul på slitt asfalt i 90-100 km/t. Kan være 21" Pirelliene, og enda bredere dekk bak (275), har ikke målt, men mener det må være mer enn i LR-en på 255/40-20" Michelin.
- Mye inverterlyd under pådrag. Svært lite "hvinelyd" på LR, men godt merkbart på P. Det kan være de ekstra hestekreftene en får lov til å trekke ut som er årsaken, men litt plagsomt kjenner jeg.

Merker svært liten forskjell på understellet på de to bilene. Mulig at P er noe mer avdempet, men ikke noen kjempeforskjell for min del. Hadde vært interessant å prøve de på samme hjul.

Hadde også forventet større ytelsesforskjell. På motorvei er opplevelsen omtrent lik, i lav fart er det mindre delay og noe mer punch. Skal sies at jeg ikke har hatt P fulladet enda. Hadde tenkt å bestille accelleration boost på LR, men valgte å bestille P i stedet, hadde jeg gått fra LR boost til P tror jeg at jeg hadde blitt skikkelig skuffet. Kan knapt være merkbar forskjell.

Hadde forventet at overgangen fra LR til P skulle være helt rett frem, akkurat samme bil bare bedre på noen områder. Ikke helt det som har skjedd her, kjenner jeg...

Andre som har erfaringer å dele?

Blir det ikke en litt feil sammenligning, da Y LR 2022 har en del endringer i forhold til Y LR 2021? Nyttelast, dobble glass, Ryzen CPU er jo alle endret også for LR. Er det ikke også snakk om hattehylle og lastekroker på LR nå (litt usikker på denne) ?

Mulig posten din ikke var for å sammenligne LR og P, men posten kan missforståes :)

Contango

Geear har jo spesifisert at det er mot 2021 LR. Det blir jo litt mye å forlange at han også skal ta ansvaret for forskjellene mot 2022 LR når han ikke har den bilen...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ndrsone

Sitat fra: Contango på onsdag 29. juni 2022, klokken 10:13
Geear har jo spesifisert at det er mot 2021 LR. Det blir jo litt mye å forlange at han også skal ta ansvaret for forskjellene mot 2022 LR når han ikke har den bilen...

Ja, han har spesifisert 2021. Men en som ikke er så oppdatert kan lese det som at dette er forskjellene mellom LR og P, kanskje? Spesielt siden tråden heter "Fra LR til Performance"..

Jeg vet ikke, tenkte bare jeg skulle understreke dette.

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36
- Masse lyd utenfra gjennom i området rundt frontruta. Helt merkelig, hører alt av blafring fra lastebiler, hjulstøy fra andre biler, lyder fra anleggsarbeid osv. gjennom frontruta/dashbord-området. Er ganske sikker på at dette ikke er tilfellet på LRen.
Kan det være pakningene mot sidevinduene/dørene som er utette ?  En mekaniker hos Tesla fortalte at han hadde støydempet egen bil ved å forbedre disse. Jeg forsto det slik at det var noe som ble tredd inni de eksisterende pakningene, men jeg er litt usikker på detaljene. Jeg har notert meg litt mer støy utenfra i minusgrader, da er jo  vinduene litt senket, og tetning i overkant blir mer krevende.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lucaria

#29
Sitat fra: geear på tirsdag 28. juni 2022, klokken 23:31
Tror du alle bløffer? De er min bil, har til og med brukt den ene allerede, og du vil ikke se de i en video med mindre man tar kameraet inn i bilen og filmer utover, de sitter på en måte rett foran/under baklyktene. I brønnene på sidene, men bakover, felt inn i "kledningen".

Hæ?

Som jeg sa så svarte jeg på inlegg #20 om at man ikke ser noen lastekroker inne i bilen. Med mindre dette faktisk er din bil da, det har jeg ikke fått med meg. Ser at du skriver i første inlegg at du har lastekroker ja og det er kjempefin info.

Og nei jeg tror ikke alle bløffer, det var litt unødvendig kommentar fra deg. Derimot trodde jeg at lastekroker ikke kom fra Berlin fra dag-1 uten at det startet etterhvert, og derfor har jeg fulgt med på videor, bilder og kommentarer rundt dette og tenkt at snart bør man vel få se dem.

Hvis man ser på bildet så ser det ut som man bør kunne se de fremre krokene. Det kan godt vare at bildet lyver, men det er da ikke rart om jeg tror disse fremre synes på en video med kamerat enda framme i bagagen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA