Det skal sies at jeg ikke har fått kjørt så mange turene enda, men jeg har nå både tidlig 2021 LR med 20" Induction og 10k på telleren, og 2022 P (chassis 6xxx) som hadde 2 km på telleren, og må si at overgangen ikke er helt som forventet.
De kjente fysiske forskjellene på de to bilene er:
- P har doble vinduer også i bakdørene
- P har festekroker bak
- P har hattehylle
- P har 21" Pirelli vs. 20" Michelin på LR
- P har ca. 170 kg ekstra nyttelast
- P har ryzen-prosessor på MCUen
- P har kun visual AP, og auto lys går automatisk på med en gang AP aktiveres
- Og så klart også det åpenbare med at P er senket og har andre bremser osv.
Erfaringene så langt - og her må en ta med at det ikke var forventninger eller sammenligning inne i bildet på LR, mer hva som kom utenfor normalen:
Long range
- Var helt strøken, har ikke funnet en eneste defekt hva angår panel gaps eller annet.
- Ørliten klakkelyd fra understellet foran, i følge Tesla er alt som det skal være, ingenting unormalt (som er helt OK).
Performance
- Frontruta flusher ikke perfekt med glasstaket som på LR, ligger litt over på sidene, ser litt det samme bak.
- Panseret ligger lavere enn toppen av frontfangeren, og litt større glipe, vet ikke om det er fanger som er for høy eller panser som er for lavt, eller begge deler.
- Litt vibrasjoner av noe slag i 90-100 km/t+. Føles ikke som kast.
- Masse lyd utenfra gjennom i området rundt frontruta. Helt merkelig, hører alt av blafring fra lastebiler, hjulstøy fra andre biler, lyder fra anleggsarbeid osv. gjennom frontruta/dashbord-området. Er ganske sikker på at dette ikke er tilfellet på LRen.
- Mye rumlelyd fra asfalt/hjul på slitt asfalt i 90-100 km/t. Kan være 21" Pirelliene, og enda bredere dekk bak (275), har ikke målt, men mener det må være mer enn i LR-en på 255/40-20" Michelin.
- Mye inverterlyd under pådrag. Svært lite "hvinelyd" på LR, men godt merkbart på P. Det kan være de ekstra hestekreftene en får lov til å trekke ut som er årsaken, men litt plagsomt kjenner jeg.
Merker svært liten forskjell på understellet på de to bilene. Mulig at P er noe mer avdempet, men ikke noen kjempeforskjell for min del. Hadde vært interessant å prøve de på samme hjul.
Hadde også forventet større ytelsesforskjell. På motorvei er opplevelsen omtrent lik, i lav fart er det mindre delay og noe mer punch. Skal sies at jeg ikke har hatt P fulladet enda. Hadde tenkt å bestille accelleration boost på LR, men valgte å bestille P i stedet, hadde jeg gått fra LR boost til P tror jeg at jeg hadde blitt skikkelig skuffet. Kan knapt være merkbar forskjell.
Hadde forventet at overgangen fra LR til P skulle være helt rett frem, akkurat samme bil bare bedre på noen områder. Ikke helt det som har skjedd her, kjenner jeg...
Andre som har erfaringer å dele?