Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt utstyrsvalg i bygg din bil

Startet av Vurderer en elbil, tirsdag 21. juni 2022, klokken 00:03

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

I Bygg Din Bil på cupé utgaven har vi sett at det blir utstyrsvariant Max og Ultra det kan velges mellom.

I den danske konfiguratoren så er det slik på vanlig Enyaq også.
https://cc.skoda-auto.com/dnk/da-DK/

Her er det pakker du kan velge mellom:
Clever pakke
Premium pakke
Max pakke
Ultra pakke

Det er selvsagt lettere for fabrikken,  men jeg synes jo det er en ulempe å ikke kunne velge akkurat det utstyret jeg selv vil.

Sjansen for at det blir slik her også er vel ganske stor...?
Fossilbil

VoltWay

Jeg har sett på tyske sider at dette kommer, så det er vel ikke usannsynlig at det også kommer i Norge. Enklere for fabrikken, men jeg foretrekker å plukke utstyr og pakker selv, ikke velge mellom fire store pakker.

bjga

WLTP er også økt til 542km for IV80 i Danmark. Er det pga endring i batteri på 2023 eller har de andre målinger der.

Vurderer en elbil

Sitat fra: bjga på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:49
WLTP er også økt til 542km for IV80 i Danmark. Er det pga endring i batteri på 2023 eller har de andre målinger der.
WLTP skal jo være internasjonale måleenhet og likt over alt.

At det er økt rekkevidde her er jo spennende, for det må jo bety at de har gjort noe med batteriet, eller andre ting med bilen.
Fossilbil

VoltWay

#4
Skal vel ikke så mye til for å øke rekkevidden med 13 km. De har jo endret batterileverandør, som kan ha vært en årsak. Eventuelt mindre justeringer på bilen. På den tsjekkiske nettsiden står det 534 km. Estimert forbruk går jo opp og ned etter hvilket utstyr en velger, så kanskje det er ulikt standardutstyr på bilene. I Norge er varmepumpe standard, noe den ikke er i de fleste andre land.

Vurderer en elbil

Ja, det endrer seg etter hva du legger til av ekstrautstyr.
På den norske siden fikk jeg 180,2 Wh/km etter å ha bygd Sportline. Før jeg startet vare det WLTP kombinert forbruk fra 174,0 Wh/km.

Dette har jo noe å si på rekkevidden.
Fossilbil

Vurderer en elbil

Da blir det endret ser vi.

https://www.skoda-auto.no/_doc/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8

Her ser vi at på 2023 modeller så blir det tre utstyrsvarianter.
Vanlig, Max og Ultra.

Jeg har skjønt at i uke 35/36 så skifter fabrikken over til 23 modeller.

Hva skjer med alle som har skreddersydd en bil til sitt behov?

Noen har sikkert valgt area view og parkeringsassistent, men ikke valgt crystal face og Cantonanlegg. Nå må du har de to siste for å få de to første.

Hvordan kan denne problematikken bli løst? Kunder har jo skrevet en kontrakt på bil med sitt foretrukne utstyr....
Vil de likevel produsere skreddersydde biler blant sine egne utstyrsmodeller?
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA