Plug&Charge eller Autocharge

Startet av daktari, mandag 20. juni 2022, klokken 07:58

« forrige - neste »

daktari

TU har hatt 2 interessante artikler om disse to konkurrerende standardene for enkel betaling ved lading. Her er det den enkelte aktørens prioritering som forsinker standardisering.

Såvidt jeg forstår er det 3 standarder: Tesla, Autocharge og Plug&charge.
-Tesla er lukket og ganske så hemmelig.
-Autocharge baserer kommunikasjon på MAC-adresse og kunden må knytte MAC til hvert enkelt ladefirma
-Plug&Charge baserer kommunikasjon på sertifikater og kunden har kun et kundeforhold til bilprodusentens valgte aktør, som igjen snakker med én nav-organisasjon som sørger for roaming hos ladeaktørene. (Som BBS?)

Jeg aner ikke hva som er best, men standardisering er ikke lett. Spørs om myndighetene ikke burde regulere dette snart så vi kommer fremover? En fin trussel krav er jo kortleser på alle ladere som kanskje kan få bransjen til å heller bli enig om en auto-løsning?

https://www.tu.no/artikler/denne-teknologien-kan-gi-tesla-opplevelsen-ved-ladestasjonen-men-en-stor-bilprodusent-glimrer-med-sitt-fravaer/520185

https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

goggo

Sitat fra: daktari på mandag 20. juni 2022, klokken 07:58
Såvidt jeg forstår er det 3 standarder: Tesla, Autocharge og Plug&charge.
-Tesla er lukket og ganske så hemmelig.
-Autocharge baserer kommunikasjon på MAC-adresse og kunden må knytte MAC til hvert enkelt ladefirma
-Plug&Charge baserer kommunikasjon på sertifikater og kunden har kun et kundeforhold til bilprodusentens valgte aktør, som igjen snakker med én nav-organisasjon som sørger for roaming hos ladeaktørene. (Som BBS?)

Tesla støtter også Autocharge på Fastned slik jeg har forstått det, og det er antagelig Autocharge - eller en utvidet variant av denne - som Tesla bruker internt.
Så det er altså kun to slike standarder; en som virker fint (Autocharge) og en som krever så mye samarbeid og enighet mellom forskjellige aktører at den antagelig aldri vil bli tatt i bruk eller vil bli veldig dyr å bruke (Plug&Charge).

Så la oss gå for Autocharge! :)

Hurra for MER som tydeligvis har planer om å innføre Autocharge denne sommeren i følge TU artikkelen. La oss håpe de andre operatørene følge etter.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hakotorg

Fra artikkelen har jeg inntrykk av at autocharge, mest sannsynlig, ikke vil fikse problemet med å måtte ha egen bruker hos hver ladeoperatør. Da er vi bare halvveis tenker jeg.
Er det bare det at plug and charge må ha roaming som gjør det vanskeligere/ikke ønskelig for ladeoperatørene, eller er det andre ting også?

hELgenen

Dersom en bruker MAC adressen til bilen - så vil en jo ikke kunne lade flere biler på samme avtale?
Jeg har Ionity avtale og 2 elbiler - bruker i dag kort og det dekker da for begge bilene.
Slik det legges frem her så vil jo en måtte tegne en avtale pr. bil. Det vil jo ikke være en god løsning
for alle som har flere enn 1 elbil.  Det blir litt som netflix som i dag lar deg bruke hvilken som helst tv
du har i huset - det eneste du trenger er å logge deg på eget abonnement. Om det er slik at en må ha ett abonnement pr. tv blir det jo fort begrensende for mange.

goggo

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. juni 2022, klokken 09:05
Dersom en bruker MAC adressen til bilen - så vil en jo ikke kunne lade flere biler på samme avtale?
Jeg har Ionity avtale og 2 elbiler - bruker i dag kort og det dekker da for begge bilene.
Slik det legges frem her så vil jo en måtte tegne en avtale pr. bil. Det vil jo ikke være en god løsning
for alle som har flere enn 1 elbil.  Det blir litt som netflix som i dag lar deg bruke hvilken som helst tv
du har i huset - det eneste du trenger er å logge deg på eget abonnement. Om det er slik at en må ha ett abonnement pr. tv blir det jo fort begrensende for mange.

Du kan ha flere biler pr avtale og flere brukere pr avtale også, i alle fall slik Fastned har satt det opp med Autocharge.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-

mvh
Hugo

Storg

Dette er en kommersiell problemstilling og ikke en teknisk. Ikke noe problem for leverandørene å åpne for flere kort/Mac/biler på samme avtale. De må bare ville gjøre det. 

Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Sitat fra: Storg på mandag 20. juni 2022, klokken 10:37
Dette er en kommersiell problemstilling og ikke en teknisk. Ikke noe problem for leverandørene å åpne for flere kort/Mac/biler på samme avtale. De må bare ville gjøre det. 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel - jeg vil jo mene at alt henger sammen med alt - og at jeg som sluttkunde må se på helheten.
Og jeg er sterkt i tvil på om jeg vil at bilen skal mappes mot en avtale, jeg vil at kunden skal mappes
mot en avtale. Mao. dersom du ad-hoc kjører bestemor med bestemor sin elbil kan du tilby henne å bruke
din avtale via ditt avtalekort akkurat som du kan tilby å betale for isen mens dere venter på ladingen skal bli ferdig.  Mao. holder jeg en gedigen knapp på kort betaling via RFID på et kort som er knyttet til en avtale.

Det er, i alle fall i mine øyne, helt åpenbart at ladeoperatørene vil prøve å låse deg til en avtale ved å knytte
bil direkte til en avtale. Jeg mener det fratar kunden fleksibilitet og merverdi og er i bunn og grunn lite ønskelig.

Videre er jeg skeptisk til mulighet der en bruker MAC adresser da min erfaring på dette området er at det er overraskende lett å kopiere - så før du vet ordet av det kjører en annen rundt med en kopi av din adresse og lader på din konto. Nei - jeg holder fortsatt en knapp for noe man kan bære med som f.eks et kort og som man enkelt kan sperre....

goggo

@helgenen, jeg forstår egentlig ikke hvorfor du er så negativ til Autocharge, det er jo helt frivillig om du vil bruke det eller fortsette å bruke rfid.
Dessuten er det lett å disable/pause/sperre en Autocharge Mac adresse hvis du ønsker det. Jeg anbefaler deg å ta en titt på supportsider til Fastned som jeg lenker til lenger opp her, der er alt dette beskrevet.

Mvh
Hugo

daktari

Det viktigste argumentet er jo at plug&charge trenger en aktør i midten som utsteder sertifikater. De kan jo sette priser som d3 vil og øke kostnadene. Dette kan kanskje håndteres hvis alle ladetilbydere kan kjøpe seg inn i den organisasjonen og en statutt om "not for profit".
Da får ladeop eierskap og tilgang til kunden. Men det vil gi økt konkurranse,  noe de selvfølgelig ikke vil ha og som de kan justere sin konkurranseevne via lojalitetsavtaler med autocharge.

I mine øyne er dette mest en business-krig, og begge sider er like kjipe og vil tjene mest mulig på kundene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: goggo på mandag 20. juni 2022, klokken 14:56
@helgenen, jeg forstår egentlig ikke hvorfor du er så negativ til Autocharge, det er jo helt frivillig om du vil bruke det eller fortsette å bruke rfid.
Dessuten er det lett å disable/pause/sperre en Autocharge Mac adresse hvis du ønsker det. Jeg anbefaler deg å ta en titt på supportsider til Fastned som jeg lenker til lenger opp her, der er alt dette beskrevet.

Mvh
Hugo

Mulig jeg var uklar. Men la oss si noen kloner mac adressen på din bil. Hvordan skal du da gå frem for å sperre andre biler som bruker den klonede versjonen og samtidig kunne fortsette å lade på din orginale?
For meg høres det ut som en må inn med noe mer avansert identifisering for å sperre for mac spoofing.  Sånn sett er det enklere å håndtere et RFID kort

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. juni 2022, klokken 19:00

Mulig jeg var uklar. Men la oss si noen kloner mac adressen på din bil. Hvordan skal du da gå frem for å sperre andre biler som bruker den klonede versjonen og samtidig kunne fortsette å lade på din orginale?
For meg høres det ut som en må inn med noe mer avansert identifisering for å sperre for mac spoofing.  Sånn sett er det enklere å håndtere et RFID kort

Først må kjeltringene ha en gyldig mac-adresse å klone. Det betyr vel enten fysisk tilgang til åpen bil/ladeport, eller datainnbrudd hos f.eks en ladeoperatør. (Og i sistnevnte tilfelle har man noen som kan gjøres erstatningsansvarlig.)

Og det burde ikke være noe i veien for at forhandler/verksted programerer inn en ny mac-adresse i bilen. Etter samme prinsipp som man programmerer nye bilnøkler til en bil.

Den økonomiske gevinsten for en kjeltring vil jo bli begrenset. Så spørs om så mange syns det er verdt bryderiet. Om eier f.eks. får varsel i app når lading starter, så vil jo en konto bli stengt rimelig fort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Som jeg ser det er det hovedsaklig disse ulempene:

- Autocharge betyr at man må registrere bilen hos de enkelte operatører. Litt som med RFID brikker.
- Plug & Charge er fordyrende grunnet sertifikatutsteder.

Mac adresse spoofing er omtrent like lett/vanskelig som RFID spoofing. Tesla har brukt Mac adresse til identifisering siden starten, de sliter ikke med mye misbruk.

Selv tar jeg heller risikoen med Autocharge enn å stole på tysk bilindustri sin forvaltning...

Og hvis hubject er like dårlig på SW som de fleste andre tyske firma så tviler jeg på at det noensinne blir stabilt....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Plug&Charge og Autocharge er ikke veldig ulike.

Autocharge er en gammel ukodet måte å kjenne igjen bilen på. Når backend kjenner igjen bilen, og mac adressen ligger inne som aktiv hos en bruker, vil lading starte og bruker belastes. Hvis backend ikke kjenner igjen bilen eller eier av de-aktivert Autocharge vil lading måtte startes som vi er vant med i dag.

Med Plug&Charge vil data ble sent kryptert fra bil, gjennom kabel, ladestasjon til backendsystem. Egentlig ikke noe anderledes enn med Autocharge. Plug&Charge åpner opp for sikrere info, som igjen åpner opp for lading på tvers av operatører.

Noen vil si at dagens hurtiglading er en jungel. Plug&Charge og Autocharge vil ikke endre på dette. Snarer tvert i mot. Her vil vi helt klart miste kontroll over hvem som fakturerer for hva. Hvis jeg har avtale med både Fortum, Elbilforeningen og Shell Recharge, og kommer til en hurtiglader i Nederland har jeg ikke mulighet til å vite hvem (MSP) som fakturerer. Dette blir et kaos! 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:11
Noen vil si at dagens hurtiglading er en jungel. Plug&Charge og Autocharge vil ikke endre på dette. Snarer tvert i mot. Her vil vi helt klart miste kontroll over hvem som fakturerer for hva. Hvis jeg har avtale med både Fortum, Elbilforeningen og Shell Recharge, og kommer til en hurtiglader i Nederland har jeg ikke mulighet til å vite hvem (MSP) som fakturerer. Dette blir et kaos!
På samme hvis som med RFID brikker. Jeg har elbilforeningens brikke registrert bl.a hos Mer.

Tidligere ble jeg fakturert direkte fra de, men så kom plutselig faktura fra BMW. Selv om jeg brukte RFID brikke registert hos Mer.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

power59

Etter 8 år som elbilist, 3 elbiler og 200-250 hurtigladinger så lever jeg godt med elbilforeningens rfid-brikke og appene til 3-4 forskjellige ladeoperatører som jeg normalt bruker. RFID-brikken er i praksis minst like enkel og effektiv i bruk som f.eks. tapping av kort og bruk av Apple Pay. Med den minimale tiden jeg bruker på å hente brikken fra hanskerommet og holde den foran laderen så er automatisk identifisering av bil mot lader/operatør ganske enkelt en ikke-sak.

Etter min mening vil en "universiell" roaming rfid-brikke eller app (som f.eks. elbilforeningens blå brikke, Elton eller ladeapper fra bilprodusentene) være et godt system for den som ønsker det enkelt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA