Kulevekt Model Y

Startet av Fredrik1, søn 19. jun 2022, kl. 12:45

« forrige - neste »

Fredrik1

Jeg har forsøkt å søke i forumet, men blir ikke helt klok. Forventer levering av en Model Y Performance forhåpentligvis på tampen av sommeren.

Skal bestille meg et sykkelstativ til tunge elsykler og vil helst ha alle på kroken bak bilen.

I Owners Manual (side 77) så står det at maks belasting på kulekobling er 72 kg:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men når jeg søker opp et registreringsnummer på en Model Y så får jeg 100 kg:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Noen som vet hva som er rett her?

Geir Tore Simonsen

Det du eventuelt blir kontrollert på er vel det som står i vognkortet, som bør være det samme du finner på vegvesenets sider. Men jeg ser at du har funnet frem en "gammel" bil med lav nyttelast, så tallene er ikke nødvendigvis de samme på biler som leveres nå.

Ellers så sier jo ikke de oppgitte tallene alt om hvordan kjøreegenskaper påvirkes. En lettere last som har tyngdepunktet langt bak og høyt opp kan i prinsippet være verre enn en tyngre last som har tyngdepunktet helt inntil kula.

Geir Tore Simonsen

Ser at ED 77988 som er en YP registrert i går også har 100kg tillatt kulevekt iht. vegvesenet.

Handyman

Dataene som er oppført på nettsidene til SVV er ikke altid de samme som på vognkortet. Logg heller inn og skjekk vognkortet.
Tidligere da taklast var "ikke oppgitt", ble det oppført som 0. Altså en feil i kodingen på nettsiden. Det ser nå ut til å være fikset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fredrik1

Jeg logget inn på Vegvesenet sine sider og søkte opp en Model Y P.
Står 100 kg der også.

Antar dette har med kjøreegenskapene til bilen å gjøre. En tilhenger kan jo rotere noenlunde fritt på kula. Så 100 kg kulevekt fra en tilhenger er da 100 kg rett oppå kula (sett bort fra humper og dumper i veien).

Et sykkelstativ griper rundt tilhengerfeste. 100 kg et stykke ut fra bilen vil skape et dreiemoment og jeg antar det kan påvirke dynamikken på bilen annerledes. Derfor denne marginen til Tesla i Owners Manual.

Så jeg får greie meg med kun 2 sykler bakpå ;)

Alternativet er å putte alle syklene i en tilhenger :P

geear

Sitat fra: Handyman på søn 19. jun 2022, kl. 15:36
Dataene som er oppført på nettsidene til SVV er ikke altid de samme som på vognkortet. Logg heller inn og skjekk vognkortet.
Tidligere da taklast var "ikke oppgitt", ble det oppført som 0. Altså en feil i kodingen på nettsiden. Det ser nå ut til å være fikset.
Min P har 100 kg kulelast oppgitt i vognkortet.

Forøvrig har den fått ingenting på taklast (blankt), mens Kina-LRen har 75 kg... liker ikke.

Sandvika

Det som er merkelig her er vel strengt tatt er at du med 19 og 21 kan kjøre 72kg uansett, uavhengig av hvor mange som er i bilen, mens med dimensjonen i mellom så reduserer man kapasiteten med mer enn 2/3?!
Finner det også overraskende at dette skjer nøyaktig plutselig når man går fra 4 til 5 i bilen...

geear

Det er veldig snålt, ja. Vil anta at kulevekt inkluderes i tillatt totalvekt? Hvis ikke kan en plausibel forklaring være at Induction-felgene har lavere lastrating enn Gemini og Uberturbine, og ikke tåler mer enn tillatt totalvekt (eller tillatt akslinglast) + 20 kg. Mine står på bilen, så tror ikke jeg får lest av, men noen har sikkert felgdataene tilgjengelig?

Handyman

Sitat fra: geear på søn 19. jun 2022, kl. 21:45
Sitat fra: Handyman på søn 19. jun 2022, kl. 15:36
Min P har 100 kg kulelast oppgitt i vognkortet.

Forøvrig har den fått ingenting på taklast (blankt), mens Kina-LRen har 75 kg... liker ikke.
Det er forskjell på "0" og "ikke oppgitt" (blankt).
Når taklast er "ikke oppgitt" så er det manualen til bilen og takbøylene som gjelder. Det er når det er oppgitt "0", at det ikke er tillatt med takast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Det verste er jo at Tesla pusher på oss en dårligere løsning, konfigurerer du TMY kommer 20''  hjul default, og en må aktivt velge 19''. Både forbruk og vekt på kula er dårligere.
Men nå har jeg aldri forstått greia med største mulige hjul eller sorte felger og detaljer, synes krom og blankt kler en en bil mye bedre, men det er OT...
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA