Tesla kollisjon og sikkerhet

Startet av kenlee, ons 15. jun 2022, kl. 20:21

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: automat på tor 16. jun 2022, kl. 09:15

I mine øyne handler kollisjonssikkerhet mest om risiko for personskade og død. Ikke parkeringshusskader.

I mine også, og siden det ikke skilles imellom disse kan vi anta at forholdene er de samme - ergo Tesla er en bil som er oftere involvert i ulykker.

https://www.motor.no/autopilot-nyheter-tesla/tesla-pa-auto-styring-da-mann-ble-meid-ned/188623
Det har vært flere alvorlige ulykker, mange av disse kunne vært unngått med:

Bedre teknologi ombord i form av sensorer.
Oversiktlig info om navi/musikk/fart i HUD display (trenger ikke se vekk)
En bedre fungerende autostoppfunksjon
Bedre styring av bilens øvrige funksjoner

Da tror jeg Tesla hadde kommet på høyde med de andre når det kommer til passiv sikkerhet også.

Til trådstarter så tror jeg som sagt, forskjellen er størst når det kommer til passiv sikkerhet.

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 06:32
Sitat fra: turfsurf på tor 16. jun 2022, kl. 06:14
Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 06:06

Sjansen for å krasje er nok høyere i Tesla.
Det er vel en påstand du ikke har dekning for mere enn at alle krasjer med Tesla kommer i media.

Det finnes og mange tilfeller hvor Teslaer unngår ulykker pga aktiv sikkerhet.

Men, er man sløv og tror at bilen er selvkjørende så blir man selvfølgelig utsatt for en ulykke til slutt.

Er man en oppegående sjåfør er Tesla like sikkert som det meste annet nytt. Passiv sikkerhet har vist seg å være helt i toppsjiktet.

Passiv sikkerhet er f.eks å ikke ha en diger skjerm midt i bilen, vanskelig å gjøre endringer uten å bruke den. En annen passiv sikkerhet er å ha fungerende sensorsett - men der venter jeg resultater frarettsaken før jeg skal være bastant 👍

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354
Og BMW har ikke større sjanse for å havne i kollisjon enn andre, eller? Og skal du ha sammenlignbart underlag, så må du spørre om BMW M-modeller har større sjanse for å havne i kollisjon enn andre? Eller Audi RS, MB AMG, osv., som man må opp på for å finne ytelser tilsvarende enhver Tesla. Selvfølgelig har de det. Mye krefter tiltrekker seg visse type bilførere. Når du i tillegg legger på at Model S og X er relativt lange og brede i forhold til de fleste andre biler i Europa, så baller det på seg.

Autopilot/FSD fortjener kritikk på noen områder, men som cruise control med filholder opplever iallfall jeg den som sikrere enn noe annet på markedet. Der mange andre kan finne på å drifte ut av feltet i en sving for eksempel, og i mange tilfeller skru av filholderen uten så mye som et varsel, så skjer aldri slikt i en Tesla. Og det finnes nok av eksempler på folk som har sovnet og bilen fører de trygt mens den forsøker å vekke føreren, for deretter å svinge inn til siden og stanse med nødblink.

Hallgrim86

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 16. jun 2022, kl. 09:24
Tenkte at dette måtte googles....og regnet med å få treff på Resett....men faktisk er det Washington Post som

Resett, virkelig.. Ganske tonedøvt å forsøke å være ufin når det jeg gjør er å svare TS, med kilder sånn at dere skal klare å forholde dere rolige.

Det ble opprinnelig skrevet av NHTSA, så er det flere nettsteder som har skrevet etter det.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tor 16. jun 2022, kl. 09:33
Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 06:32
Sitat fra: turfsurf på tor 16. jun 2022, kl. 06:14
Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 06:06

Sjansen for å krasje er nok høyere i Tesla.
Det er vel en påstand du ikke har dekning for mere enn at alle krasjer med Tesla kommer i media.

Det finnes og mange tilfeller hvor Teslaer unngår ulykker pga aktiv sikkerhet.

Men, er man sløv og tror at bilen er selvkjørende så blir man selvfølgelig utsatt for en ulykke til slutt.

Er man en oppegående sjåfør er Tesla like sikkert som det meste annet nytt. Passiv sikkerhet har vist seg å være helt i toppsjiktet.

Passiv sikkerhet er f.eks å ikke ha en diger skjerm midt i bilen, vanskelig å gjøre endringer uten å bruke den. En annen passiv sikkerhet er å ha fungerende sensorsett - men der venter jeg resultater frarettsaken før jeg skal være bastant 👍

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354
Og BMW har ikke større sjanse for å havne i kollisjon enn andre, eller?

Autopilot/FSD fortjener kritikk på noen områder, men som cruise control med filholder opplever iallfall jeg den som sikrere enn noe annet på markedet.

Hei Geear!

Det handlet om Volvo og Tesla denne gangen!

Husk at det ikke er din bil det gjelder, men mer generelt.

ndrsone

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 09:34
Tenkte at dette måtte googles....og regnet med å få treff på Resett....men faktisk er det Washington Post som

Resett, virkelig.. Ganske tonedøvt å forsøke å være ufin når det jeg gjør er å svare TS, med kilder sånn at dere skal klare å forholde dere rolige.

Det ble opprinnelig skrevet av NHTSA, så er det flere nettsteder som har skrevet etter det.

Foreslår at du leser igjennom kommentarene dine og tonen, og tar en revurdering av hvem som er ufin her.

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 09:37
Hei Geear!

Det handlet om Volvo og Tesla denne gangen!

Husk at det ikke er din bil det gjelder, men mer generelt.

Hei Hallgrim! 

For å svare enkelt:

Det er samme fører som skal føre denne Volvoen og en eventuell Tesla? Og at han ikke nødvendigvis har noen som helst større sjanse for å kollidere om han kjører en Tesla enn en Volvo? Og at faktisk kan han heller ende opp med å REDUSERE risikoen for skade med å kjøre en Tesla enn en Volvo?

Posten min er generelt relatert til tråden, og som et svar til din relativt unyanserte synsing presentert som fakta.

Jeg eier forøvrig både Kia, Tesla og BMW med mye motor, og skal være så ærlig å innrømme at jeg nok har en kjørestil som gjør at jeg nok fort kan ha en høyere risiko for ulykker enn gjennomsnittet (men har til dags dato enda ikke vært skyld i en ulykke). Har eid mange BMWer, inkludert flere M-biler, og opplever at mange av de som kom fra BMW-miljøet og tidligere hadde BMW M-biler har havnet over på Tesla. Tror nok mange andre Tesla-eiere kommer fra nettopp de nevnte typene biler i forrige innlegg, som du syns var totalt irrelevant for din påstand. Mitt personlige inntrykk er at for eksempel BMW (og enda mer om du går på de motorsterke utgavene) tiltrekker seg mer aggressive førere enn for eksempel Toyota, Opel og Fiat.

geear

The irony... snakk om behov for å se seg selv i speilet.  :o

Hallgrim86

Sitat fra: ndrsone på tor 16. jun 2022, kl. 09:43

Foreslår at du leser igjennom kommentarene dine og tonen, og tar en revurdering av hvem som er ufin her.

Spørsmålet er om Tesla Model Y eller Volvo XC40 er tryggest. Model Y er utrolig trygg, men forskjellen kommer når man ser på passiv sikkerhet.

Når jeg poster en kilde så antar dere at det er fra et rasistisk høyrevridd tullested, det var det jeg reagerte på. Kan ikke fordra det nettstedet ☺️ Jeg er forøvrig eneste som har underbygget påstanden min her inne, uten å være ufin og ty til påstander som nevnt.

Hvor var jeg ufin?

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 09:28
Da tror jeg Tesla hadde kommet på høyde med de andre når det kommer til passiv sikkerhet også.

Til trådstarter så tror jeg som sagt, forskjellen er størst når det kommer til passiv sikkerhet.
Du blander begrepene. Passiv sikkerhet er hvor godt bilen beskytter passasjeren når ulykken inntreffer (deformasjonssone, airbags, sikkerhetsbelte). Aktiv sikkerhet handler om ESP, ABS, vimsevarsler osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 09:02
Sitat fra: Handyman på tor 16. jun 2022, kl. 08:56
Denne meldingen fra desember -21 kan være reel for diskusjonen:
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-y-awarded-iihs-top-safety-pick#:~:text=Beyond%20physical%20crash,highest%20possible%20scores.

Topp score også for systemene som Halgrim86 påpeker at nå undersøkes.

Altså, det jeg har sagt er at Tesla ikke har like god passiv sikkerhet - noe jeg har kilder på. I undersøkelsen du lenker til har Tesla Model Y fått omtrent samme score som de andre utfordrerne, men det er store hull i den testen.

Rettsaken imot Tesla har med sensorer å gjøre, det ble nylig avslørt at Tesla-biler kan ha skrudd av sikkerhetsfunksjoner selv i møte med en kollisjon, dette for å klandre sjåføren.

Gjensidige, Frende, Tryg. Alle disse forsikringsselskapene har en overvekt av Teslauhell, men det kan jo være at Teslaer kjører masse i P-Hus og de andre bilene har fæle uhell, slik en bruker velger å tolke det  ::)

Jeg sier ikke at Tesla er en utrygg bil, men TS har et spørsmål. Jeg tipper Teslaen er den bilen med størst sjanse for uhell, og jeg har kilde på akkurat det i motsetning til deg.
Nå skjønner jeg ikke helt hva du reagerer på ved mitt innlegg. Jeg linket bare til en artikkel jeg mener er interessant i diskusjonen, og poengterte at den gir god score på de funksjonene som rettsaken omhandler. Det lå ingen kritikk av deg, eller av denne saken. Det er heller ikke noe forøk på å renvaske Tesla fra min side. For meg er det bare en bil og ikke et familiemedlem ;-)
Men dette svaret ditt og dine siste innlegg i denne tråden gjør at jeg nå stiller store spørsmålstegn ved dine vurderinger, synsinger og gjettinger i denne saken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på tor 16. jun 2022, kl. 10:20
Nå skjønner jeg ikke helt hva du reagerer på ved mitt innlegg. Jeg linket bare til en artikkel jeg mener er interessant i diskusjonen, og poengterte at den gir god score på de funksjonene som rettsaken omhandler. Det lå ingen kritikk av deg, eller av denne saken. Det er heller ikke noe forøk på å renvaske Tesla fra min side. For meg er det bare en bil og ikke et familiemedlem ;-)
Men dette svaret ditt og dine siste innlegg i denne tråden gjør at jeg nå stiller store spørsmålstegn ved dine vurderinger, synsinger og gjettinger i denne saken.

Det er sant, men jeg tror utviklingen i rettsaken har skjedd etter disse testene ble gjort. Jeg tror ikke kamera/sensor komboen som brukes er noe dårligere enn f.eks BMWs, Audis eller noen andre sine. Jeg hadde en 225XE fra 2018, den kutta ut ACC når jeg fikk sola i riktig vinkel inn frontruta, bremsa i div skygger og var ganske dårlig. De samme minusene kan jeg merke i Tesla, men den er laaaaangt mer effektiv i trafikken, følger bedre på og løser situasjonene som oppstår bedre.

Her kan man lese mer:
https://www.cnbc.com/2022/06/15/data-shows-tesla-accounts-for-most-reported-driver-assist-crashes-but-officials-warn-report-lacks-context.html

"Tesla vehicles have accounted for nearly 70% of reported crashes involving advanced driver-assist systems since last June, according to federal figures released Wednesday. But officials warned the data is incomplete and isn't meant to indicate which carmaker's systems might be safest."

Dette er ikke undersøkt nok til å komme til en konklusjon, men det er en spennende sak å følge.

Når de fire største forsikringselskapene melder om opptil 20% høyere ulykkesrate imot tilsvarende elbiler tenker jeg at det kan være noe annet enn marginal feilberegning. Hva er grunnen? Det vet ikke jeg, men statistisk sett forekommer det oftere. Det kan være at ulykkene som omhandler Tesla er av en helt egen natur, selvom det er lite trolig.

petersv

Dataene er jo ganske tydelige, det er færre kollisjoner med Teslaer enn den gjennomsnittlige bilen https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

Handyman

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 10:49
Når de fire største forsikringselskapene melder om opptil 20% høyere ulykkesrate imot tilsvarende elbiler tenker jeg at det kan være noe annet enn marginal feilberegning. Hva er grunnen? Det vet ikke jeg, men statistisk sett forekommer det oftere. Det kan være at ulykkene som omhandler Tesla er av en helt egen natur, selvom det er lite trolig.
Det er en god grunn til at statistikk er et fag og en utdannelse. Når hvermannsen (de fleste av oss her) begynner å synse om diverse tallgrunnlag kan det fort bære helt galt av sted.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Sitat fra: petersv på tor 16. jun 2022, kl. 11:20
Dataene er jo ganske tydelige, det er færre kollisjoner med Teslaer enn den gjennomsnittlige bilen https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

Fant ikke det du så etter - altså ulykkesrate, men fant skaderate. Er det den du mener? Det er isåfall som tidligere nevnt i tråden, svært god sikkerhet i ulykker. Jeg vil tro sjansen for skade er ekstremt lav i Tesla ved et uhell basert på de svært gode resultatene i krasjtester.

https://www.tesla.com/blog/model-3-lowest-probability-injury-any-vehicle-ever-tested-nhtsa

Men, det nevnes ikke noe om hva vi diskuterer her. Generelt sett vil jeg også anse bilprodusenten selv som en ganske dårlig kilde på slikt, uansett hvem produsent er.

Sitat fra: Handyman på tor 16. jun 2022, kl. 11:22
Det er en god grunn til at statistikk er et fag og en utdannelse. Når hvermannsen (de fleste av oss her) begynner å synse om diverse tallgrunnlag kan det fort bære helt galt av sted.

La den med statistikk som valgfag kaste den første sten :)

automat

Sitat fra: Hallgrim86 på tor 16. jun 2022, kl. 09:28
Sitat fra: automat på tor 16. jun 2022, kl. 09:15

I mine øyne handler kollisjonssikkerhet mest om risiko for personskade og død. Ikke parkeringshusskader.

I mine også, og siden det ikke skilles imellom disse kan vi anta at forholdene er de samme - ergo Tesla er en bil som er oftere involvert i ulykker.

https://www.motor.no/autopilot-nyheter-tesla/tesla-pa-auto-styring-da-mann-ble-meid-ned/188623
Det har vært flere alvorlige ulykker, mange av disse kunne vært unngått med:

Bedre teknologi ombord i form av sensorer.
Oversiktlig info om navi/musikk/fart i HUD display (trenger ikke se vekk)
En bedre fungerende autostoppfunksjon
Bedre styring av bilens øvrige funksjoner

Den opprinnelige artikkelen du linket til handlet om skadefrekvens.

Utfra det som står der kan man anta svært lite om kollisjonsikkerhet.

Det er verdt å merke seg at artikkelen er publisert tidlig i 2020. Et tidspunkt der elbilparken, bortsett fra Tesla, fortsatt var dominert av små- og mellomklassebiler. Man skal derfor være forsiktig med hva slags statistikk man skal trekke ut av dette.

Den siste artikkelen handler om en uaktsom fører. Og spørsmålet her er vel heller om man bør stole på noe førerstøttesystem i det heletatt når man kjører forbi en trailer som står delvis ut i kjørebanen.

En kritikk som kan rettes mot Tesla er at det er for lett å bruke autopilot i situasjoner der man egentlig ikke burde bruke den.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA