Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?

Startet av Radiobil1, onsdag 15. juni 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Sitat fra: Hansi på torsdag 16. juni 2022, klokken 12:57
Fins det smart styring av varmtvannsbereder (gjerne via Tibber) uten fare for legionella?
Kan f.eks. Aeotec Heavy Duty Switch styres smart?
Tja... Godt spørsmål....
Holder det ikke med en slik: https://www.clasohlson.com/no/Digitalt-koblingsur-med-stort-display/p/36-4867
Og så er det vel bare å koble den ut kl 05.57 og inn igjen kl 22.03.

Eller bare koble den ut mellom kl 06.00 og 11.00 da strømmen som regel er dyrest.

Varmen i en god bereder blir vel ikke så kaldt på den tiden at det er noe fare for legionella?
Fossilbil

Orbit

Siden det ikke lenger er lov å koble ny VVB med vanlig stikk, ville jeg i alle fall ikke satt et slikt ekstra koblingsur inn i en gammel installasjon med stikk.

Du får egnet utstyr for styring, men det blir da en fast installasjon som må gjøres av elektriker.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 16. juni 2022, klokken 23:27
Eller bare koble den ut mellom kl 06.00 og 11.00 da strømmen som regel er dyrest.
Dette stemmer jo ikke. Det er store variasjoner når strømmen er billigst. Ofte er strømmen dyr hele døgnet, utenom noen få timer.

Vår står på de tre billigste timene i døgnet, det holder til å varme vannet. Bruker man mye varmtvann trenger man nok fire timer.

PowerSaver for Node RED sammen med HomeAssistant er fin til styring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Orbit på torsdag 16. juni 2022, klokken 23:48
Siden det ikke lenger er lov å koble ny VVB med vanlig stikk, ville jeg i alle fall ikke satt et slikt ekstra koblingsur inn i en gammel installasjon med stikk.

Du får egnet utstyr for styring, men det blir da en fast installasjon som må gjøres av elektriker.

Vet du sånn omtrent hva det vil koste å få innstalert egnet utstyr? Noen tanker om hvor lang tid det vil ta å "forsvare" en slik innstalasjon? Man kan vel fortsatt koble en varmtvannsbereder på stikk forutsatt maks 1499 watt, men mulig slike ikke finnes eller vil være særlig fornuftig å innstalere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. juni 2022, klokken 05:28
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 16. juni 2022, klokken 23:27
Eller bare koble den ut mellom kl 06.00 og 11.00 da strømmen som regel er dyrest.
Dette stemmer jo ikke. Det er store variasjoner når strømmen er billigst. Ofte er strømmen dyr hele døgnet, utenom noen få timer.
Dette stemmer jo bra hos meg, i alle fall.
Fossilbil

Vurderer en elbil

Sitat fra: Orbit på torsdag 16. juni 2022, klokken 23:48
Siden det ikke lenger er lov å koble ny VVB med vanlig stikk, ville jeg i alle fall ikke satt et slikt ekstra koblingsur inn i en gammel installasjon med stikk.
Joda.... kan til dels være enig i det, men før denne nye regelen kom, så var det vel ingen som hadde noe betenkeligheter med dette? Og det har jo ikke tilbakevirkende kraft...?
Sitat
Du får egnet utstyr for styring, men det blir da en fast installasjon som må gjøres av elektriker.
En ny varmtvannsbeholder med innebygd styring fås også. https://www.huseierne.no/nyheter/styr-en-av-de-storste-lastene-i-boligen-din-etter-stromprisen/ Og man kan få støtte for den.
Fossilbil

hELgenen

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 17. juni 2022, klokken 08:03
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. juni 2022, klokken 05:28
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 16. juni 2022, klokken 23:27
Eller bare koble den ut mellom kl 06.00 og 11.00 da strømmen som regel er dyrest.
Dette stemmer jo ikke. Det er store variasjoner når strømmen er billigst. Ofte er strømmen dyr hele døgnet, utenom noen få timer.
Dette stemmer jo bra hos meg, i alle fall.

Prisen KAN variere mye over døgnet, men det er ingenting som tilsier at det alltid vil være slik eller at prisen er billigst på natt f.eks. I økende grad er det vindproduksjon som definerer profilen på prisene.

Den nye nettleien møter man smartest ved å sikre at man ikke i samme time har store forbruk koblet inn.
F.eks lade bil, dusje (trigge VVB),ha på oppvask og vaskemaskin osv i samme time. Videre må man vurdere om høy effekt på elbil lading er hensiktsmessig. Jeg klarer fint å holde liv i 2 elbiler med daglig kjørelengde på totalt ca 15 mil med kun 3.6 kw (lader på 3.4). De timene med ekstreme priser klarer jeg faktisk å unngå også selv med så lav lading.

En skal også huske på at prisen varierer mye gjennom uken - dermed trenger man ikke lade helt opp hver dag til f.eks 80%, men f.eks gradvis tappe ned batteriet de dagene med mange ekstremt høye priser og følge litt med på f.eks værmelding for vind i Danmark og Tyskland.  Mhp. nettleie - ikke lade på 11 kw eller høyere, men se om du kan klare deg med noe lavere og heller la den stå over litt flere timer isteden.


geear

Men når prisene ligger på 200-300 øre, og man typisk i 4-5 timer midt på dagen i helgene kan lade for 3-4-5-6 øre, så skal en ikke fylle tanken forferdelig mange ganger før det går opp i opp å benytte 11 kW i stedet for slow mo. Spørs hva som skjer fremover med strømstøtte osv, men uansett. For min del er en X-faktor at jeg har solceller også, og ønsker jeg å fylle solstrømmen på tanken i stedet for å gi den bort til tre øre, så må jeg dra på med skikkelig lading, og når det da kommer skyer en periode, så trekker jeg plutselig like mye fra nettet, og fucker effekttrinnene igjen. Ganske håpløst. Er usikker på hvor mye energi jeg gidder å legge i å holde meg under 10 kW, så det blir vel å punge ut for inntil 15 for min del.

jkirkebo

Sitat fra: geear på fredag 17. juni 2022, klokken 08:54
Men når prisene ligger på 200-300 øre, og man typisk i 4-5 timer midt på dagen i helgene kan lade for 3-4-5-6 øre, så skal en ikke fylle tanken forferdelig mange ganger før det går opp i opp å benytte 11 kW i stedet for slow mo. Spørs hva som skjer fremover med strømstøtte osv, men uansett. For min del er en X-faktor at jeg har solceller også, og ønsker jeg å fylle solstrømmen på tanken i stedet for å gi den bort til tre øre, så må jeg dra på med skikkelig lading, og når det da kommer skyer en periode, så trekker jeg plutselig like mye fra nettet, og fucker effekttrinnene igjen. Ganske håpløst. Er usikker på hvor mye energi jeg gidder å legge i å holde meg under 10 kW, så det blir vel å punge ut for inntil 15 for min del.

Solkonto er svaret på den problemstillingen. Da slipper du å selge strømmen for noen få øre men kan heller ta den ut til vinteren da den nok koster svært mye mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Sitat fra: geear på fredag 17. juni 2022, klokken 08:54
Men når prisene ligger på 200-300 øre, og man typisk i 4-5 timer midt på dagen i helgene kan lade for 3-4-5-6 øre, så skal en ikke fylle tanken forferdelig mange ganger før det går opp i opp å benytte 11 kW i stedet for slow mo. Spørs hva som skjer fremover med strømstøtte osv, men uansett. For min del er en X-faktor at jeg har solceller også, og ønsker jeg å fylle solstrømmen på tanken i stedet for å gi den bort til tre øre, så må jeg dra på med skikkelig lading, og når det da kommer skyer en periode, så trekker jeg plutselig like mye fra nettet, og fucker effekttrinnene igjen. Ganske håpløst. Er usikker på hvor mye energi jeg gidder å legge i å holde meg under 10 kW, så det blir vel å punge ut for inntil 15 for min del.
Det er så store forskjeller på tariffer rundt om i landet at man må se på nettleie for hvert enkelt nettselskap for å se hva som er lurt. Mitt nettselskap er sannsynligvis et av de dyreste i landet allerede (https://www.sygnir.no/nettleige/), og fra 1. juli er det varslet prisøkning i nettleie på ca 50% pga. reduserte inntekter som følge av reduksjon i strømforbruk. Kapasitetsledd ble innført fra 1. februar, så det er veldig enkelt å se økningen som blir innført fra 1. juli. I tillegg er det fremdeles fast energiledd 24/7, og kapasitetsleddet ser ut til å bli avgjort av den ene timen i måneden med høyest forbruk også etter 1. juli.

I snitt over året vil nok nettleien min bli ca. 80+ øre/kWh, noe dyrere på sommer og lavere på vinter pga. færre forbrukte kWh å fordele kapasitetsleddet på om sommeren. Eneste måten å redusere nettleie er egentlig en batteriinstallasjon for å ta toppene, og evt. solceller, men da er kostnadene så store at anlegget muligens ikke blir lønnsom noen gang. Spesielt her jeg bor der det er sol bare knappe 8 mnd. i året.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. juni 2022, klokken 10:14
Sitat fra: geear på fredag 17. juni 2022, klokken 08:54
Men når prisene ligger på 200-300 øre, og man typisk i 4-5 timer midt på dagen i helgene kan lade for 3-4-5-6 øre, så skal en ikke fylle tanken forferdelig mange ganger før det går opp i opp å benytte 11 kW i stedet for slow mo. Spørs hva som skjer fremover med strømstøtte osv, men uansett. For min del er en X-faktor at jeg har solceller også, og ønsker jeg å fylle solstrømmen på tanken i stedet for å gi den bort til tre øre, så må jeg dra på med skikkelig lading, og når det da kommer skyer en periode, så trekker jeg plutselig like mye fra nettet, og fucker effekttrinnene igjen. Ganske håpløst. Er usikker på hvor mye energi jeg gidder å legge i å holde meg under 10 kW, så det blir vel å punge ut for inntil 15 for min del.

Solkonto er svaret på den problemstillingen. Da slipper du å selge strømmen for noen få øre men kan heller ta den ut til vinteren da den nok koster svært mye mer.
Ja, det er i tankene, men er superfornøyd med Tibber sin app... men skal vi snakke kost-nytte så begynner nok argumentasjonen for å beholde Tibber å bli tynn. Skal sies at anlegget mitt er relativt begrenset i størrelse (10 kWp), og med oppvarmet utendørsbasseng, to elbiler, utleieleilighet og totalt da seks personer, så er det begrenset overskuddsproduksjon.

elektrolux

#26
Har selv gjort en del tiltak for å møte den nye tariffen:

- Montert timer på vår 3 kW 300l VVB
- Montert et lite 2,1 kW teoretisk, 1 kW reelt solkraftverk på et av takene
- Koblet om fra 3 fase IT til 1 fase for enklere styring
- Montert et 7 kWt husbatteri sammen med en 5 kWt hybridinverter.

Dette gjør at jeg kan barbere ned strømforbrukstoppene til under 5 kWt og flytte forbruket vekk fra de kostbare timene. Strømleverandøren sender meg stadige varsler om at dette faktisk fungerer i den grad at jeg er blant de 100 beste kundene deres på ønsket forbruksmønster.

På tiltakslisten framover står "vår egen" VVB med varmepumpeteknikk og utvidelse til et større husbatteri

Har nå endret litt på nettbutikken vår slik at det blir enklere for kunden å finne produktene vi tilbyr for strømstyring:

https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring

Gå gjerne til fanen VVB og sjekk ut tilbudene våre der. Utenom varmepumpe i stuen er det på VVB fronten de mest effektive besparelsene kan gjøres, og utstyret trenger "ikke koste skjorta"

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

snakkesalig

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2022, klokken 05:54
Har selv gjort en del tiltak for å møte den nye tariffen:

- Montert timer på vår 3 kW 300l VVB
- Montert et lite 2,1 kW teoretisk, 1 kW reelt solkraftverk på et av takene
- Koblet om fra 3 fase IT til 1 fase for enklere styring
- Montert et 7 kWt husbatteri sammen med en 5 kWt hybridinverter.

Hvor mye kostet dette?
Hvor mye vil du anslå du sparer i nettleie?

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2022, klokken 05:54
Har selv gjort en del tiltak for å møte den nye tariffen:

- Montert timer på vår 3 kW 300l VVB
- Montert et lite 2,1 kW teoretisk, 1 kW reelt solkraftverk på et av takene
- Koblet om fra 3 fase IT til 1 fase for enklere styring
- Montert et 7 kWt husbatteri sammen med en 5 kWt hybridinverter.

Dette gjør at jeg kan barbere ned strømforbrukstoppene til under 5 kWt og flytte forbruket vekk fra de kostbare timene. Strømleverandøren sender meg stadige varsler om at dette faktisk fungerer i den grad at jeg er blant de 100 beste kundene deres på ønsket forbruksmønster.

På tiltakslisten framover står "vår egen" VVB med varmepumpeteknikk og utvidelse til et større husbatteri

Har nå endret litt på nettbutikken vår slik at det blir enklere for kunden å finne produktene vi tilbyr for strømstyring:

https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring

Gå gjerne til fanen VVB og sjekk ut tilbudene våre der. Utenom varmepumpe i stuen er det på VVB fronten de mest effektive besparelsene kan gjøres, og utstyret trenger "ikke koste skjorta"

Håper ikke din 3kW VVB er tilkoblet med schuko ;)

Men er det så mye å spare på å holde seg under 5kW da? Her er forsjellen bare en drøy hundrelapp på 2-5kW og 5-10kW. Opp til 10-15kW er det derimot nesten 400 kroner.

Ellrs tror jeg et større solcelleanlegg er mer effektivt enn større batteri? Her pøser anlegget på med opptil 25kW på dagtid så jeg kan lade begge bilene samtidig med maks effekt om jeg ønsker. Samtidig renner pengene inn, med oppunder 200kWh produsert på en dag og dagens strømpris på ca. 180 øre/kWh eks. mva blir det et ganske så pent overskudd i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wisd0m

Har skrudd ned ladestrøm på anlegget fra 32 A til 16 A og låst til enfase. Lader på timer fra kl. 22.

Kan hende Easee kommer med noe smart for lading i øvrige timer etterhvert, men i påvente av det er det over løsningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA