Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?

Startet av Radiobil1, onsdag 15. juni 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

Radiobil1

Har fått brev i posten. Der har jeg fått brosjyre fra mitt nettselskap om hva som skal skje om to uker.

De har et regneeksempel på en familie uten elbil, men ikke en med. Litt talentløst, da det jo nå ofte vil være bilen og dens ombordlader som vil avgjøre om hvilket kapasitetstrinn man får mnd for mnd.

Ser man på den andre variabelen på strøm, er jo strømprisen. Har du en bil som har en 11 eller 22 Kw, så vil du jo med dagens prisbilde prøve å raskt lade bilen når det er billig.

Men nå må man kanskje strupe ladeboksen for ikke å få høyeste tariff, og må regne på nettleie og strømpris.

Så ser jeg i dette bildet bort fra at brannvesen ikke er veldig happy med at det nå skal vaskes og tørkes både tøy og oppvask på natta i de tusen hjem.

Hvordan har dere tenkt å løse denne floka, takknemmelig for tanker og tips!

filtvet

Akkurat nå har vi gratis lading, men når det tar slutt en gang kommer vi til å lade fra 22:00.

Muligens var investeringen med ladeboks bortkastet nå da vi like gjerne kunne gått for medfølgende tesla-3 nødlader og egen kurs ute. Håper tibber pulse kommer med oppdater strømstyring slik at man kommer under 11 kw totalt alle timer i mnd.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:58
Håper tibber pulse kommer med oppdater strømstyring slik at man kommer under 11 kw totalt alle timer i mnd.
Du kan bare sette ned størrelsen på hovedsikringen i konfigurasjonen til Pulse.  Setter du den f.eks til 10A vil det totalt aldri belastes mere enn 7kW. Gitt at det ikke er andre laster som drar mere samlet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radiobil1

#3
Det samme kan man gjøre inne i Easee appen.
Hvis 10 amp er 7 kw, hvor mange amp må jeg stille den på hvis jeg vil ha 8 kw output?
Ønsker 8 kw både på 3 fas og 1 fas, på våre to biler.

Orbit

Gitt du har 3-fas TN (regner med det, siden du snakker om 11 og 22 kW), så er omregningsfaktoren 1,45 fra kW til A. Så 8 kW tilsvarer 8 * 1,45 = 11,6 A. Dersom du må stille inn i hele A, dvs 12 A, tilsvarer dette 8,3 kW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på onsdag 15. juni 2022, klokken 23:21
Gitt du har 3-fas TN (regner med det, siden du snakker om 11 og 22 kW), så er omregningsfaktoren 1,45 fra kW til A. Så 8 kW tilsvarer 8 * 1,45 = 11,6 A. Dersom du må stille inn i hele A, dvs 12 A, tilsvarer dette 8,3 kW.
Tja, med nominell spenning så. Regnestykket er A (strøm) = P (effekt) 8000 / U (spenning) 230. Men spenningen kan være alt fra 210 til 250V sånn ca. Det må man nesten sjekke.

Så fra 10,7 til 12,7A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radiobil1

Vi har 3 fas 400v ja.
Fasene lå nå på 244, 245 og 246.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. juni 2022, klokken 19:22
Sitat fra: filtvet på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:58
Håper tibber pulse kommer med oppdater strømstyring slik at man kommer under 11 kw totalt alle timer i mnd.
Du kan bare sette ned størrelsen på hovedsikringen i konfigurasjonen til Pulse.  Setter du den f.eks til 10A vil det totalt aldri belastes mere enn 7kW. Gitt at det ikke er andre laster som drar mere samlet.

Det fungerer sånn halvveis ok på TN men heller dårlig på IT-nett. Om man f.eks vil holde seg under 10kW stiller man kanskje inn 23A som maks. Men om en 20A 1-fase last drar igang (f.eks varmepumpe) blir f.eks L1 og L2 belastet med 20A hver. Selv om belastningen da bare er 4,6kW så er det umulig å starte lading med minimumsverdien 6A uten å dra ente L1 eller L2 over 20A. Dermed blir det sperret for lading, selv om det er 5kW tilgjengelig.

Det samme kan skje på TN om belastningen er jevn. Stiller man inn 14A som maks (som gir 9,7kW) og en 3-fase last på 9A starter opp er det kun 5A tilgjengelig på hver fase. Umulig å starte lading, selv om det er 3,5kW tilgjengelig.

Easee bør snarest komme med en oppdatering som tillater begrensning på effekt og ikke strømstyrke om de vil gjøre det enkelt å holde seg under de forskjellige grensene for effekttariffen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. juni 2022, klokken 08:38
Det fungerer sånn halvveis ok på TN men heller dårlig på IT-nett. Om man f.eks vil holde seg under 10kW stiller man kanskje inn 23A som maks. Men om en 20A 1-fase last drar igang (f.eks varmepumpe) blir f.eks L1 og L2 belastet med 20A hver. Selv om belastningen da bare er 4,6kW så er det umulig å starte lading med minimumsverdien 6A uten å dra ente L1 eller L2 over 20A. Dermed blir det sperret for lading, selv om det er 5kW tilgjengelig.

Det samme kan skje på TN om belastningen er jevn. Stiller man inn 14A som maks (som gir 9,7kW) og en 3-fase last på 9A starter opp er det kun 5A tilgjengelig på hver fase. Umulig å starte lading, selv om det er 3,5kW tilgjengelig.
Det fungerer jo sånn at man aldri går over maksgrensen. Det stemmer at man ikke får utnytte all tilgjengelig effekt dog.

Men på TN nett kan Easee bytte til enfas hvis en av de andre fasene er makset ut, så der stemmer det ikke at man ikke får ladet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 15. juni 2022, klokken 23:15
Det samme kan man gjøre inne i Easee appen.
Hvis 10 amp er 7 kw, hvor mange amp må jeg stille den på hvis jeg vil ha 8 kw output?
Ønsker 8 kw både på 3 fas og 1 fas, på våre to biler.

Det går foreløpig ikke. 8kW betyr at du kan lade på 32A 1-fase men kun på 11A 3-fase. Så du må stille den på 11A (gitt TN-nett) for å holde deg under 8kW men du får da bare 2,5kW på 1-fase.

Anbefaler alle med Easee-ladestasjon å mase på Easee for å fikse begrensning per kW. De har hatt god tid til å fikset dette siden effektavgiften først ble lansert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:01
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. juni 2022, klokken 08:38
Det fungerer sånn halvveis ok på TN men heller dårlig på IT-nett. Om man f.eks vil holde seg under 10kW stiller man kanskje inn 23A som maks. Men om en 20A 1-fase last drar igang (f.eks varmepumpe) blir f.eks L1 og L2 belastet med 20A hver. Selv om belastningen da bare er 4,6kW så er det umulig å starte lading med minimumsverdien 6A uten å dra ente L1 eller L2 over 20A. Dermed blir det sperret for lading, selv om det er 5kW tilgjengelig.

Det samme kan skje på TN om belastningen er jevn. Stiller man inn 14A som maks (som gir 9,7kW) og en 3-fase last på 9A starter opp er det kun 5A tilgjengelig på hver fase. Umulig å starte lading, selv om det er 3,5kW tilgjengelig.
Det fungerer jo sånn at man aldri går over maksgrensen. Det stemmer at man ikke får utnytte all tilgjengelig effekt dog.

Men på TN nett kan Easee bytte til enfas hvis en av de andre fasene er makset ut, så der stemmer det ikke at man ikke får ladet.

Det stemmer, men i mitt eksempel er det bare 5A tilgjengelig på hver fase og da går det ikke siden minste verdi som kan signaliseres er 6A.

Hadde man kunnet begrense på kW hadde den kunnet starte lading på 1x15A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:04
Det stemmer, men i mitt eksempel er det bare 5A tilgjengelig på hver fase og da går det ikke siden minste verdi som kan signaliseres er 6A.

Hadde man kunnet begrense på kW hadde den kunnet starte lading på 1x15A.
Det er vel en ganske sær case da, de fleste prøver vel ikke å holde total effekt under 3,5-4kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:08
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:04
Det stemmer, men i mitt eksempel er det bare 5A tilgjengelig på hver fase og da går det ikke siden minste verdi som kan signaliseres er 6A.

Hadde man kunnet begrense på kW hadde den kunnet starte lading på 1x15A.
Det er vel en ganske sær case da, de fleste prøver vel ikke å holde total effekt under 3,5-4kW.

Nei, eksempelet var med en selvpålagt begrensning på 10kW. Da må kan stille inn Easee på 14A. Er alle fasene belastet med 9A får man da ikke ladet, selv om det kun forbrukes 6,2kW ellers i huset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:13
Nei, eksempelet var med en selvpålagt begrensning på 10kW. Da må kan stille inn Easee på 14A. Er alle fasene belastet med 9A får man da ikke ladet, selv om det kun forbrukes 6,2kW ellers i huset.
OK, skjønner. Men dette er vel begrenset av type 2 standarden, trodde minste ladestrøm var 6A? Tesla kan man vel heller ikke skru ned lavere?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hansi

Fins det smart styring av varmtvannsbereder (gjerne via Tibber) uten fare for legionella?
Kan f.eks. Aeotec Heavy Duty Switch styres smart?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA