Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva heter det.

Startet av Griffel, lørdag 27. januar 2007, klokken 16:17

« forrige - neste »

Griffel

Hva heter det:
En elektrisk dreven bil heter nå Elbil. Da bør vell samlebetegnelsen på blir som drives med fossilt brennstoff bli:
Fossilbil evt. Fobil?
og de som går på biologisk brennstoff
Biobil eller Bibil?

En annen ting er gasspedalen hva skal vi kalle den.
Noen forslag:
Effektpedalen
Pådragspedalen
Framdriftspedalen
Disse blir ganske korrekte men litt vanskelig sammenlignet slanguttrykket «gassen»

Så kanskje heller det nesten riktige Strømpedalen
jfr. trå strømmen i bånn.

Andre forslag?

:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Synes ikke man trenger noe eget navn på gasspedalen i elbiler. Når man setter sammen nye ord må man være obs på alternative tokninger; jeg leste først strømpe-dalen. Skulle man da kalle bremsen for ladepedalen?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Jeg bruker bremsepedalen til å  bremse med, skulle jeg bruke den til lading kom jeg ikke langt.

Men for å komme framover trenger jeg en annen pedal. Jeg trekker omgående forslaget strømpe-dal tilbake, og prøver med et nytt Watt-pedal. Forkortelsen «Watten» erstatter da «Gassen» på fosilbilen

:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Jeg tror folk vil finne på ordene etter hvert.
Endel av ordene fra fossilbilene kommer sikkert til å overleve, jeg synes for eksempel at "tankmåler" er helt ok å bruke på en Elbil.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Den kaller jeg "energimeter" fordi det står "energy" på den i Th!nk.  :) En av mange ting vi ikke trenger å bekymre oss over navn på  er choke'n!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei Griffel,
"Ladepedal" er da ikke så dumt, Håkon Aurlien hos vegdirektoratet i østfold ladet seg fra Moss til Stavanger ved hjelp av "ladepedalen" i '97.
Reisen foregikk i en tomotors City bee og bilen ble ladet ved at den ble tauet etter en (vegvesen)lastebil.  Hver motor ga 100 A med full elekrtisk brems, dvs 200 A lading. Etter omkring 3-4 mil, eller en halv time var batteriet oppe igjen og klar for 80-100 kilometer.  På et sted dukket ikke den avtalte lastebil opp, og han måtte sitte 5 timer med pluggen i veggen
De  gamle City Bee'ene var lettere, og hadde mindre luftmotstand. Derfor var det mulig å kjøre vesentlig lengre på en opplading. Rekorden skal være 160 kilometer.

"Ladepedal"-   Neimen ikke dumt.

Henning.   ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på tirsdag 30. januar 2007, klokken 22:56

De  gamle City Bee'ene var lettere, og hadde mindre luftmotstand. Derfor var det mulig å kjøre vesentlig lengre på en opplading. Rekorden skal være 160 kilometer.



Henning.   ;)

Antakelig hadde de ogsaa dekk med mindre rullemotstand. Etter at jeg maatte skifte 2 originale Michelin Proxima dekk paa 106E'en  mot nye Michelin Energy mistet jeg samtidig 10 km rekkevidde, og er naa nede i 90 km.

Jeg har tatt vare paa det ene originale dekket, og onsker aa kjope et til dersom noen skulle ha et gammelt dekk med mer enn 4mm monster liggende.

Proxima dekkene ble forovrig ogsa brukt paa EV1 til GM.

Se:http://www.thejaffes.org/rory/ev1/ev1.pdf

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Hei hens
Ja da får jeg overveie ladepedal en gang til da, for å få symmetri kunne det hete brukepedal og ladepedal. En liten test av ord:

Panikklading er vel en god beskrivelse av opplevelsen med City bee, men kanskj ikke en god erstatting for panikkbremsing?

Tråkke på brukeren høres litt rart ut.?  Trå bruken i bånn? kan dette missforståes?

Men si meg en ting, er ikke litt av hensikten med Elbil borte dersom den skal lades med tauing etter en lastebil?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA