Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80X i produksjon - når bestilte du?

Startet av Eirik123, onsdag 15. juni 2022, klokken 10:50

« forrige - neste »

ohoi

Vil det si at produksjonen av Coupe versjonen prioriteres? Jeg bestilte 80X for litt over et år siden. Ser at noen får Coupe nå.

Egil S

Di sier det er parallell produksjon. Så de skal visst ikke påvirke hverandre.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

erato

I Nato-landenes felles dokumenter beskrives Russland som en akutt trussel mot fred og sikkerhet i Europa.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter. Jeg vil fortelle NHOs årskonferanse hvor viktig det er å ha sterke institusjoner som Nato i urolige tider. Og hvordan vi må stå sammen i Europa og Nord-Amerika for å håndtere de utfordringene og farene vi står overfor, sier Stoltenberg.

Supernullet

Sitat fra: erato på torsdag 08. desember 2022, klokken 15:01
I Nato-landenes felles dokumenter beskrives Russland som en akutt trussel mot fred og sikkerhet i Europa.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter. Jeg vil fortelle NHOs årskonferanse hvor viktig det er å ha sterke institusjoner som Nato i urolige tider. Og hvordan vi må stå sammen i Europa og Nord-Amerika for å håndtere de utfordringene og farene vi står overfor, sier Stoltenberg.

Hva har dette å gjøre med bestilling, ventetid og produksjon for ŠKODA Enyaq? Du skulle vel helst vært på et annet forum med dette innlegget, selv om Kina er blitt temmelig store på elbiler etterhvert. Jeg følger ganske mye med på internasjonal geo- og sikkerhetspolitikk meg selv, men denne stien er vel neppe rette forum for slike diskusjoner...

Og jeg ville garantert ikke ha byttet ut min nye ŠKODA Enyaq iV 80X :+1: med noen av Kina-bilene :-1:, selv ikke en Kina-produsert Tesla Model Y :-1:
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Bilskallen

Sitat fra: Supernullet på torsdag 08. desember 2022, klokken 23:37
Sitat fra: erato på torsdag 08. desember 2022, klokken 15:01
I Nato-landenes felles dokumenter beskrives Russland som en akutt trussel mot fred og sikkerhet i Europa.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter. Jeg vil fortelle NHOs årskonferanse hvor viktig det er å ha sterke institusjoner som Nato i urolige tider. Og hvordan vi må stå sammen i Europa og Nord-Amerika for å håndtere de utfordringene og farene vi står overfor, sier Stoltenberg.

Hva har dette å gjøre med bestilling, ventetid og produksjon for ŠKODA Enyaq? Du skulle vel helst vært på et annet forum med dette innlegget, selv om Kina er blitt temmelig store på elbiler etterhvert. Jeg følger ganske mye med på internasjonal geo- og sikkerhetspolitikk meg selv, men denne stien er vel neppe rette forum for slike diskusjoner...

Og jeg ville garantert ikke ha byttet ut min nye ŠKODA Enyaq iV 80X :+1: med noen av Kina-bilene :-1:, selv ikke en Kina-produsert Tesla Model Y :-1:
Enig!

Jeg henter min til uka - Race Blå Sportline 80X. Lenge siden jeg har gledet meg sånn til ny bil...

Egil S

Sitat fra: Supernullet på torsdag 08. desember 2022, klokken 23:37
Sitat fra: erato på torsdag 08. desember 2022, klokken 15:01
I Nato-landenes felles dokumenter beskrives Russland som en akutt trussel mot fred og sikkerhet i Europa.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter. Jeg vil fortelle NHOs årskonferanse hvor viktig det er å ha sterke institusjoner som Nato i urolige tider. Og hvordan vi må stå sammen i Europa og Nord-Amerika for å håndtere de utfordringene og farene vi står overfor, sier Stoltenberg.

Hva har dette å gjøre med bestilling, ventetid og produksjon for ŠKODA Enyaq? Du skulle vel helst vært på et annet forum med dette innlegget, selv om Kina er blitt temmelig store på elbiler etterhvert. Jeg følger ganske mye med på internasjonal geo- og sikkerhetspolitikk meg selv, men denne stien er vel neppe rette forum for slike diskusjoner...

Og jeg ville garantert ikke ha byttet ut min nye ŠKODA Enyaq iV 80X :+1: med noen av Kina-bilene :-1:, selv ikke en Kina-produsert Tesla Model Y :-1:

Mistente at dette var noe som var havnet i feil tråd når jeg leste det :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

NorEss

Endelig gikk bilen i produksjon, 4 uker etter bekreftet produksjonsuke (Uke 46)!

Bestilt 15. juli 2021, og om alt går på skinner (bil+båt) rekker selger å registrere bilen før nyttår...

Supernullet

Sitat fra: NorEss på mandag 12. desember 2022, klokken 10:54
Endelig gikk bilen i produksjon, 4 uker etter bekreftet produksjonsuke (Uke 46)!

Bestilt 15. juli 2021, og om alt går på skinner (bil+båt) rekker selger å registrere bilen før nyttår...

Det skal vel holde hardt, med mindre enn 3 uker igjen til nyttår. Men det kan jo kanskje gå hvis produksjonen av din bil ikke stopper opp underveis pga. en eller annen del eller chip som mangler, og du i tillegg treffer med båten fra Bremerhaven ::).  Håper det på dine vegne.  Du får krysse både fingre og tær  :)
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

i3/RSiV

Sitat fra: NorEss på mandag 12. desember 2022, klokken 10:54
Endelig gikk bilen i produksjon, 4 uker etter bekreftet produksjonsuke (Uke 46)!

Bestilt 15. juli 2021, og om alt går på skinner (bil+båt) rekker selger å registrere bilen før nyttår...
Jeg håper du ikke er lovet dette.... Min Coupe ble ferdig produsert 26/11 (uke47) og ble påbegynt uke 44. Den har enda ikke blitt med noen båt, og er den ikke med denne uka her, så ser det ikke lyst ut for min del. Men vi håper vel alle at både Skoda og Møller skrur opp tempo i 2 uker nå 🤔😊

NorEss

Sitat fra: Supernullet på mandag 12. desember 2022, klokken 17:04
Sitat fra: NorEss på mandag 12. desember 2022, klokken 10:54
Endelig gikk bilen i produksjon, 4 uker etter bekreftet produksjonsuke (Uke 46)!

Bestilt 15. juli 2021, og om alt går på skinner (bil+båt) rekker selger å registrere bilen før nyttår...

Det skal vel holde hardt, med mindre enn 3 uker igjen til nyttår. Men det kan jo kanskje gå hvis produksjonen av din bil ikke stopper opp underveis pga. en eller annen del eller chip som mangler, og du i tillegg treffer med båten fra Bremerhaven ::).  Håper det på dine vegne.  Du får krysse både fingre og tær  :)
Er fullstendig klar over at absolutt ALT må gå på skinner skal min bil ha en sjanse til å bli tollklarert og registrert før nyttår. Men synes jeg bør ha litt "medvind" nå, da jeg nå faktisk er 13! uker etter 1. oppgitte produksjonsuke fra fabrikk...
Men i følge forhandler skal det kunne gå, forutsatt ingen mangel på deler eller annen forsinkelse i produksjon, da han har fått opplyst at Møller har satt opp dedikert biltransport fra fabrikk til Bremerhaven grunnet få togavganger for å få med ALLE biler produsert før jul som skal til Norge.
Min forhandler har heller ikke opplevd at biler har måttet vente på båttransport siste 2mnd...
Sitat fra: i3/RSiV på mandag 12. desember 2022, klokken 18:00
Sitat fra: NorEss på mandag 12. desember 2022, klokken 10:54
Endelig gikk bilen i produksjon, 4 uker etter bekreftet produksjonsuke (Uke 46)!

Bestilt 15. juli 2021, og om alt går på skinner (bil+båt) rekker selger å registrere bilen før nyttår...
Jeg håper du ikke er lovet dette.... Min Coupe ble ferdig produsert 26/11 (uke47) og ble påbegynt uke 44. Den har enda ikke blitt med noen båt, og er den ikke med denne uka her, så ser det ikke lyst ut for min del. Men vi håper vel alle at både Skoda og Møller skrur opp tempo i 2 uker nå 🤔😊
Ikke lovet noe, men erfaringen min forhandler har fra siste 6-8 uker er at de biler han har ventet på har sklidd rett gjennom i Bremerhaven. Så merkelig din ikke har forlatt Bremerhaven.

Bilskallen

#41
Ferskt eksempel. Bilen min ble produsert i uke 45 og registrert i Oslo i uke 49. Vil si at dersom alt går på skinner tar det fire uker fra prod til ankomst.

Jeg vet at Møller i likhet med f.eks Bertel O Steen setter av ressurser for å få registrert så mye som mulig før nyttår. Som sagt kommer siste båt til Oslo 29.12 så jeg vil tro at de bilene som kan registreres på den båtankomsten vil bli registrert.
*edit: ser at den båtankomsten kommer fra Bremerhaven og går tilbake til Bremerhaven så den er nok full av biler til Oslo.

fbe

Jeg bestillte Coupe, Max utgave 10/6.  Fikk tidligere i høst en planlagt produksjonsuke 44.
I uke 46 var bilen i produksjon og forrige uke (uke 49) i Bremerhaven.
Bilen er nå på kai i Oslo og skal etter planen klargjøres og registreres 21/12.
Bilene blir ikke registrert før klargjøring pga. garantiansvar rundt evt. feil som må sjekkes og avklares før registrering på ny eier
Så en 4-5 uker fra ferdig produksjon til registrering er vel å forvente?

Bilskallen

Spesielt at ikke Møller hurtigregger bilene sine? Mener å ha hørt det motsatte, men samma det. Hvis kundene deres heller aksepterer en bil som blir 30-50k dyrere uten en fight så dem om det.

Egil S

Min coupe sto en måned i Norge før den ble registrert.
Den kom til Norge 3. November, sto to uker før jeg fikk lov å betale, etter betaling ble eierskap satt på meg hos statens vegvesen, MEN, den ble ikke registrert.
Så ble bilen klargjort, sendt til Stavanger, kontrollert og etter en uke ble den registrert den 5. Desember.
Så for meg tok det 7 uker fra ferdig produksjon (uke 42, startet uke 39) til registrering.

Håper Møller virkelig fokuserer på registrering før nyttår, men det gjør sikkert alle andre forhandlere også, så spørs det om statens vegvesen sitt system tåler pågangen.......

Sitat fra: Bilskallen på tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:48
Hvis kundene deres heller aksepterer en bil som blir 30-50k dyrere uten en fight så dem om det.
Kommer HELT an på hva som står i kontrakten det.
Møller dekket ræva si på alle coupèer ved å sette levering uke 11-26 2023, m.a.o aksepterte du momsen ved bestilling.
Så med mindre du sitter på en kontrakt med senest leveringstid i 2022 så har du ingen sak mot dem.
Er klar over at mange bestilte bil i 2021 og at de kanskje kan ha en sak, men de aller fleste har nok ikke det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA