Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y: En dekk- og felgtråd

Startet av petersv, onsdag 15. juni 2022, klokken 08:47

« forrige - neste »

petersv


Paul

255/55/R18 på Performance

Nok med plass i hjuloppheng

petersv

Ser 255/50R19 skal gå også (såvidt), for de med org bred felg.

SveinG78

Hei. Har testet med 18 på en Y Performance. Fremme går det greit. Men bak så er det under 1 mm klaring mellom bremsecaliper og felg. Måtte opp til 19 da fikk jeg en klaring på 15 mm bak.

Radial

Det er veldig stor forskjell på indre diameter på 18" felger.
Feks vil en Brock B32 i 18" ha rundt 12mm klaring til caliper, mens som inlegget over har under 1mm.

Billige felger kompenserer gjerne for litt dårligere aluminium med tykkere gods, og det går gjerne ut over indre diameter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

petersv

PH Turbin Edition II har nokså bra klaring i 18".

democomputer

Beklager nybegynner, jeg har aldri kjøpt en dekk eller en felg eller et hjul annet enn de to settene som fulgte med min M3, og nå må jeg ha noe til min MYP når vinteren nærmer seg.

Er dette en grei deal?

Pris med TESTVINNER Continental Viking Contact7 inkl. Tesla TPMS: Kr.24.490,-
Kjøpslink:
www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=172845
 
Pris med TESTVINNER NOKIAN Hakka R5 inkl. Tesla TPMS: Kr.24.490,-
Kjøpslink:
www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=172844


Jeg er ikke veldig opptatt av utseende, vil ha gode vinterdekk som ikke bråker for mye. Noen preferanser på den ene eller andre?

mvh
Kristian

Radial

Sitat fra: democomputer på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 19:19Beklager nybegynner, jeg har aldri kjøpt en dekk eller en felg eller et hjul annet enn de to settene som fulgte med min M3, og nå må jeg ha noe til min MYP når vinteren nærmer seg.

Er dette en grei deal?

Pris med TESTVINNER Continental Viking Contact7 inkl. Tesla TPMS: Kr.24.490,-
Kjøpslink:
www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=172845
 
Pris med TESTVINNER NOKIAN Hakka R5 inkl. Tesla TPMS: Kr.24.490,-
Kjøpslink:
www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=172844


Jeg er ikke veldig opptatt av utseende, vil ha gode vinterdekk som ikke bråker for mye. Noen preferanser på den ene eller andre?

mvh
Kristian

Da vil du bli mest fornøyd med Continental tenker jeg. De er best på støy, selv om Nokian R5 visstnok er blitt litt bedre enn gamle R3 (en del støy)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

PionerThink

Noen som har erstattet sine Hankook 255/45 R19 dekk og har prøvd andre i 19 toms dimensjon de er fornøyde med? Våre er klare for utskifting i sommer, så lurte på om noen hadde erfaringer så langt? Er jo mange som selger dem brukte(nesten nye) på Finn.no, men greit om det finnes alternativer som er bedre?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Radial

Ble sterkt anbefalt Goodyear Eagle F1 asymmetric 2 av en dekkforhandler.

Men samtidig ser Hakka Black ut som en støysvak kandidat det også på egen research.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

PionerThink

Ser at GoodYear Asymmetric 6 vant fjorårets test med Michelin på andre plass:
https://www.motor.no/tester/motors-store-sommerdekktest-de-beste-r18-dekkene/243416

Nokian Hakka Black 3 kom jo på 3dje, men når det er lite støy er det jo ofte mykere dekk og høyere rullemotstand som er kommentaren på dette dekket i hvertfall?

Hankook som står på de fleste Model Y og som vi har hatt gir jo mange kilometere, men de har jo samtidig litt rumlestøy. Ser ut som GoodYear og Michelin scorer bedre her? Så koster de vel mest også kanskje?
Får sjekke prisene på GoodYear sitt kontra å kjøpe Hankook brukt ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Kjeks1

Kjører en Performance, og har vurdert bytte til 275/295 for å få litt bedre beskyttelse av felgen, men nå litt tilfeldig endte jeg med en annen løsning. Jeg er en som trodde et 275/35 dekk var ganske likt uansetr hvordan man kjøpte, selv om jeg har fått med meg at dekk blir «brandet» til et bilmerke, kalt original equipment, som da er en kode på dekksidene som sier det er originalt dekk til den og den bilmodellen. Jeg bestilte to Continental Sport Contact 7, men leverandøren hadde bare «porschemerket» dekk inne, med kode ND0. Jeg tenkte bare er det godt nok for Porsche er det vel godt nok for MYP. Overraskelsen var derfor stor etter omlegging og dekksidene går rundt 1cm utenfor felgen, selv med 275/35. Originale Tesla er merket T0 eller T1, og ser altså annerledes ut. ND0 som jeg kjøpte er til Porsche Panamera. Så ved en slump fikk jeg en kraftig rim-protector på kjøpet. Skal innrømme at jeg ikke elsker hvor nye det stikker utenfor, men tenker at da får jeg kjøre på det i to sesonger, og samtidig vite at det tåler å komme borti en kant nå.





turfsurf

Hm, det var interessant. Originale Pirelli dekkene er direkte skumle. Magisk nok har vi unngått kantkjøring på 60k km.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA