Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Y Long range vurderes

Startet av Jonny85, mandag 13. juni 2022, klokken 23:48

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 15. juni 2022, klokken 08:08
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. juni 2022, klokken 08:01
Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 22:55

Dersom ikke Tesla legger om vinterdekk jeg har kjøpt selv og jeg får bilen november- januar så virker det som jeg ikke har så mye valg her. Da må jeg jo nesten nøtt til å bestille med vinterdekk? Hadde egentlig tenkt å bestille vinterdekk fra en annen leverandør og få dem til å legge om før jeg kjørte hjem med bilen. Er det utlevering av bilen i Oslo eller er det mulighet for å få hentet den ut hos Tesla i Porsgrunn ?

Du kan alltids få til noe. Du kan ha flaks med føret på utleveringsdagen og kan kjøre en kort avstand til dekkverksted, eller så kan du legge om selv i snøføyka på parkeringsplassen, med litt medbrakt utstyr, klær og hjelp. Men da skal tredjepartshjulene være veldig billige for at det skal være verdt det. Husk at riktige Bluetooth dekktrykksensorer skal med i regnestykket også (3500 typ), og de du bestiller fra skal få tak i den riktige varianten.

Bestiller du fra Tesla får du også en sesong med dekkhotell og omlegging, hvis det har noe å si.

Da er det kanskje like greit å bare bestille vinterdekk fra tesla også. Da følger altså dekktrykksensorer med automatisk hvis man bestiller vinterdekk fra Tesla ?

Ser at det er estimert kortere levering dersom jeg går opp til 20" felger enn hvis jeg velger 19"
Hører også at folk sier man ikke kan stole på dette og at det kan bli omvendt utfall.

Vurderer sort bil nå. Er det noen som veit om det vil påvirke leveringen dersom man velger sort fremfor hvit?

Den sorte lakken ser jeg folk har klaget på tidligere, noen som veit om dette har blitt utbedret ?

Problemet med svart ligg ikkje i lakken per se, men i svart som farge. Alt av småriper og anna viser på svart. TV2-Benny seier det bra:

"Jeg bestemte meg i alle fall for at det skulle bli lenge til min bruksbil skulle bli sort igjen. Så nå kjører jeg hvit bil. Den blir også skitten - naturlig nok, men holder seg utrolig mye lengre fin enn en sort. Dessuten slipper jeg disse hvite, små ripene som synes så godt når bilen faktisk er ren - og som irriterte meg grusomt."

https://www.tv2.no/a/7426547/
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 15. juni 2022, klokken 09:53
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. juni 2022, klokken 08:01
Husk at riktige Bluetooth dekktrykksensorer skal med i regnestykket også (3500 typ), og de du bestiller fra skal få tak i den riktige varianten.

Dekktrykksensorer er (nå endelig) tilgjengelig i shoppen.
https://shop.tesla.com/no_no/product/overvakingssystem-for-dekktrykk
"Kromskjulte dørhåndtak og vinduslister"  :laugh:

Mst026

Hei. Beklager hvis det er et sidespor, men kan noen si meg hva bakkeklaringen er på Model Y og Model Y Performance?

e-h

Målte 13,7 cm i punktet rett foran bakhjulet på P. P skal vel være 14,9 cm ellers. Mener LR skal være 16,4 cm, altså 1,5 cm forskjell.

_bR44

Sitat fra: e-h på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:08
Målte 13,7 cm i punktet rett foran bakhjulet på P. P skal vel være 14,9 cm ellers. Mener LR skal være 16,4 cm, altså 1,5 cm forskjell.

mao kr 40000,- 😄
Anything traveling faster than the speed of light going backward in time.

tornaldo

Sitat fra: _bR44 på onsdag 15. juni 2022, klokken 19:48
Sitat fra: e-h på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:08
Målte 13,7 cm i punktet rett foran bakhjulet på P. P skal vel være 14,9 cm ellers. Mener LR skal være 16,4 cm, altså 1,5 cm forskjell.

mao kr 40000,- 😄

Kr 40000 hva for noe?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

fonberg

Sitat fra: tornaldo på onsdag 15. juni 2022, klokken 20:31
Sitat fra: _bR44 på onsdag 15. juni 2022, klokken 19:48
Sitat fra: e-h på onsdag 15. juni 2022, klokken 15:08
Målte 13,7 cm i punktet rett foran bakhjulet på P. P skal vel være 14,9 cm ellers. Mener LR skal være 16,4 cm, altså 1,5 cm forskjell.

mao kr 40000,- 😄

Kr 40000 hva for noe?

Om jeg skal tippe: 40k pr cm🤓
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tornaldo

Cm er gratis, mens raskere akselerasjon, høyere toppfart, og fetere hjul er til gi bort pris..
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jonny85

Lurer nå på om jeg skal gå for hvit farge men endre til Model Y Performance i stede for long range.
Ser også at den har fått magnestisk hattehylle og sikkerhets kroker for å feste eventuelt bagasje noe som ikke har blitt bekreftet på Long Range

Synes også man får mer for pengene når jeg uansett hadde tenkt til å oppgradere dekk til 20" og med performance får man 21" dekk. Vinterdekk på 21" blir derimot litt stivt med 30 000 kr for dette.

Noen som vet om det ser greit ut og fungerer bra med å kjøpe 19 eller 20" dekk til vinterdekk på Performance ?

Performance blir produsert i Tyskland men ser den fikk litt negativ omtale på noe ulyder. Noen som har Performance som kjenner seg igjen i dette?

https://www.tu.no/artikler/test-tysk-kvalitet-det-knirker-og-dunker-i-nye-tesla-model-y-performance/519441

Jeg tenker også det kanskje er mer verdi med Performance med tanke på prisstigning og at man får mer for penga he :) ?






Barid Bel

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 15. juni 2022, klokken 23:03

Jeg tenker også det kanskje er mer verdi med Performance med tanke på prisstigning og at man får mer for penga he :) ?

Det var min logikk for å bestille den👍 Det, pluss at den er den kanskje mest fornuftige ufornuftige bilen en kan kjøpe, og jeg har hatt (for) mange fornuftige biler. Men ja, med den lave prisforskjellen er det ikke så mye å lure på.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

ndrsone

Til trådstarter: Ser det er noen som spekulerer i at det blir en prisøkning i Norge veldig snart. Så kan være en idè å legge inn bestillingen nå.

geear

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 15. juni 2022, klokken 23:03
Synes også man får mer for pengene når jeg uansett hadde tenkt til å oppgradere dekk til 20" og med performance får man 21" dekk. Vinterdekk på 21" blir derimot litt stivt med 30 000 kr for dette.

Noen som vet om det ser greit ut og fungerer bra med å kjøpe 19 eller 20" dekk til vinterdekk på Performance ?
21" pakken fra Tesla er faktisk meget bra priset. Du får ikke stort billigere med Kina-felger og kvalitetsdekk i 19" eller 20".

Jeg har LR i dag og kjøpte 20" Kina-felger (Khan fra Dekk24) til den, med CVC7 og originale Tesla TPMS så endte det på 28500,- (inkl. frakt).

Sammenligner du med noe billige ræledekk så blir det større forskjell, men uansett, 30k for 21" originale felger med Nokian-dekk er ingen dårlig pris.

_bR44

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 15. juni 2022, klokken 23:03
Ser også at den har fått magnestisk hattehylle og sikkerhets kroker for å feste eventuelt bagasje noe som ikke har blitt bekreftet på Long Range

Dette er bekreftet av de tiske og sveitsiske kundene som fikk sine MY'er tidligere i juni.
Anything traveling faster than the speed of light going backward in time.

Stjernemix


Lucaria

Sitat fra: _bR44 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 22:00
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 14. juni 2022, klokken 21:25
Sitat fra: _bR44
dette er pearl multi coat lakk. Har du sett den i sollys? 😍

Jeg har også valgt vit, men det står "pearl white" på Model3 också, og det står en på parkeringen her nede så jeg ser den hver dag og jeg har ikke tenkt annet en at den er helt vanlig "flat" vit? Må jeg se mere nøyaktig?

Ja 😬
Den stråler

Vet du hva. jeg tok en nermre titt på M3en og det stemmer, den ser jo ut som metallic. Dette var en stor glede å se, jeg trodde seriøst den var flat. Det gir jo lakken ett par trinn mere verdi i mine øyner.

M3en står bredvid min xc60 som er volvos "snow white" eller hva den heter, helt uten metallic, og de ser veldig like ut fra litt avstand.

Nå skal det sies at det har ikke vart veldig mye sol her så jeg får skylle på det  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA