Hjemmelader for garasjen

Startet av kmlunde, man 13. jun 2022, kl. 12:54

« forrige - neste »

kmlunde

Hei

Har bestilt en Enyaq 80x for levering i august og tenkte jeg skulle forberede garasjen for lading.

Jeg har i dag en 16A (230v anlegg, ikke 400V) kurs som går til garasjen. Der har jeg ikke annet enn lys i taket og elektrisk garasjeport, hva anbefales av hjemmelader for grei lading da?

Tror at sikringsskapet mitt er fullt så hvis jeg må ha en ekstra kurs ser jeg for meg at det kan bli ganske dyrt.

/Morten

geear

Hva som er "grei lading" er nok ganske individuelt. I mine øyne får du ikke "grei lading" fra en delt 1-fas 16A kurs, men plugger du i hver kveld så kan du kjøre ganske langt med 10A+ uten at det blir problematisk. Er garasjen frittstående så er det åpning for å kombinere samme kurs også til elbillading. Spør elektriker.

Når det gjelder fullt sikringsskap så går det an å sette opp underfordelinger eller det kan også fort hende du kan slå sammen to kurser i sikringsskapet og dermed fjerne en annen.

Vidar_S

Du kan kikke gjennom https://elbilforum.no/index.php?topic=39766.0 

Det greieste er vel å ta kontakt med en elektriker som tilbyr fri befaring og se hva de anbefaler basert på lokale forhold samt få et prisoverslag som man deretter kan sammenligne med tilbud fra andre. Med nye priser for nettleie fra 1. juli er det jo en del faktorer som plutselig trer inn i forhold til hvilken hastighet man ønsker å lade med hjemme, og det å holde seg under 16A kan potensielt spare en for noen tusen kroner i nettleie per år (riktignok avhengig av hvor mye resten av husholdningen bruker).

RJK

Er garasjen din en frittstående garasje, så er det lovlig å sette opp lader som deler kurs med lys og portåpner. Du må riktignok ha et A eller B-vern i sikringsskapet, alt ettersom laderen har B-vern innebygd eller ikke.

Er derimot garasjen en del av huset, må du ha ny kurs, og fremdeles vern i skapet som nevnt over. Om denne kan være 3-fas,så sørg for at elektriker legger opp til dette, selv om du i første omgang bare får satt opp lader som en 1-fase-lader, da det er billigere å legge til rette i første omgang, og så bare kan switche i boksen i ettertid.

Easee-laderne ser ut til å være populære, og koster ikke allverdens, og har innebygget vern. Mulig du finner noen rimeligere, dumme ladere, men ofte kommer disse uten vern, så da ryker du på 1000,-pluss for et slikt, og er nesten oppe på prisen av en slik lader likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA