Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX vs alle andre

Startet av geear, søndag 05. juni 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Carboy på mandag 06. juni 2022, klokken 10:54
Sitat fra: geear på søndag 05. juni 2022, klokken 17:30
For meg mangler iX50 to ting for å være verdt pengene:

1. Et utseende som står i stil med prisen.
2. Bagasjeplass som står i stil med kupéplassen.

Liker vanligvis ikke styling fra tredjepart, men i dette tilfellet håper jeg faktisk at en tredjepart kommer med et frontparti det går an å like.  :+1:

Utseendet, farger og felger er aldri verdt å diskutere utover å akseptere at vi alle har forskjellig smak, for der er smaken som baken. Selv hatet jeg den da den ble lansert, men i real life med sportspakke enten i hvit, grå eller sort farge synes jeg den er helt sjefskul. Den er litt hypermoderne, kanskje litt som en funkis-bolig.
Så nå har jeg min andre iX i bestilling.

Bagasjeplass: hva slags bil kommer du fra med slike krav?
Har selv to ferske små barn og bagasjeplassen i iX er helt topp. Og jeg bruker ikke skiboks. Har også en full size V8 Range Rover, og får ikke med meg noe mer i den. Etron 55 er mindre enn iX, Cayenne er mindre, I-pace er mindre, EQC er veldig mye mindre, er vel av elektriske biler kun Nio ES8 og Hongqi som er større, men for meg er de ukjente merker som ikke eksisterer og som ikke er interessant å kjøpe for min del. Holder meg til tyske og britiske merker.
Er vel kun Audi Q7, MB GLS og BMW X7, samt muligens Volvo XC-90 som er større enn Range Rover og iX (Range Rover er faktisk hårfint mindre enn iX), men de er også størrelsesklassen opp fra iX. BMW X5 er for eksempel ikke større baki, men har i stedet trangere bakseter enn iX da vi selv sammenlignet dette i flere modeller før kjøp.

Rekkevidde:
IX40 og iX50 har meget stor forskjell på rekkevidde, og det sier mye om iX50 når iX40 allerede er mer enn god nok sammenlignet med I-pace, Etron 55, EQC og slik biler.
Hæ.. iX like mye plass som RR? Cayenne er iallfall mer plass enn iX, og både Model X og Model Y også. iX har bra kupéplass, men er langt nede på bagasjeplass ift. utvendig størrelse. Det ser man jo også når iX1 og iX3 omtrent matcher den..

Poenget var ikke å bashe iX forøvrig, men å forsvare prisen på en iX50, ref innlegget til turfsurf. Til det mener jeg den har ok rekkevidde, men altså mangler en del på et par andre områder. BMW har aldri vært klasseledende verken på kupéplass eller bagasjeplass, men er allikevel normalt mitt foretrukne bilmerke. Hadde iX50 sett ut som en X5 hadde jeg sannsynligvis stått langt fremme i bestillingskøen og hadde nok hatt en allerede.

Carboy

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. juni 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Carboy på mandag 06. juni 2022, klokken 10:54
Er vel kun Audi Q7, MB GLS og BMW X7, samt muligens Volvo XC-90 som er større enn Range Rover og iX.
Tja, temmelig sikker på at TMX har bedre bagasjeplass enn iX. Får kanskje ikke en like stor firkantet boks inn, men det totale bagasjevolumet med frunk, bagasje og "kjeller" er mye større. Tipper og det samme gjelder TMY vs iX, men det er egentlig ikke en bil som konkurrerer direkte mot Y.

Men jeg vurderte selv YP mot iX40, og bagasjeplassen var en av tingene som trakk ned, selv om vi fint kunne levd med det. Rekkevidden ble til syvende og sist det som avgjorde.

Utseendet har jeg egentlig aldri hatt noe problem med, det er så mange fargekombinasjoner å spille på.

Får håpe det kommer en iX45 etter hvert...

Model X er jo mer som en van å regne i min verden og ikke en bilmodell jeg synes er spesielt attraktiv. Jeg ble sjøsyk av å kjøre den på svingete riksveier. Men den er sikkert romslig.
Nå er ikke jeg noen stor Tesla-kjenner da jeg aldri helt har falt for bilene deres. Model y har vel mer I-Pace størrelse, så vidt jeg husker fra da jeg målte den. Bortsett fra litt større frunk er ikke Model Y like stor som en iX plassmessig, tillegg er de ganske forskjellig utformet i bagasjerommet. Model y er også romslig, men du kan ikke sitte i midten i baksetet mellom to barnestoler med samme komfort som i en iX. I iX er det til og med benplass under midtkonsollen for midtplassen bak.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

Sitat fra: dundun på mandag 06. juni 2022, klokken 18:07
Både Model X og Y har så mye større bagasjeplass at det ikke er konkurransen engang. Foretrekker fortsatt iX.

Jeg skjønner ikke dette utsagnet. Unntatt frunken da, som jeg savner på iX. Men jeg tenker nå kun på selve bagasjerommet bak.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

#18
Sitat fra: geear på mandag 06. juni 2022, klokken 19:48
Sitat fra: Carboy på mandag 06. juni 2022, klokken 10:54
Sitat fra: geear på søndag 05. juni 2022, klokken 17:30
For meg mangler iX50 to ting for å være verdt pengene:

1. Et utseende som står i stil med prisen.
2. Bagasjeplass som står i stil med kupéplassen.

Liker vanligvis ikke styling fra tredjepart, men i dette tilfellet håper jeg faktisk at en tredjepart kommer med et frontparti det går an å like.  :+1:

Utseendet, farger og felger er aldri verdt å diskutere utover å akseptere at vi alle har forskjellig smak, for der er smaken som baken. Selv hatet jeg den da den ble lansert, men i real life med sportspakke enten i hvit, grå eller sort farge synes jeg den er helt sjefskul. Den er litt hypermoderne, kanskje litt som en funkis-bolig.
Så nå har jeg min andre iX i bestilling.

Bagasjeplass: hva slags bil kommer du fra med slike krav?
Har selv to ferske små barn og bagasjeplassen i iX er helt topp. Og jeg bruker ikke skiboks. Har også en full size V8 Range Rover, og får ikke med meg noe mer i den. Etron 55 er mindre enn iX, Cayenne er mindre, I-pace er mindre, EQC er veldig mye mindre, er vel av elektriske biler kun Nio ES8 og Hongqi som er større, men for meg er de ukjente merker som ikke eksisterer og som ikke er interessant å kjøpe for min del. Holder meg til tyske og britiske merker.
Er vel kun Audi Q7, MB GLS og BMW X7, samt muligens Volvo XC-90 som er større enn Range Rover og iX (Range Rover er faktisk hårfint mindre enn iX), men de er også størrelsesklassen opp fra iX. BMW X5 er for eksempel ikke større baki, men har i stedet trangere bakseter enn iX da vi selv sammenlignet dette i flere modeller før kjøp.

Rekkevidde:
IX40 og iX50 har meget stor forskjell på rekkevidde, og det sier mye om iX50 når iX40 allerede er mer enn god nok sammenlignet med I-pace, Etron 55, EQC og slik biler.
Hæ.. iX like mye plass som RR? Cayenne er iallfall mer plass enn iX, og både Model X og Model Y også. iX har bra kupéplass, men er langt nede på bagasjeplass ift. utvendig størrelse. Det ser man jo også når iX1 og iX3 omtrent matcher den..

Poenget var ikke å bashe iX forøvrig, men å forsvare prisen på en iX50, ref innlegget til turfsurf. Til det mener jeg den har ok rekkevidde, men altså mangler en del på et par andre områder. BMW har aldri vært klasseledende verken på kupéplass eller bagasjeplass, men er allikevel normalt mitt foretrukne bilmerke. Hadde iX50 sett ut som en X5 hadde jeg sannsynligvis stått langt fremme i bestillingskøen og hadde nok hatt en allerede.


Jeg vet ikke hvordan du har testet bilene og fyllt de opp for å komme frem til dette svaret? For meg høres det ut som duleser bagasjevolumet og har sett inn, uten å måle eller teste.
Jeg har dobbelvogn, liggedeler, to baby-barneseter, en kone som sitter i mellom, og da ser man det ganske fort. IX er en av de bredere i bagasjerommet og den rommer mye. Range Rover er stor, men har mindre plass i både bakseter og forseter enn den meget store iX. Bagasjerommet er pluss minus like stort.
Har målt opp cayenne også, og bakseteplassen er ikke like god i cayenne bak min egen sittestilling. Bagasjerommet er derimot omtrent like stort iX og Range Rover, men jeg har ikke lastet Cayenne full av barnevogner og utstyr, så det blir kun mål av lengde og bredde på gulv jeg refererer til.

Elbilene jeg har hatt tidligere er I-pace, etron og eqc, og alle er mindre inni enn iX. Etron og I-pace er nærmest.
En il jeg hadde på lån før kjøp av Range Roveren, en Audi Q7, var en god anelse større. Den hadde tre isofix ved siden av hverandre i baksetet og dypere bagasjeplass. GLS og X7 er også et hakk opp størrelsesmessig,
Fullsize Range Rover er plassmessig omtrent like stor som en Range Rover sport, bare at bagasjerommet er dypere. Og Range Rover sport er omtrent som en Cayenne, GLE og X5 i størrelse.
Dette basert på egne mål og tester så det er selvsagt ikke detalj-fokus, men inntrykk etter å ha satt inn barneseter og fyllt opp med utstyr.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Du kommenterer kupéplass når påstanden min var at bagasjeplassen ikke står i stil med kupéplassen (som er bra). Det er altså kun bagasjeplass jeg kritiserer.

Beklager avsporingen i rekkeviddetråden. Dessverre engasjert i iX fordi jeg er irritert over at når BMW endelig kommer med en bil jeg kunne hatt, så kræsjer den helt med min smak på utseende. Hadde sikkert vært enklere om jeg ikke var BMW-mann fra før. Jeg lo høyt første gang jeg så en Model X i trafikken, husker det i detalj fortsatt, men kjøpte allikevel et år senere. Tesla tilga jeg designet fordi der var funksjonelt med ekstremt aerofokus og at de er fersk bilprodusent, men at BMW slengte på de nyrene de gjorde sliter jeg mye mer med å tilgi...

PS: Model Y har forøvrig også helt flatt gulv i baksetet og plass til føttene under midtkonsollen, men påstår altså ikke at den er like stor inni som iX. Har ikke nok erfaring med i-Pace til å sammenligne, men førsteinntrykket mitt av i-Pace var at den opplevdes mye mindre enn forventet.

Carboy

#20
Sitat fra: geear på mandag 06. juni 2022, klokken 21:01
Du kommenterer kupéplass når påstanden min var at bagasjeplassen ikke står i stil med kupéplassen (som er bra). Det er altså kun bagasjeplass jeg kritiserer.

Beklager avsporingen i rekkeviddetråden. Dessverre engasjert i iX fordi jeg er irritert over at når BMW endelig kommer med en bil jeg kunne hatt, så kræsjer den helt med min smak på utseende. Hadde sikkert vært enklere om jeg ikke var BMW-mann fra før. Jeg lo høyt første gang jeg så en Model X i trafikken, husker det i detalj fortsatt, men kjøpte allikevel et år senere. Tesla tilga jeg designet fordi der var funksjonelt med ekstremt aerofokus og at de er fersk bilprodusent, men at BMW slengte på de nyrene de gjorde sliter jeg mye mer med å tilgi...

PS: Model Y har forøvrig også helt flatt gulv i baksetet og plass til føttene under midtkonsollen, men påstår altså ikke at den er like stor inni som iX. Har ikke nok erfaring med i-Pace til å sammenligne, men førsteinntrykket mitt av i-Pace var at den opplevdes mye mindre enn forventet.


Enig - skal ikke avspore rekkeviddetråden for mye jeg heller.
Men for å avslutte:
Da vi fikk barn hadde vi EQC og I-Pace som elbiler, overraskende nok var I-pace en god del større enn EQC. Bakseteplassen var enormt forskjellig til fordel for I-Pace. Bagasjeplassen ganske lik, bare at høyden i I-pace var noe lavere ved bakluken. I-Pace har et lite frunk, men mangler det store frunk i f eks Model Y og det store dype rommet under bagasjerommet, utover det minner de ganske mye om hverandre plassmessig. Altså Model Y og I-pace.

Men iX har en annen fordel og det er den «fullverdige suv-høyden i bagasjerommet» og ikke coupe-luke formen på bagasjerommet.

At det er delte meninger om designet til iX kan jeg skjønne, for jeg har også alltid likt flere tradisjonelle BMW-design. Men iX har vokst skikkelig på meg, i motsetning til f eks Bangle 7-serien som jeg aldri klarte å like. Jeg har hatt over 10 stk BMW, inkludert både 7-serie V8, 5-serie R6, 3-serie coupe og flere cabrioleter. Alle har vært fine og gode å kjøre. Men jeg synes nyeste lanserte 7-serie og nye 2-serie og diverse slike setter seg selv i et svært dårlig lys designmessig. Selv om iX ikke er pen for alle synes jeg den er ganske lekker sammenlignet med de jeg nevnte.
Jeg synes: BMW IX fikk den fine BMW X5 og X7 til å se ut som 10 år gamle over natten, den ser hypermoderne ut.


Apropos rekkevidde: Teslabjørn sier i sin rekkeviddetest av iX40 at iX er mer effektiv enn Model X, så liten tvil om at designet er funksjonelt på en eller annen måte  ;)
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på mandag 06. juni 2022, klokken 19:58
Model X er jo mer som en van å regne i min verden og ikke en bilmodell jeg synes er spesielt attraktiv. Jeg ble sjøsyk av å kjøre den på svingete riksveier. Men den er sikkert romslig.
Nå er ikke jeg noen stor Tesla-kjenner da jeg aldri helt har falt for bilene deres. Model y har vel mer I-Pace størrelse, så vidt jeg husker fra da jeg målte den. Bortsett fra litt større frunk er ikke Model Y like stor som en iX plassmessig, tillegg er de ganske forskjellig utformet i bagasjerommet. Model y er også romslig, men du kan ikke sitte i midten i baksetet mellom to barnestoler med samme komfort som i en iX. I iX er det til og med benplass under midtkonsollen for midtplassen bak.
Nå var dette objektivt bagasjeplass, ikke hva du liker eller ikke.

I-Pace har mindre bagasjeplass en Model 3, jeg har hatt begge samtidig, og lastet over fra den ene til den andre.

Model Y har ikke bare "litt større frunk" den har en fullt brukbar frunk, + to rom under gulvet i hovedbagasjerommet. Det totale bagasjevolumet i Model Y er vesentlig større enn i iX.

Å sitte mellom to barneseter i god komfort er ikke mulig på iX, den har ikke ett skikkelig sete i midten. Det har dog Model X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Er det plass til 12 + 1 trillebager i iX?
Tesla Model Y                         2021-

Carboy

#23
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juni 2022, klokken 12:12
Sitat fra: Carboy på mandag 06. juni 2022, klokken 19:58
Model X er jo mer som en van å regne i min verden og ikke en bilmodell jeg synes er spesielt attraktiv. Jeg ble sjøsyk av å kjøre den på svingete riksveier. Men den er sikkert romslig.
Nå er ikke jeg noen stor Tesla-kjenner da jeg aldri helt har falt for bilene deres. Model y har vel mer I-Pace størrelse, så vidt jeg husker fra da jeg målte den. Bortsett fra litt større frunk er ikke Model Y like stor som en iX plassmessig, tillegg er de ganske forskjellig utformet i bagasjerommet. Model y er også romslig, men du kan ikke sitte i midten i baksetet mellom to barnestoler med samme komfort som i en iX. I iX er det til og med benplass under midtkonsollen for midtplassen bak.
Nå var dette objektivt bagasjeplass, ikke hva du liker eller ikke.

I-Pace har mindre bagasjeplass en Model 3, jeg har hatt begge samtidig, og lastet over fra den ene til den andre.

Model Y har ikke bare "litt større frunk" den har en fullt brukbar frunk, + to rom under gulvet i hovedbagasjerommet. Det totale bagasjevolumet i Model Y er vesentlig større enn i iX.

Å sitte mellom to barneseter i god komfort er ikke mulig på iX, den har ikke ett skikkelig sete i midten. Det har dog Model X.


Jeg kjenner hverken Model 3 eller Model X rent plassmessig utover å ha kjørt begge modellene, men jeg har målt opp Model Y i baksetene og bagasjerommet bak (ikke prøvekjørt Model Y enda da Tesla av ulike grunner ikke interesserer meg noe mer enn alle de ukjente merkene med Kina-biler der ute).
Men jeg har prøvekjørt de så jeg vet hva det er kjøremessig. Mitt inntrykk er at Teslaer er ganske store, men det er heller ikke Tesla som er tema her. At Model 3 ble dratt inn i denne tråden og påstått større enn I-pace er greit nok, men I-pace er uventet stor i forhold til at den ser såpass lav ut. Den er betydelig større enn f eks EQC mtp bakseteplass/rom frem til forsetene. Men midtplassen mellom 2 barneseter er for dårlig.
At Model X er større enn iX osv ville jeg forventet da det er moderne tids etterfølning etter Chrysler Voyager, altså en amerikansk minivan med utradisjonelle bakdører. Voyager hadde skyvedør, Model X har mindre heldig utseende flyvedører. Praktisk? Sannsynligvis veldig. Men stilfullt? Ingen kommentar  ;)
Hva som er stilig og ikke er en smaksak, så det skal jeg ikke blande inn i diskusjonen.

Du har en soleklar feil i en påstand. Du påstår det er umulig å sitte komfortabelt mellom 2 baby-barneseter i iX. Nå vet ikke jeg bredden på hoftepartiet til de som har sittet mellom 2 barneseter der i ditt tilfelle eller hva slags barneseter du har prøvd dette med. Men min kone sitter helt fint komfortabelt mellom 2 bakoverlende svingbare babyseter med isofix-adapter der i BMW iX. Det var overraskende bra, og bedre enn i allerede gode nok Range Rover. Såpass bra at vi valgte å oppgradere iX fra iX40 til iX50 siden det er den perfekte familiebil for oss på 4.
At man i en minivan som Model X kan sitte komfortabelt der ville jeg derimot forventet.
Trenger man noe særlig mer plass enn en iX tilbyr så er man fort over i Volkswagen Caravelle-behov. Selv om det fysisk er litt mer plass i en X7, GLS eller kanskje andre lignende større modeller som Model X osv, så skiller det ikke enormt.

I Teslabjørn sine to helt nye plass-videoer sammenligner han en Model S med BMW iX, og iX40 er ganske mye større enn en Model S i selve baksetet, som man kan se. Og bagasjeplassen er ganske lik bare forskjellig høyde i bagasjerommet.

Et bagasjerom på 550 liter kan enkelte ganger virke større i praksis enn et annet et på 660 liter, de literne kan være så forskjellig utformet i ulike bilmodeller.

Forresten vedrørende alle elbiler:
Hva er denne tullete trenden med hattehylle/bagasjeromstrekk i fast materiale i omtrent alle elbiler - for min del er det bare å fjerne det når man får bilen og la det stå lagret frem til bilen selges. Hva skjedde med de trekkene man kunne rulle inn? Veier for mye sikkert?
EQC hadde litt mer «normalt» bagasjeroms-trekk.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

#24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. juni 2022, klokken 13:29
Er det plass til 12 + 1 trillebager i iX?

Aner ikke, men det er nok ganske så god plass også i iX om man i tillegg slår ned baksetene. Der i den Tesla'en så det meget romslig ut, men bakluken er ganske lav, det gjør at vi nok måtte slått ned og pakket ned barnevognen mer enn i en iX der den kan rulle rett inn og slå inn håndtaket.
Jeg føler ikke en Model Y er i nærheten av en iX så det er en litt merkelig sammenligning. Den er sikkert en ganske romslig I-pace-lignende karosseri. I tillegg har den blitt betegnet som en ganske ukomfortabel og stiv bil med for dårlig støydemping og kun en skjerm midt på dasjbordet.
Hver sin smak og Model Y er en kjempefin bil i sitt segment, men den bilen blir det jo ganske uortodoks å sammenligne med en BMW iX.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. juni 2022, klokken 15:06
Du har en soleklar feil i en påstand. Du påstår det er umulig å sitte komfortabelt mellom 2 baby-barneseter i iX. Nå vet ikke jeg bredden på hoftepartiet til de som har sittet mellom 2 barneseter der i ditt tilfelle eller hva slags barneseter du har prøvd dette med.
Det handler ikke om plassen. Plassen er som du og sikkert alle andre i denne tråden her er enige i at er helt super. Men det er utformingen av setet. Når man har en nedfellbar armlene som rygg, og en helt flat sittepute er det åpenbart at den ikke er noe særlig komfortabel.

At man kan greie å sitte der noen timer, helt klart. Er den komfortabel til en hel dag med kjøring? Nei, og det er den åpenbart ikke lagd for heller.

Dette er en kritikk som man kan bruke mot de fleste SUV lignende biler. Stort sett bare MPVer og kassebiler som har andre seter. Og så Model X da, som jeg mest av alt vil si er en stor crossover. MPVer er gjerne mere firkantede i formen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juni 2022, klokken 15:18
Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. juni 2022, klokken 15:06
Du har en soleklar feil i en påstand. Du påstår det er umulig å sitte komfortabelt mellom 2 baby-barneseter i iX. Nå vet ikke jeg bredden på hoftepartiet til de som har sittet mellom 2 barneseter der i ditt tilfelle eller hva slags barneseter du har prøvd dette med.
Det handler ikke om plassen. Plassen er som du og sikkert alle andre i denne tråden her er enige i at er helt super. Men det er utformingen av setet. Når man har en nedfellbar armlene som rygg, og en helt flat sittepute er det åpenbart at den ikke er noe særlig komfortabel.

At man kan greie å sitte der noen timer, helt klart. Er den komfortabel til en hel dag med kjøring? Nei, og det er den åpenbart ikke lagd for heller.

Dette er en kritikk som man kan bruke mot de fleste SUV lignende biler. Stort sett bare MPVer og kassebiler som har andre seter. Og så Model X da, som jeg mest av alt vil si er en stor crossover. MPVer er gjerne mere firkantede i formen.

Kona sier komforten i midtsetet mellom to barneseter er fullt overlevbar i både 1 og 2 timer i både Range Rover og iX, med iX som mest foretrukket av de to.
Men i størrelsesklassen under, f eks I-pace ble det i trangeste laget, selv om det strengt tatt var teoretisk mulig der og om den voksne har smale nok hofter. Har naturligvis ikke prøvd Model Y der, men den virker for smal og for liten til å være en fullkommen familiebil til vårt formål (der en voksen kan sitte i mellom).
Jeg skjønner poenget med midtarmlene i ryggen, men det er ikke noe stort problem da setet har komfort nok. Ikke like godt å sitte der som i forsetet, men ikke milevis dårligere.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

oroar

Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. juni 2022, klokken 15:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. juni 2022, klokken 13:29
Er det plass til 12 + 1 trillebager i iX?

Hver sin smak og Model Y er en kjempefin bil i sitt segment, men den bilen blir det jo ganske uortodoks å sammenligne med en BMW iX.
Hver sin smak ja. Selv prøvde jeg iX for å sammenligne med  Model Y.
iX har en stor kupe og er veldig komfortabel å kjøre. Utseende tiltaler meg også, men likevel velger jeg Model Y 7 dager i uka. Y har mer enn nok komfort og gir i tillegg en kjøreglede som iX ikke er i nærheten av. Y har også større bagasjeplass. Vår påskepakkede Y hadde all maten i frunken, all drikke og hundeutstyr i rommet under bagasjerommet, sykkelvognpulk og 4 store sekker ++ i bagasjerommet og ski/akebrett i takboksen. Kona sitter rett som det er mellom barna i isofix-seter bak uten nevneverdig klaging. Lavere forbruk, lengre rekkevidde, takboks og god hengervekt gjør at Y totalt sett vinner over iX i min bok. Kall meg gjerne uortodoks :-)
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

turfsurf

Sitat fra: oroar på mandag 13. juni 2022, klokken 11:08
Lavere forbruk, lengre rekkevidde, takboks og god hengervekt gjør at Y totalt sett vinner over iX40 i min bok. Kall meg gjerne uortodoks :-)
Presiserer litt for deg her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#29
Bør vel stryke hengervekt. En velger vel ikke Y fordi den kan trekke 900kg MINDRE enn iX  8)

Og litt underholdene å lese dette rett etter at jeg har kjørt over noen av de dårligste fjellovergangene og nytt hvor behagelig iX kjører og så lest:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57723.360
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA