Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iX vs alle andre

Startet av geear, søndag 05. juni 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

geear

For meg mangler iX50 to ting for å være verdt pengene:

1. Et utseende som står i stil med prisen.
2. Bagasjeplass som står i stil med kupéplassen.

Liker vanligvis ikke styling fra tredjepart, men i dette tilfellet håper jeg faktisk at en tredjepart kommer med et frontparti det går an å like.  :+1:

daktari

Sitat fra: geear på søndag 05. juni 2022, klokken 17:30
For meg mangler iX50 to ting for å være verdt pengene:

1. Et utseende som står i stil med prisen.
2. Bagasjeplass som står i stil med kupéplassen.

Liker vanligvis ikke styling fra tredjepart, men i dette tilfellet håper jeg faktisk at en tredjepart kommer med et frontparti det går an å like.  :+1:
I rett farge er den kul. Men bagasjeplassen var vårt problem. Pluss at jeg bestilte 40 fordi jeg trodde 50 skulle få moms. Det var jo tidenes tabbe, nå koster en ny 50 omtrent lanseringspris + mva uansett.

Får satse på Polestar 3/Embla eller EQE suv istedet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

hmm. Hva er rett farge ? Tidligere mente jeg det var sort eller sophisto for å dempe inntrykket av grillen. Nå synes det gjør seg enda bedre med en lysere farge, eksempelvis Oxide Grey. Men da må det være med sportspakke. Uansett farge er rekkevidden helt i samsvar med løftet fra BMW. iX40 dekker behovet for de fleste. iX50 er klasseledende.

RJK

Sitat fra: geear på søndag 05. juni 2022, klokken 17:30
For meg mangler iX50 to ting for å være verdt pengene:

1. Et utseende som står i stil med prisen.
2. Bagasjeplass som står i stil med kupéplassen.

Liker vanligvis ikke styling fra tredjepart, men i dette tilfellet håper jeg faktisk at en tredjepart kommer med et frontparti det går an å like.  :+1:
Angående #2, så tenker jeg det hadde vært mulig å skru av "bevertennene", scanne inn, og så ta det inn i et program der man nuller ut alt som ikke følger den underliggende kurvaturen. Deretter slenges det inn i programmet til en kapabel 3D-skriver, og ender med en helt glatt front.

Må sikkert sandes ned for å ikke få med de typiske 3d printrillene, før den lakkeres i original farge. BMW-emblemet er jo allerede på lokket til vindusspylerlokket. Trenger egentlig ikke nyrene.

For de som absolutt vil ha nyrer, så kan man "fjerne" midtstykket der kantene er loddrette og beholde bare de delene som er kurvede, så får man en nyre som er mer fornuftig størrelse på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#4
Bedre å kjøpe en annen bil enn å ødelegge den med uoriginalt utstyr.
Men det er uansett OT. Bilen er som den er og går så langt som den går 😉
Det er vel ingen SUV som er i nærheten av den rekkevidden iX50 oppnår.

RJK

Du mener det er uvanlig å pynte på en BMW med uoriginale deler?

https://www.duraflexbodykits.com/featured-body-kits-vehicle-catalogs/bmw-body-kits-and-exterior-styling-accessories-best-sellers/

https://www.madmotors.co.uk/body-kits/bmw.html

https://www.driftshop.com/bodywork/bodykits/bmw.html

https://foreignaffairsmotorsports.com/our-favorite-bmw-body-kits/

og sist men ikke minst:

http://datisworldwide.com/Home/EnglishSubMenu/50

Så lenge man ikke gjør permanente endringer som er irreversible, og tar vare på de delene man tar vekk/bytter ut slik at bilen kan settes tilbake i original stand, så sier jeg bare "bring it on".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#6
Ok, men denne tråden heter vel ikke «Pimp my iX» ?. Men opprett gjerne den hvis du ønsker, selv om det ikke er min kopp te.

turfsurf

IX er helt grei utseende messig, og kan bestilles såpass forskjellig at det er noe for enhver smak. La oss holde fokus på rekkevidde.

Begynner vel å komme utfordrere til iX50, hva med EQS SUV? Fisker Ocean?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Jeg svarte på en annens mening om fronten/grillen, som jeg selv synes er heslig, selv om jeg i stor grad liker bilen ellers. Synes det er helt innenfor å svare med konstruktive tanker rundt dette.

Det var ikke min mening å gjøre dette til en pimpe-diskusjon, men når du valgte å gå på din mening om å endre utseendet som er helt klart diskutabelt, så mener jeg og at svaret mitt til deg var innenfor akseptable rekker.

Det er tross alt mange firmaer som lager ettermarkedsdeler, inkludert spoilere og skjørt. så at noen plukker opp idéen om en mykere front, så kommer det egentlig bare an på om de får nok forespørsler om dette, eller forespørsel fra en kunde som vil ta sin del av utviklingskostnaden.

Men greit, jeg skal stoppe denne delen av diskusjonen for min del. Tilbake til rekkevidde-diskusjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 05. juni 2022, klokken 21:32
Det var ikke min mening å gjøre dette til en pimpe-diskusjon, men når du valgte å gå på din mening om å endre utseendet som er helt klart diskutabelt, så mener jeg og at svaret mitt til deg var innenfor akseptable rekker.
Hvis du svarer noen spesifikt så vær så snill å bruk sitat funksjonen. Jeg nevnte ikke noe om å endre utseende ihvertfall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#10
Hvis du ser på mitt innlegg som er #319, så ser du at jeg siterer Geear.

Jeg bruker vanligvis sitér-funksjonen med mindre jeg svarer på siste innlegg. Du rakk å komme med et innlegg mellom trond.m og meg, men orket ikke gå tilbake og sitere.

Men om du følger diskusjonen, burde du lett sett at jeg og trond.m hadde en diskusjon i diskusjonen, så burde ikke være veldig vanskelig å følge opp at det ikke var deg jeg siktet til. Tross alt ikke så mange innlegg i tråden, og det var mer eller mindre rett etter hverandre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

#11
Sitat fra: geear på søndag 05. juni 2022, klokken 17:30
For meg mangler iX50 to ting for å være verdt pengene:

1. Et utseende som står i stil med prisen.
2. Bagasjeplass som står i stil med kupéplassen.

Liker vanligvis ikke styling fra tredjepart, men i dette tilfellet håper jeg faktisk at en tredjepart kommer med et frontparti det går an å like.  :+1:

Utseendet, farger og felger er aldri verdt å diskutere utover å akseptere at vi alle har forskjellig smak, for der er smaken som baken. Selv hatet jeg den da den ble lansert, men i real life med sportspakke enten i hvit, grå eller sort farge synes jeg den er helt sjefskul. Den er litt hypermoderne, kanskje litt som en funkis-bolig.
Så nå har jeg min andre iX i bestilling.

Bagasjeplass: hva slags bil kommer du fra med slike krav?
Har selv to ferske små barn og bagasjeplassen i iX er helt topp. Og jeg bruker ikke skiboks. Har også en full size V8 Range Rover, og får ikke med meg noe mer i den. Etron 55 er mindre enn iX, Cayenne er mindre, I-pace er mindre, EQC er veldig mye mindre, er vel av elektriske biler kun Nio ES8 og Hongqi som er større, men for meg er de ukjente merker som ikke eksisterer og som ikke er interessant å kjøpe for min del. Holder meg til tyske og britiske merker.
Er vel kun Audi Q7, MB GLS og BMW X7, samt muligens Volvo XC-90 som er større enn Range Rover og iX (Range Rover er faktisk hårfint mindre enn iX), men de er også størrelsesklassen opp fra iX. BMW X5 er for eksempel ikke større baki, men har i stedet trangere bakseter enn iX da vi selv sammenlignet dette i flere modeller før kjøp.

Rekkevidde:
IX40 og iX50 har meget stor forskjell på rekkevidde, og det sier mye om iX50 når iX40 allerede er mer enn god nok sammenlignet med I-pace, Etron 55, EQC og slik biler.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på mandag 06. juni 2022, klokken 10:54
Er vel kun Audi Q7, MB GLS og BMW X7, samt muligens Volvo XC-90 som er større enn Range Rover og iX.
Tja, temmelig sikker på at TMX har bedre bagasjeplass enn iX. Får kanskje ikke en like stor firkantet boks inn, men det totale bagasjevolumet med frunk, bagasje og "kjeller" er mye større. Tipper og det samme gjelder TMY vs iX, men det er egentlig ikke en bil som konkurrerer direkte mot Y.

Men jeg vurderte selv YP mot iX40, og bagasjeplassen var en av tingene som trakk ned, selv om vi fint kunne levd med det. Rekkevidden ble til syvende og sist det som avgjorde.

Utseendet har jeg egentlig aldri hatt noe problem med, det er så mange fargekombinasjoner å spille på.

Får håpe det kommer en iX45 etter hvert...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

dundun

Både Model X og Y har så mye større bagasjeplass at det ikke er konkurransen engang. Foretrekker fortsatt iX.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

turfsurf

Sitat fra: dundun på mandag 06. juni 2022, klokken 18:07
Både Model X og Y har så mye større bagasjeplass at det ikke er konkurransen engang. Foretrekker fortsatt iX.
Det er jo sånn med det meste ved en bil. Er det nok, så er det ikke noe behov for en bil med noe mere. Om det er bagasjeplass, kupeplass, rekkevidde eller ytelse. Og er det ikke nok av noe, så spiller det liten rolle hvor bra den er på andre områder

De tre mest negative tingene ved iX40 var for min del:

- rekkevidde
- ytelse
- bagasjeplass

De to første kvalifiserte til stryk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA