Bestilte en GT - fikk en Cruiser

Startet av El-inor, lør 11. jun 2022, kl. 10:37

« forrige - neste »

El-inor

Men jeg klager ikke. Bilbyttet fra Tesla Model 3 til ID.4 GTX har gjort meg til en mer ansvarlig bilist. Den aggressive kjørestilen som TM3 inviterte (meg) til, er som blåst bort. Nå sitter jeg høyt og andektig og vurderer neste fil-bytte før jeg rolig dreier rattet, der jeg før raskt og fyrrig kastet kjøretøyet fra side til side i min jakt etter å komme først i køen.

At VW lurte meg litt ved å kalle produktet de solgte meg for en GT, men leverte en Cruiser, er dem tilgitt for flere kilometer siden.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Olemann

Enig med deg der, og jeg visste hva jeg fikk, så fornøyd fra dag 1.

Jeg var "uheldig" nok til at mitt første møte med en TM3 var en Performance på de største felgene.  Etter 5 minutters morsom lek med sinnsyk akselerasjon ble jeg mer opphengt i at bilen ga meg assosiasjoner til å sitte på bakerste benk på en gammel buss og få ristet innvoller godt rundt. Det ble med det.

Så en runde innom Ionic 5, den er rett nok kjappere enn GTX'en, men har enda mer av den gyngende USA-sofa-feelingen som jeg har opplevd mer enn en gang i eldre biler fra USA.  Rett og slett for svampete og gyngende. For mye cruiser.

Hvor vil jeg?  Jo, GTX befinner seg i en sunn mellomposisjon her, ingen kjapp Tesla-buss der nyrebelte burde fulgt med, og ingen gyngende I5-sofa, rett og slett et kompromiss mellom disse som passer meg utmerket. 

Sitat fra: El-inor på lør 11. jun 2022, kl. 10:37
Men jeg klager ikke. Bilbyttet fra Tesla Model 3 til ID.4 GTX har gjort meg til en mer ansvarlig bilist. Den aggressive kjørestilen som TM3 inviterte (meg) til, er som blåst bort. Nå sitter jeg høyt og andektig og vurderer neste fil-bytte før jeg rolig dreier rattet, der jeg før raskt og fyrrig kastet kjøretøyet fra side til side i min jakt etter å komme først i køen.

At VW lurte meg litt ved å kalle produktet de solgte meg for en GT, men leverte en Cruiser, er dem tilgitt for flere kilometer siden.

Bjoris

Satt på med en TM3 her om dagen og jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor folk er så hystrisk glad i disse bilene. Det var iallefall både ukomfortabelet og bråkete samtig som jeg følte at jeg nermest satt på asfalten...

Syns f.eks EV6 er ett mye bedre kompromiss mellom GTXen og f.eks TMY. GTXen er deilig, men irriterer kanskje litt de gangene en gir på, det er bare ikke sportslige gener i bilen, men 90% av tiden er det jo helt perfekt, men jeg syns som sagt EV6 fikk til ett mye bedre kompromiss. Så bra at jeg har bestilt både EV6 og GTX så får vi se hvilken vi beholder. Dette med plass og takhøyde er en issue med EV6...

turfsurf

Sitat fra: Bjoris på lør 11. jun 2022, kl. 13:17
Satt på med en TM3 her om dagen og jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor folk er så hystrisk glad i disse bilene. Det var iallefall både ukomfortabelet og bråkete samtig som jeg følte at jeg nermest satt på asfalten...
Kommer vel an på hvilke egenskaper man vektlegger, og hvilken kjørestil man har. Opplever ikke TM3 som ukomfortabel, og har heller ikke problemer med støy utenom den verste typen asfalt.

ID.4 GTX opplevde jeg som litt stump over skarpe ujevnheter (high speed damping virker for hard), og lite responsiv på styring og veldig ivrig på antispinn. Så litt kjedelig egentlig.

Så veldig subjektive ting, men dette er jo heller ikke biler som konkurrerer direkte mot hverandre, selv om de har noe overlapp i kundegruppe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 11. jun 2022, kl. 14:12
Sitat fra: Bjoris på lør 11. jun 2022, kl. 13:17
Kommer vel an på hvilke egenskaper man vektlegger, og hvilken kjørestil man har. Opplever ikke TM3 som ukomfortabel, og har heller ikke problemer med støy utenom den verste typen asfalt.

Derfor en MÅ prøvekjøre!!

Hva man liker er ekstremt individuelt - og man kan lese seg grønn og blå på tester, men tester gir egentlig svært lite. Spesielt elbiler testes jo nesten INGENTING på egenskapene fossiler ble testet på tidligere og som faktisk
ofte også kan ha stor betydning for eierskap på elbiler. Fokuset på elbiler er ofte forbruk - selv om forbruk faktisk betyr vesentlig mindre for eierskapet enn forbruket på fossiler. Og forbruket til fossiler ble jo nesten aldri vurdert så hvorfor i alle dager fokuset på forbruk er så viktig på elbiler kan en jo undres. Men det er en greie der på rekkevidde som visstnok noen henger seg veldig opp i selv om de aller fleste elbiler i dag klarer å tilbakelegge en ganske god etappe før den må lades...

Men nok om det - prøvekjøring er det som må til...

daktari

Husk også at ID.4 med adaptiv dempere kan være en del mer komfortabel på småhufs enn standard dempere, ifølge tyske biltester.  Det gjelder nok både i komfort og sportmodus.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lør 11. jun 2022, kl. 15:29
Husk også at ID.4 med adaptiv dempere kan være en del mer komfortabel på småhufs enn standard dempere, ifølge tyske biltester.  Det gjelder nok både i komfort og sportmodus.
Ja, prøvde ID.4 med begge deler. Var nok noe forskjell der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 11. jun 2022, kl. 14:42
Men nok om det - prøvekjøring er det som må til...
Ja, det er faktisk så enkelt. Helst bør man låne bilen over en helg og prøve den på typiske turer man ønsker å gjøre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA