Ikke bruk Teslaen din på (utenlands)ferie, så du får ha den i fred

Startet av hELgenen, torsdag 09. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

hELgenen

Tesla er jo lett å stjele,så tryggere ferie med en Prius ingen vil røre

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juni 2022, klokken 17:41
Stort sett alle biler er lette å stjele. At ingen gidder stjele Prius er en annen sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. juni 2022, klokken 18:40
Stort sett alle biler er lette å stjele. At ingen gidder stjele Prius er en annen sak.
Har ikke hørt om noen Tesla med «pin to drive» som har blitt stjålet.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 09. juni 2022, klokken 18:54

Kommer de ikke inn,så går felgene.
Poenget mitt var å vise at kjører man en billig bil så får du sikkert ha den i fred..
Det er også et poeng for noen på en ferie,spesielt utenlands.

Jeg leier om jeg er utenlands for å slippe  å oppleve at egen bil blir herjet med osv.

Så om ikke lading føles utfordrende,så kan det være andre elementer som gjør livet med en Prius enklere på ferie..

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juni 2022, klokken 19:56

Poenget mitt var å vise at kjører man en billig bil så får du sikkert ha den i fred..

Jeg leier om jeg er utenlands for å slippe  å oppleve at egen bil blir herjet med osv.

Så om ikke lading føles utfordrende,så kan det være andre elementer som gjør livet med en Prius enklere på ferie..
Nå har du rodd deg langt ut på viddene i forhold til den opprinnelige påstanden om at Tesla er lett å stjele.

Tesla er jo den beste elbilen å dra på ferie med, nettopp på grunn av ladenettverket, og integrasjonen med bilen. Fossilbil er ut.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Min Model X stod ved et uhell ulåst i Kødbyen i København i flere timer en kveld. Uten pin to drive. Helt urørt. Inkludert alt som var inni.  ;)  man er bra bekymret av natur om man velger å kjøre råtne biler til utlandet fordi det kan hende bilen eller hjulene blir stjålet...

Hvis man velger å kjøre Prius over Tesla LR, så må det være fordi man skal til land med svært dårlig superchargerdekning..?

RonnyØ

Sitat fra: geear på torsdag 09. juni 2022, klokken 21:13
Min Model X stod ved et uhell ulåst i Kødbyen i København i flere timer en kveld. Uten pin to drive. Helt urørt. Inkludert alt som var inni.  ;)  man er bra bekymret av natur om man velger å kjøre råtne biler til utlandet fordi det kan hende bilen eller hjulene blir stjålet...

Hvis man velger å kjøre Prius over Tesla LR, så må det være fordi man skal til land med svært dårlig superchargerdekning..?

Så dårlig dekning finnes ikke..  ;D

filtvet

Ja jeg velger Prius i ferien og er lang fra paranoid. SC koster ganske mye nå og om en ikke skal kjøre mye i bom er det ikke stor forskjell på drivstoffpriser.

I Oslo og omegn bruker jeg Teslaen. Pris går lett 800-900 km pr fylling. Da kan vi stoppe hvor vi vil ta pause, feks på en god kafe.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juni 2022, klokken 19:56
Sitat fra: automat på torsdag 09. juni 2022, klokken 18:54

Får kanskje hive på en sånn en eller to...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Så en video i går da hackere helt enkelt stjal en tesla 3 med pin to drive og det hele så alle biler er nok mulige å stjele. Bilen var også låst.
https://www.youtube.com/watch?v=aKcacl8_YQg&t=76s

Må innrømme at jeg liker Prius. God plass til alle + bagasje og jeg bryr meg ikke om jeg får en liten bulk el.

OG: Alt funker! Auto-vindusvisker, CC med radar som alltid virker - selv på 2-feltsvei. Og det er enkelt å stille avstand til bilen foran også. Har aldri fått det til å virke på tesla.

Handyman

Sitat fra: filtvet på fredag 10. juni 2022, klokken 07:42
Så en video i går da hackere helt enkelt stjal en tesla 3 med pin to drive og det hele så alle biler er nok mulige å stjele. Bilen var også låst.
https://www.youtube.com/watch?v=aKcacl8_YQg&t=76s
Den videoen manger mye viktig info for å vurdere sårbarheten de viser. Selv sier han i kommentaren under videoen at det kun er mulig på hacke på denne måten dersom man bruker nøkkelkortet til låsing. Det er det vel de færreste som gjør. Han sier at dersom man bruker mobilnøkkel er man ikke utsatt. I tillegg må hackerne stå klare på stedet med sitt utstyr når man låser bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Regen

En siste kommentar til hacker problematikken: Når man leverer bil på verksted og samtidig overlever nøkkelkort til verksted som har den stående på området i 1-2 uker. Og hvem som helst kan plukke opp signalet fra nærheten når den låses (hvis den i hele tatt blir låst). Da er det relativt høy risiko for at noe slikt kan skje, tenker jeg.
TM3 2021 LR hvit (solgt)

Motorwatt

Jeg følger opp: Hadde bilen på verksted nå (har keyfob), og da den var ferdig fikk jeg melding om at nøkkelen lå i (et sted i bilen), batteriet var tatt ut, og PinToDrive var XXXX. Bilen måtte åpnes med app. Så her er det iallfall tatt aksjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA