Oppgradering av software, er det svindel?

Startet av Erdetmulig, tor 09. jun 2022, kl. 10:17

« forrige - neste »

DagfinnN

Jeg har ikke ID.4 og er heller ikke ute etter å snakke ned ID.4. Jeg liker faktisk designet på bilen. Men dette med 12 volts batteriet forstår jeg ikke. Hvorfor må man ha et større for å kunne ha OTA oppdatering? Bilen har jo et stort hovedbatteri. Kan ikke dette lade 12 volts batteriet ved behov?

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Daniel_0007

Sitat fra: DagfinnN på man 13. jun 2022, kl. 10:03
Jeg har ikke ID.4 og er heller ikke ute etter å snakke ned ID.4. Jeg liker faktisk designet på bilen. Men dette med 12 volts batteriet forstår jeg ikke. Hvorfor må man ha et større for å kunne ha OTA oppdatering? Bilen har jo et stort hovedbatteri. Kan ikke dette lade 12 volts batteriet ved behov?

Vil tippe at under installasjon av oppdateringen så kan ikke hoved batteriet lade 12 volt batteriet, siden oppdateringen er såpass stor så er det fare for at 12 volt batteriet blir ladet ut, derfor de må øke det.
Personlig så syns jeg det burde heller prøvd og gjort oppdateringen mindre slik at man slipper å skifte batteri
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

El-inor

Hvor kan jeg avlese hvilken sw-versjon jeg har?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

MinID

Sitat fra: El-inor på man 13. jun 2022, kl. 10:45

Instillinger - systeminformasjon.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Selle

Det offisielle som er sakt fra Vw er at bytte av 12v batteri ikke har noe med oppdateringene å gjøre, alle batterier er beregnet på et vist antall ladesykluser, og erfaringer viser at disse ladesyklusene brukes opp raskere en hva som var beregnet, derfor skal vi få nytt 12v batteri som tåler flere ladesykluser. Med SW versjon 2.3 støttes ikke OTA oppdatering av alle moduler i bilen, derfor må bilene inn på verksted for å bli oppgradert til 2.4, etter at 2.4 er installert kan alle moduler oppdateres via OTA. Siden begge disse oprasjonene krever verkstedsbesøk er det praktisk for VW å ta begge deler samtidig, men de har ikke noe med hverandre å gjøre

Kilde er videoene som Battery Life la ut på youtube etter å ha vert på ett informasjonsmøte med VW
2022 Cupra Born
2022 ID.4

El-inor

Sitat fra: MinID på man 13. jun 2022, kl. 10:53
Sitat fra: El-inor på man 13. jun 2022, kl. 10:45

Instillinger - systeminformasjon.

Jeg fikk overlevert min "nye" GTX onsdag siste uke. En uke tidligere spurte jeg selger i mail om hvilken software bilen min ville bli levert med. Jeg fikk dette svaret: "Ja, den kommer med software 3.0."

Da jeg nå etter anvisning fra MinID her på forumet sjekker i bilen så står det 2.3.0. Jeg konfronterte selger med dette og han innrømmet at han hadde gitt meg feil opplysninger og at han egentlig ikke hadde noe greie på dette. Vi må snakke med verkstedet om slikt. Han tok meg med til en blond kundemottager med lange øyevipper som kunne fortelle at nei 3.0 var ikke å få enda, men ville komme snart.

Her på forumet er sw-oppdateringer en stor greie, men hos i alle fall min forhandler er det knapt et tema.

Med så lite kompetanse hos selger/forhandler så hadde det vært kjekt med en instruksjonsbok som man kunne sitte i sofakroken å bla i eller lese i appen eller på Ipaden, men den gang ei. Skal man lese i instruksjonsboken så er man henvist til å sitte bak rattet i garasjen - og enda sier noen at verden går fremover!

Trond.m

Enig at det burde vært en bok, men enklere å lese på nettbrett enn i bilen.
Og det er rart at ikke tidspunktet bilen sjekkes ut fra fabrikk bestemmer sw versjon, og ikke når de startet byggingen.

https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/en_GB

MinID

El-inor.
Ble overasket når du tidligere fortalte at du hadde fått bil ulevert med 3.0. Dette fordi bilen fin var påstartet før nyttår. Informasjon noen av oss har snappet opp var at 3.0 bare kom med biler fra uke 8 i år.

Men viktigst å få den før vinteren pga batterioppvarmingen som er overdimensjonert på korte turer. Det er justert på 3.0

Håndbok er vel elektronisk for å kunne oppdatere den med sw endringer.... nå har ikke det vært så stor utfordring ennå.

Fikk du en tykk bok med teslaen din?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Sitat fra: Selle på man 13. jun 2022, kl. 14:37

Det offisielle som er sakt fra Vw er at bytte av 12v batteri ikke har noe med oppdateringene å gjøre, alle batterier er beregnet på et vist antall ladesykluser, og erfaringer viser at disse ladesyklusene brukes opp raskere en hva som var beregnet, derfor skal vi få nytt 12v batteri som tåler flere ladesykluser. Med SW versjon 2.3 støttes ikke OTA oppdatering av alle moduler i bilen, derfor må bilene inn på verksted for å bli oppgradert til 2.4, etter at 2.4 er installert kan alle moduler oppdateres via OTA. Siden begge disse oprasjonene krever verkstedsbesøk er det praktisk for VW å ta begge deler samtidig, men de har ikke noe med hverandre å gjøre

Kilde er videoene som Battery Life la ut på youtube etter å ha vert på ett informasjonsmøte med VW
korrekt. Batteriet har faktisk litt mindre kapasitet.

Bei der Serviceaktion wird außerdem die 12V Batterie getauscht. Die 12V Blei-Säure Batterie (51 Ah) wird gegen eine EFB+ Batterie getauscht (49 Ah, EFB := enhanced flooded battery). Diese hat insb. bessere Eigenschaften in Bezug zur Zyklenfestigkeit und ist weniger kälteempfindlich.

Kilde: https://www.meinid.com/wiki/entry/11-id-software-2-4/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

El-inor

Sitat fra: MinID på man 13. jun 2022, kl. 19:05
El-inor.
Ble overasket når du tidligere fortalte at du hadde fått bil ulevert med 3.0. Dette fordi bilen fin var påstartet før nyttår. Informasjon noen av oss har snappet opp var at 3.0 bare kom med biler fra uke 8 i år.

Men viktigst å få den før vinteren pga batterioppvarmingen som er overdimensjonert på korte turer. Det er justert på 3.0

Håndbok er vel elektronisk for å kunne oppdatere den med sw endringer.... nå har ikke det vært så stor utfordring ennå.

Nei, det fulgte ingen tykk bok med Teslaen heller, men infotainmentsystemet til Tesla er langt mer intuitivt og oversiktlig enn det jeg opplever på ID.4. Det er nok kombinasjonen, gammel mann - tuklete infotainmentsytem og kunnskapsløs bilselger som frembringer frustrasjonen.

Et spørsmål til slutt som jeg aldri trodde jeg skulle komme til å stille: Hva er vitsen med å slå av og på tenningen på bilen?

Øyvind.h

Må nødvendigvis slå bilen av og på avhengig av om den er i bruk eller ei.
Heldigvis har VW kopiert Tesla på det området, så en trenger bare trykke på bremsen for å starte bilen. Og ditto - gå rett ut av bilen og lås for å slå den av.
Usikker på om noen andre har kopiert den tilnærmingen, men det er genialt enkelt :)
De få gangene en har behov for å slå bilen på, på tross av at fører går ut, kan en slå den på med knapp akkurat de gangene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: El-inor på man 13. jun 2022, kl. 20:18
El-inor.

Nei, det fulgte ingen tykk bok med Teslaen heller, men infotainmentsystemet til Tesla er langt mer intuitivt og oversiktlig enn det jeg opplever på ID.4. Det er nok kombinasjonen, gammel mann - tuklete infotainmentsytem og kunnskapsløs bilselger som frembringer frustrasjonen.

Et spørsmål til slutt som jeg aldri trodde jeg skulle komme til å stille: Hva er vitsen med å slå av og på tenningen på bilen?
Du skrur jo på med bremsepedalen som en Tesla. Og den skrur seg av når du går ut av setet, hvis den er i P. Skjønner ikke hva du mener? Du har ikke brukt den reserve start/stopp-knappen?
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på man 13. jun 2022, kl. 20:58
Må nødvendigvis slå bilen av og på avhengig av om den er i bruk eller ei.
Heldigvis har VW kopiert Tesla på det området, så en trenger bare trykke på bremsen for å starte bilen. Og ditto - gå rett ut av bilen og lås for å slå den av.
Usikker på om noen andre har kopiert den tilnærmingen, men det er genialt enkelt :)
De få gangene en har behov for å slå bilen på, på tross av at fører går ut, kan en slå den på med knapp akkurat de gangene.
Polestar og Nio hvertfall har dette.
Mine I-Pace videoer

El-inor

Sitat fra: daktari på man 13. jun 2022, kl. 21:20
Sitat fra: El-inor på man 13. jun 2022, kl. 20:18
El-inor.

Du skrur jo på med bremsepedalen som en Tesla. Og den skrur seg av når du går ut av setet, hvis den er i P. Skjønner ikke hva du mener? Du har ikke brukt den reserve start/stopp-knappen?

Det er en knapp/bryter på høyre side av rattstammen som jeg oppfatter som en "tenningslås". Jeg forstår bare ikke vitsen med den når bilen starter og går når bremsepedalen trykkes inn og girvelgeren aktiveres.

Meg bekjent så hadde ikke min TM3 en slik "tenningslås"?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA