Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

marsetbor

#240
I følge info på nettsiden til Tesla så vil manglende funksjonalitet bli oppgradert via OTA, så jeg tviler på at vi blir helt uten. Hadde jo vært spennende hvis radaren allerede er montert på våre biler, eventuelt at man får tilbud om gratis ettermontering.

https://www.tesla.com/no_no/support/transitioning-tesla-vision

Men man vet aldri med Tesla. Kan hende at vi som får utlevert tidlig 2023-modell har maks uflaks. Ikke at det betyr så fryktelig mye for min del på kort sikt. Jeg har ikke kjøpt FSD fordi jeg ikke tror det kommer til å funke på nordnorske veier uten midtstripe med det første. Men parkeringshjelp håper jeg å få.
Tesla Model Y 2023

ViktorS

Da jeg bor i Hammerfest, så er autopilot og selvkjøring noe jeg ikke bryr meg om, men jeg vil gjerne at bilen skal pipe og varsle meg hvis/når jeg er for nærme saker og ting når jeg skal i parkeringshus og snu på parkeringsplassen på hytta.
En av mange ting jeg har sett fram til ved å få nybil. Trasig hvis det ikke kommer.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Handyman

Sitat fra: Saberhagen på onsdag 07. desember 2022, klokken 07:21
Spørsmålet er hva som skjer med de av oss som får biler utlevert i disse dager uten USS, og mest sannsynlig uten denne radaren?
Hvis RADARen er erstatning for ULS så tror jeg at eventelle biler som mangler denne vil få den ettermontert kostnadsfritt. Tesla har gjort liknede ting før.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#243
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. desember 2022, klokken 05:21
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. desember 2022, klokken 00:23
Vi får se... Iflg. dokumentasjonen er dette en radar med begrenset rekkevidde (1 meter), så hva annet kan den brukes til?
Hvor så du at rekkevidden var 1 meter?
Jeg leste litt for fort. Nå har jeg lest nøyere, men uten spesiell ekspertise✯ er dette det som referer mest til rekkevidde - 0-4 meter.

Jeg kan vanskelig tro at dette har noen annen misjon enn å erstatte USS hvis vi skal tro på at FSD bare skal benytte kameraer. Altså at dette ikke har noe med selvkjøring å gjøre. EM går nok neppe tilbake på hans utsagn at radarer ikke er nødvendige for FSD.

For radiated testing the EUT was set 1meter away from the testing antenna, which was varied from 1-4 meter, and the EUT was placed on a turntable, which was 0.8 meter and 1.5 meter above the ground plane for below and above 960 MHz measurements, the table shall be rotated for 360 degrees tofind out the highest emission. The receiving antenna's polarity should be changed between horizontal and vertical.Thespectrum analyzer or receiver was set as:Below 960 MHz:RBW = 100 kHz / VBW = 300 kHz / Sweep = AutoAbove 960 MHz:The measurements were based on ANSI C63.10-2013, American National Standard of Procedures for Compliance Testing of Unlicensed Wireless Devices and ANSI C63.26-2015, American National Standard for Compliance Testing of Transmitters Used in Licensed Radio Services.


Fikk litt deja vu fra min tid på "Luftforsvarets Befalskole for Samband og Radarpersonell - Lutvann" for flere decennier siden, men det aller meste er glemt. Fikk da opplæring på utstyr som allerede var gått ut på dato. 🙂

Tror også at radaren allerede er der, og at det kun er software som mangler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Saberhagen

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Saberhagen på onsdag 07. desember 2022, klokken 07:21
Spørsmålet er hva som skjer med de av oss som får biler utlevert i disse dager uten USS, og mest sannsynlig uten denne radaren?
Hvis RADARen er erstatning for ULS så tror jeg at eventelle biler som mangler denne vil få den ettermontert kostnadsfritt. Tesla har gjort liknede ting før.

Kan kanskje være vanskelig hvis bilene ikke er klargjort for det? Det finnes vel også andre tilfeller hvor Tesla ikke har ettermontert ting. Ref hengerfeste på Model 3.

Motorwatt

Såpass tiltro har jeg fremdeles til Tesla at de ikke fjerner ULS sensorene uten at en løsning er delvis på plass, eller i det minste klargjort for det. Hvis det er radar som skal erstatte ULS så krever det mye forarbeid. Se bare på all dokumentasjonen i linken høyere opp. Produksjonsverktøy må tilpasses,  kabling må på plass. osv. Men er det ingen her med ny 3/Y som kan bøye seg ned, og se under frontfangeren om det er en radar der?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig


Motorwatt

#247
Burde det hvis de ikke har noe annet. Tyske biler har 2 radarer bak. H/V side med 150 meters rekkevidde. De har ULS i tillegg. Men det er mulig det holder med ryggekamera for Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Saberhagen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. desember 2022, klokken 14:57
Såpass tiltro har jeg fremdeles til Tesla at de ikke fjerner ULS sensorene uten at en løsning er delvis på plass, eller i det minste klargjort for det. Hvis det er radar som skal erstatte ULS så krever det mye forarbeid. Se bare på all dokumentasjonen i linken høyere opp. Produksjonsverktøy må tilpasses,  kabling må på plass. osv. Men er det ingen her med ny 3/Y som kan bøye seg ned, og se under frontfangeren om det er en radar der?

Jeg får min på fredag. Kan prøve å ta en titt da. Spørsmålet er hvor man bør titte.

Motorwatt

Ser ikke ut som det hjelper å bøye seg ned. Den ligger høyere opp:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Saberhagen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. desember 2022, klokken 15:26
Ser ikke ut som det hjelper å bøye seg ned. Den ligger høyere opp:



Ser ut som om man eventuelt må av med plastikken i frunken for å se det?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. desember 2022, klokken 11:41
Jeg leste litt for fort. Nå har jeg lest nøyere, men uten spesiell ekspertise✯ er dette det som referer mest til rekkevidde - 0-4 meter.

Jeg kan vanskelig tro at dette har noen annen misjon enn å erstatte USS hvis vi skal tro på at FSD bare skal benytte kameraer. Altså at dette ikke har noe med selvkjøring å gjøre. EM går nok neppe tilbake på hans utsagn at radarer ikke er nødvendige for FSD.

Her tror jeg du misforstår. Disse avstandene beskriver avstandene de måler signal fra radaren på når de tester strålingen.

Det har ikke noe med rekkevidden til selve radaren å gjøre, men med hvordan FCC tester for å verifisere at den holder seg innenfor forsvarlige verdier og lovlige spektrum.

Altså er dette den nye HD radaren de skal innføre på bilene over nyttår.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Ny HD radar rett etter at jeg har fått utlevert en 2023 MYP uten Uss. Er det ikke min uflaks.

Hvis de var klar over dette (som jeg tror) da de valgte å gå bort fra ultralydsensorene, så er det veldig rart de velger å produsere bilene uten USS i noen få måneder frem til HD radararen er på plass i det minste. Hvis ikke de allerede har montert disse i bilene fra dagen de forsvant selvfølgelig og venter på en godkjenning/sw update.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 07. desember 2022, klokken 22:39

Hvis de var klar over dette (som jeg tror) da de valgte å gå bort fra ultralydsensorene, så er det veldig rart de velger å produsere bilene uten USS i noen få måneder frem til HD radararen er på plass i det minste. Hvis ikke de allerede har montert disse i bilene fra dagen de forsvant selvfølgelig og venter på en godkjenning/sw update.
Radaren har jo ikke noe med USS å gjøre. Radaren er for lang avstand, USS er kort. USS skal erstattes av (bedre) kamera.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA