Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med USB C fungerer ikke?

Startet av Gullars, tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:12

« forrige - neste »

Gullars

Poden sitter i baksetet og ser på iPad. Kjøote en usb c til lightning-kabel for å holde liv i den, men det fungerer ikke. Er det ikke meningen at man skal kunne lade fra de to portene baki? Må det aktiveres på noe vis?

sjokomelk

iPad trenger typisk 2A/10W for å lade. USB-portene i bilen er bare 1A/5W.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gullars

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:28
iPad trenger typisk 2A/10W for å lade. USB-portene i bilen er bare 1A/5W.
Det forklarer jo saken, men er jo ganske dårlig egentlig. Første minuset med TMY-en så langt! ;)

Er det da ingen måter å holde liv i iPaden på?

Lucifer-

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:28
iPad trenger typisk 2A/10W for å lade. USB-portene i bilen er bare 1A/5W.

Hvor har du det fra at disse bare er 1A/5W på Model Y?
De plassene jeg har kommet over nevner 3A/9V = 27W

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/whats-the-wattage-for-the-2-rear-usb-c-ports.225081/

Jeg har to barn med iPader som lader helt problemfritt fra hver sin USB C i baksetet. Men husk at lange, uorginale kabler kan være ganske begredelige, så jeg ville forsøkt med de originale USB C -> Lightning hvis du ikke allerede har det.

geear

Sitat fra: Gullars på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:12
Poden sitter i baksetet og ser på iPad. Kjøote en usb c til lightning-kabel for å holde liv i den, men det fungerer ikke. Er det ikke meningen at man skal kunne lade fra de to portene baki? Må det aktiveres på noe vis?
Fungerer helt strøkent med iPad her, både med original Apple og en 2 meter Juicebitz-kabel (forøvrig veldig god erfaring med Juicebitz-kablene, kjøper de på eBay). Har derimot hatt trøbbel med USB-C til USB-A adapter og original ladekabel, over tid ser man at SoC øker sakte, men iPhone viser ikke ladesymbolet.

Gullars

Da blir det ny og bedre kabel. Plukket med meg en på Coop Extra, men da er tydeligvis det noe dritt...

Hen9ng

Er vel ikke sikkert det er noe dritt men kan være markedsført som iPhone lader, som ikke trenger like mye power.
Kan også legge til at iPaden sannsynligvis tar strøm, men ikke nok til å vise at den lader, så det vil gå veldig tregt. Ved veldig strømkrevende aktiviteter vil batteriet tømmes saktere...

Handyman

Sitat fra: Gullars på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:33
Er det da ingen måter å holde liv i iPaden på?
Det er et 12V "sigarettuttak" i midtkonsollen du også kan bruke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA