Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe rimelig modell S

Startet av Initium, søndag 05. juni 2022, klokken 09:49

« forrige - neste »

Initium

Vi har kjørt elbil i over 10 år. Først en Leaf, og de siste årene en I3.
Begge disse bilene har hatt sine positive sider, men spesielt hurtig har de aldri ladet. Det har gjort at min langjøring stort sett foregår med dieselbiler, nå sist en Mercedes
Med dieselpriser som flyr i taket kommer tankene om å bytte I3n til en brukt TMS. TM3 kan være et alternativ, men TMS ligger meg nærmere designmessig, det er rett og slett en fantastisk bil snart 10 år etter den kom på markedet.

Nå vurderer jeg altså å kjøpe en. Jeg vil ikke bruke for mye penger og ser dermed på den billige enden av skalaen. Ikke minst ser jeg at gratisk hurtiglading er noe du "får på kjøpet" om du velger en av de gamle, som i praksis har en viss verdi på langtur.  Det er selvsagt fint å kunne cashe ut en 2020 P90 eller 100, men det går ikke for oss denne gangen. Jeg er mer opptatt av rask lading på tur, enn lengst  mulig rekkevidde i det daglige funker helt garantert også en S60 brillefint, den vil vel uansett ha lengre rekkevidde enn nåværende I3 94.

Men - hva opplever folk med "gamle" TMS? Er det "insane" å tenke tanken eller kan det fungere om man gjør hjemeleksa si? Ser for oss at en kombinasjon av forhandlergaranti og forsikring kanskje tar brodden av den verste redselen for totalras, uten å ha undersøkt nærmere...:


Prisklasse vi håpte å klare, var 250-300 000.
Og ja vi vet vi får mye bedre bil for 4-500 000 eller enda mer, men det er uansett ikke noe tema..


Contango

Du finner en rekke tråder på dette her inne. Kort oppsummert: S er dyr i drift når eldre. Deler er tildels dyre, og det er en god del ting som man må påregne av utskiftinger og reparasjoner. Men tredjepartsverksteder har blitt en stor hjelp i å holde kostnadene lavere og ventetider kortere. Har du ett i nærheten? Stor forskjell mellom enkeltbiler ift "flaks" og tidligere bruk og vedlikehold - eierhistorier spriker voldsomt. Har ingen statistikk men antall batteribytter som har vært omtalt her og i andre sosiale medier er ganske betydelig. Har du råd til det om det skulle skje? Min personlige mening er at MS ikke er et spesielt klokt valg dersom man ikke har økonomi til å håndtere uforutsette utgifter eller er veldig god til å skru selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Initium

Sitat fra: Contango på søndag 05. juni 2022, klokken 10:50eller er veldig god til å skru selv.
Jeg skal være ubeskjeden nok til å hevde at jeg kan reparere stort sett det enhver annen amatør kan reparere. Bremser, hjullager, dempere, luftbelger og tilsvarende greier er null stress, sålenge man får fatt i delene.
Elektronikk, batterier osv er litt værre, da dette ofte er propritære greier der en amatør ikke får tilgang til teknologiske hjelpemidler som må til. Software osv er jo helt håpløst, så jeg vet det ligger en risiko i å gå den veien jeg tenker.
Problemet er at med en årlig kjørelengde på 30 000km er det ikke lengre en risiko å kjøre diesel, det er nær sagt en konkursgaranti...

Contango

@Muffinman er den her inne som kanskje kjenner de eldre bilene best, skrur mye selv, og sikkert kan være mer spesifikk. Send ham en PM.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Initium

Stemmer det at Tesla selv fjerner gratis hurtiglading på alle S som omsettes gjennom deres servicesentre?

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Sitat fra: Initium på mandag 06. juni 2022, klokken 09:00
Stemmer det at Tesla selv fjerner gratis hurtiglading på alle S som omsettes gjennom deres servicesentre?
FSD blir vel også tatt bort.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: Initium på søndag 05. juni 2022, klokken 09:49
Jeg er mer opptatt av rask lading på tur, enn lengst  mulig rekkevidde ...

Regner med at du har fått med deg at Tesla har strupet ladehastighentene på disse eldre bilene?

Selv har jeg bilen i signaturen, og EN gang har jeg med nesten tomt batteri, etter en lengre kjøretur i sommer (vår?) og navigert til superlader opplevd å få opptil 127kW, men det tror jeg knapt varte ett sekund før den hurtig reduserte dette kraftig. Ved en 30-40% er den raskt nede i under 50kW normalt sett (men ikke nødvendigvis...).

Godt mulig du fortsatt opplever det som bedre enn du er vant med, men ikke still forhåpningene FOR høyt.
Model S 85D

petersv

Hvis du kjøper en eldre 85 (kjøp helst sen 2014/2015-modell om mulig) og velger bort luft og panoramatak, så er driftskonstnadene overkommelige.

alda

Om du klarar 325-350' kan du få tag i en facelift 2016 S75 (D). Laddar 125ish kw maks på Supercharger och har gratis laddning om du kjøper privat. PM om du är intresserad i min, som är till salu.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

VegarHenriksen

Bare vær klar over at du kjøper en premium bil som kommer med premium reprasjonspriser. Man kan være veldig heldig, eller gå på en skikkelig smell. 1 større reperasjon ute av garanti kan fort være prisforskjellen på en S85 og en helt ny 3 SR+ med garanti.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA