Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noob spørsmål om lading

Startet av Restart, søndag 05. juni 2022, klokken 00:09

« forrige - neste »

Restart

Hallo. Jeg er helt grønn(no pun intended) på elbiler, og trenger hjelp. Om min bil kan hurtiglade opp til 94kw/h, da får jeg maks effekt ved lading på hurtigladestasjon med 100 kw? Ser at noen stasjoner har 350 kw. Vil det utgjøre noe forskjell for meg å lade på den kontra 100 kw stasjonen?

RJK

 Om bilen din kan lade opp til 94 kW (kW er effekt, kWh er mengde eller tilsvarende "antall liter drivstoff tanken tar" om vi skal sammenligne mot ice-biler), burde du ihvertfall være temmelig nær maks, da noe uansett går bort i varme og annet tap. Så har det og noe å si hvor mange volt den la leveres mot. Det normale er rundt 400 V, mens noen biler helst vil ha 350 eller 450 V istedet.

Om laderen kan avgi mere, og noen ganger betydelig mye mere enn bilen kan ta imot, så er det fremdeles en "samtale" mellom lader og bil som avgjør hvor mye den vil ta i mot, og dermed hvor mye bilen får fra laderen.  Det er mye avgrunnen til at bilen lader raskere når batteriet er nesten tomt, sammenlignet med når det begynner å nærme seg slutten.

Så til siste del, nei, det betyr veldig lite i praksis om laderen kan levere masse mere, da bilen da er den som avgjør hvor mye den faktisk tar i mot. Det har mer å si om det er en 50 kW-lader eller en 100+ kW lader, og da hovedsakelig på ladetid og ikke minst ladepris. Mange 50 kW-ladere er noe billigere enn de som er 100 kW eller høyere.

Men med mindre du ønsker å lade litt saktere enn bilen er i stand til, f.eks. for å få tid nok til å spise, så ser jeg ingen grunn til å stile seg ved en 50 kW-lader om kraftigere ladere er i nærheten. Simpelthen fordi lading normalt sett ikke kan gå fort nok når du ikke har noe du må/ønsker å gjøre i mellomtiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA