Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMS feilmeldinger som forsvant..

Startet av Mdah, torsdag 02. juni 2022, klokken 16:31

« forrige - neste »

Mdah

Fikk i forbindelse med at jeg skulle starte lading (AC hjemme) i dag en rekke BMS feilmeldinger hvor batteriprosenten raskt falt fra 59 til 44 %. Fikk melding om at maksimalt batterikapasitet var betydelig nedsatt og at bilen kanskje ikke ville starte. Den tok ikke lading og det var fast rødt lys på ladeport ved gjentatte forsøk. Kjørte reboot og "Power off" etter råd fra roadservice, men hadde vedvarende samme feilmeldinger og ladenekt. De antok feil på hovedbatteriet.

Fikk kjørt og levert bilen på K100 umiddelbart, fikk faktisk lånebil og uvanlig bra mottagelse og service!
MEN, da jeg skulle hente noe i bilen før avreise K100 i lånebil, så jeg kjapt at feilmeldingene var borte. Ser nå i appen at batteriprosenten også sniker seg sakte oppover tross for at den ikke er ladet. Noen som har vært borti forbigående feil på BMS og at slike feil "retter seg selv"? Lite betryggende med slike kritiske feil om Tesla skulle finne det for godt å levere tilbake bilen uten å finne noe galt på batteriet..
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Mdah

Da kom melding fra Tesla at det var logget feil på hovedbatteriet. Batteriet skal ut og diagnostiseres nærmere før ev nytt bestilles. Noen som har fått nytt batteri i det siste og som kan si noe om ventetider?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Klykken

Aner ikke hvordan ventetidene er, men jeg krysser fingrene for at du får et 90-batteri og full fart på superlader. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Sitat fra: Klykken på fredag 03. juni 2022, klokken 08:33
Aner ikke hvordan ventetidene er, men jeg krysser fingrene for at du får et 90-batteri og full fart på superlader. :)

Ja! Har tenkt tanken, men tør nesten ikke håpe på det. Nest beste er kanskje den nye 350V 85 pakken, men er usikker på om de setter dette inn i performancebiler (P85D).
Fikk beskjed om at de skulle vurdere batteriets stand/bruksmønster og så skulle man få nytt batteri som var minst like bra som det gamle eller bedre. Har passet bra på det vil jeg si. Sjelden ladet til 100 %, aldri gått tomt, og det har ikke mer enn 65 000 km bak seg. Ikke så mye superlading heller, hvis man kan kalle det "superlading" siden 2019 da  ::)
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

cairnz

Hvor er det jeg leser om dette superlader-nedsatt-effekt? Mener at min 85D ladet vesentlig raskere på SC for noen år siden. #hijack-tråd :)
Elbilist

Klykken

Sitat fra: cairnz på fredag 03. juni 2022, klokken 12:57
Hvor er det jeg leser om dette superlader-nedsatt-effekt? Mener at min 85D ladet vesentlig raskere på SC for noen år siden. #hijack-tråd :)
Her kan du fordype deg: https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
I all hovedsak ble både kapasitet og ladehastighet strupet på grunn av en spontanbrann i en parkert bil i Kina. For å forhindre at dette skjedde med flere biler gjorde tesla tiltak i mai/juni 2019 og bilene ble vesentlig dårligere. De åpnet opp kapasiteten i batteriene igjen etter noen måneder, dog. Men ladehastighet forble dritt.

Sitat fra: Mdah på fredag 03. juni 2022, klokken 10:00
Sitat fra: Klykken på fredag 03. juni 2022, klokken 08:33
Aner ikke hvordan ventetidene er, men jeg krysser fingrene for at du får et 90-batteri og full fart på superlader. :)

Ja! Har tenkt tanken, men tør nesten ikke håpe på det. Nest beste er kanskje den nye 350V 85 pakken, men er usikker på om de setter dette inn i performancebiler (P85D).
Fikk beskjed om at de skulle vurdere batteriets stand/bruksmønster og så skulle man få nytt batteri som var minst like bra som det gamle eller bedre. Har passet bra på det vil jeg si. Sjelden ladet til 100 %, aldri gått tomt, og det har ikke mer enn 65 000 km bak seg. Ikke så mye superlading heller, hvis man kan kalle det "superlading" siden 2019 da  ::)
350V-pakken tror jeg er forbeholdt ikke-performance av 4WD, men kan benyttes på de øvrige modellene. Må imidlertid understreke ordet tror her, da jeg ikke har noen kilder på det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Da har jeg fått tildelt batteri, ASY,HV BATT,85KWH, S3,BB,DUMO,REMANUFACTURED,MDLS (1014116-00-C). Når jeg slår opp delenummer i katalogen så kommer det opp at det skal kun være 90KWh batterier med det delenummeret.  ??? Noen som har fått 1014116-00-C i det siste?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Klykken

Du får teste superlading. 90-batteriet har mye bedre ladekurve enn 85-variantene har (bortsett fra 350V).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Da har jeg fått et nerfed 85Kwh batteri som før (ca 1 time lading fra 20-80 % nå i sommervarmen etter 20 min forvarming av batteri). Klaget på tap av rekkevidde (320 km @ 90% typical), men dette er visstnok normalt og man skal etter sigende lade til 100 % og kjøre til under 10 % et par tre ganger. Så, med andre ord,  "Reman 1014116-00-C" trenger du ikke juble over å ha fått.  :-1:
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Mdah

Oppdatering for ev. fremtidige interesserte. Klaget over kortere rekkevidde på det nye batteriet og ble invitert for sjekk på K100. De tunet/justerte batteriet noen dager og fikk en god del mer ut av det, men fortsatt noe under det gamle. Fikk beskjed om å hente bilen og det er notert at de hadde montert feil batteri først. Har nå fått helt nytt "1014116-00-C", som er 90Kw/350V. De har riktignok cappet batteriet i topp (399 km@100%), men er mest fornøyd med å ha fått tilbake gamle hastigheter på supercharger.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

petersv

Så bra det ordnet seg. Fint å høre at Tesla retter opp når man får et dårligere batteri enn man hadde. Det betyr også at man må passe på for å oppdage et eventuelt avvik.

Mdah

Sitat fra: petersv på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:39
Så bra det ordnet seg. Fint å høre at Tesla retter opp når man får et dårligere batteri enn man hadde. Det betyr også at man må passe på for å oppdage et eventuelt avvik.

Ja heldigvis hadde jeg ganske bra kontroll på bilens Typical range @100% før havariet (388 km). Maksimalt av hva de fikk ut av det første batteriet var 377 km, hvis jeg skal tro appen. Så for meg at de skulle argumentere om at det var ok, men de må altså ha byttet til helt nytt batteri kvelden før jeg hentet bilen. Var faktisk super service og oppfølging hele tiden underveis.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Høres rart ut om de har cappet det, i så fall er det noe de har begynt med i senere tid. Tidligere fikk en gjerne 90-batterier i fri dressur i bytte for 85. Kunne vært interessant å høre hvor maks cellespenning legger seg på 100% hos deg.

Mdah

Sitat fra: Muffinman på søndag 03. juli 2022, klokken 20:45
Høres rart ut om de har cappet det, i så fall er det noe de har begynt med i senere tid. Tidligere fikk en gjerne 90-batterier i fri dressur i bytte for 85. Kunne vært interessant å høre hvor maks cellespenning legger seg på 100% hos deg.
Ja, forsøker å få fatt på adapter/OBD2 for sjekk. Er nok cappet, får bra hastighet på superlading (33kw ved 99%) og full trekk 7.4 kW på UMC hjemme helt til 100% og prompte ferdig uten fall i strømtrekk.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

#14
Kunne vært interessant å se estimert reell SOC når bilen viser 100%. Når ble bilen din produsert/levert? Innbiller meg at overgangskabelen til canbus skiftet plugg en gang i 2015. Jeg har til den "gamle" typen.

Hvor holder du til? Om du er i nærheten av eller skal forbi nordvestlandet OG har gammel type plugg kan jeg hjelpe med en avlesing :)

EDIT: Et bilde av pluggen, og det kan avklares på rappen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA