Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbud mot å lade elbil på jobb

Startet av jmossige, tirsdag 21. august 2012, klokken 11:18

« forrige - neste »

Lanber

Hvis det hadde blitt stående ville jeg sagt opp og gjort det offentlig med trompet fanfare

Griffel

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:01
Ja, det var "diskutert" på høyeste hold:

1) Det var ikke tilrettelagt for ladning (og ville ikke bli grunnet policy)
Det kan jo hende at det er umulig av praktiske grunner, som jeg ikke kjenner men er det er i strid med bedriftens policy og ikke støtte et miljøtiltak høres ganske søkt ut.

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:01
Ja, det var "diskutert" på høyeste hold:
2) Jeg ville få en "gode" som det var vanskelig å beskatte
Det er vel ikke et problem for bedriften. Snarere tvertimot kan en gi goder til de ansatte som ikke beskattes må da være et stort pluss.
Dessuten er fordelen ganske beskjeden i kr. men kan ha stor praktisk betydning.
For mitt vedkommende betød lading på jobb det mulig å bruke elbilen hele året

Sitat fra: jmossige på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:01
Ja, det var "diskutert" på høyeste hold:
3) Tenk om det var flere som fikk elbil ...
Det ville isåfall være i tråd med hva hva som er politisk målsetting i Norge og arbeidsgivere oppfordres til slik tilrettelegging og kan få støtte. De aller fleste vill oppfatte det som positivt.

Bedriften har kanskje ingen HMS ansvarlig, eller det er en mulighet for at de har glemt hva M og kanskje H står for.

Jeg henvente meg for mange år siden til bedriften jeg da jobbet for sin eiendomsdrif og fikk nei, men en henvendelse til HMS skjef ble motatt med entusiasme, og ladeplasser ordnet på kort tid for meg selv og alle som trengte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

Alt med elbil er foreløpig skatte frie Frodeler etter som skatte kontoret her sier skal en ikke betale skatt av firma bil i privat bruk om det dreier seg om elbil driver firma å det. Eier elbilen jeg bruker hele tiden  så å lade er en ikke skattbar fordel å har dere mottor varmer kontakter så bruker en mottor varmer. Mer strøm en elbilen  men ta skjefen med på en tur å la han koble inn ladern med en kilowattime måler på Åse hva av strøm en bruker eller la han låne bilen en dag   Å gi dem dokumentasjon på kostnader det er så lite at greier de ike det  selv om dere er 100 ansatte med elbil  ja da burde du bytte jobb før du mister jobben for att de går konkurs

el-snorre

Her er det noen som åpenbart er redd for det ukjente. En elbil er jo storforbruker av strøm så frykten for en snarlig konkurs er vel til stede... ;)

Det er jo en kjempe utgift som er vanskelig å svelge, eller beregne kostnad på for arbeidsgiver.

Gitt at du har 4 mil til jobben har du vel løst regnet i farta et maks strømforbruk på (40km*max 0,2kWhper km*230 dager* strømkost på 0,75) på ca 1400 kroner i året (hver vei) trolig mye mindre.

Et dedikert ladepunkt med undermåler kunne jo løst dette enkelt om det var et problem med annet en viljen og prinsippene.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

El rayo

Da jeg spurte der jeg jobbet i 2003 fikk jeg også nei. "For da måtte de andre få gratis bensin."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

leafster

Hmm. Hva slags kjappe replikker kan man slå tilbake med når man hører sånt?
Heldigvis trenger jeg ikke å lade på jobb, har derfor ikke spurt om ladeplass. Jeg ser at et annet firma i samme bygg/garasje har satt opp en dobbel kontakt og reservert plassene for elbil mellom 7 og 9. Smart, og antagelig ganske billig.

Det virker temmelig smålig å nekte deg å lade hvis kontakten allerede er der....

Rio

Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. august 2012, klokken 14:20
Sitat fra: foxy på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:14
mm policy??! - jobber du i Statoil Fuel?

Off topic, men i garasjen under det nye Statoilbygget på Fornebu er det faktisk veldig mange ladeplasser. Riktignok er det vel IT-Fornebu som står for byggingen og eier bygget.


Folk som kjører elbil og jobber i Telenor på Fornebu har fortrinn for parkering. Det er 55 ladeplasser i garasjen.

Hos Aker Solutions (nr 36) så er det 10 ladeplasser.

I garasjen under det nye Quality Hotel Expo er det sikkert 30 ladeplasser, og ca. 15 kun for elbiler. Disse er offentlige, mot betaling.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

corvy

Sitat fra: Rio på tirsdag 21. august 2012, klokken 21:48
Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. august 2012, klokken 14:20
Sitat fra: foxy på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:14
mm policy??! - jobber du i Statoil Fuel?

Off topic, men i garasjen under det nye Statoilbygget på Fornebu er det faktisk veldig mange ladeplasser. Riktignok er det vel IT-Fornebu som står for byggingen og eier bygget.


Folk som kjører elbil og jobber i Telenor på Fornebu har fortrinn for parkering. Det er 55 ladeplasser i garasjen.

Hos Aker Solutions (nr 36) så er det 10 ladeplasser.

I garasjen under det nye Quality Hotel Expo er det sikkert 30 ladeplasser, og ca. 15 kun for elbiler. Disse er offentlige, mot betaling.

Retting, vi har 13(+1) plasser hos Aker Solutions i S36 ... en detalj men likevel. Den ene er reservert firmaelbilen :o
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Haavard

Jobber i ett firma som driver med ein god del miljø innen olje og det er rundt 350 ansatte her på denne bedriften. Har til og med parkeringshus med 16A stikkontakter, til og med 32A 400V stikkontakter der som ikkje brukes til noko.

Eg spurte om lading til el-bil på jobben i desember 2011 og svarene eg fekk var:

- Det blir urettferding at eg får egen parkeringsplass med lading da det kun er meg som har el-bil... <-- Skulle tru eg nekta andre å kjøpa el-bil...
- Når det vart fleire el-biler så blei det urettferdig vist det ikkje var lading til alle. <-- Er masse plass til el-bil parkering vist dei berre vil og eg sa at eg kunne skrive ut og laminere skilt med "EL-Bil Parkering" på men det var vist ikkje morsomt :P

Dei spørte og om eg var villig til å betale for lading noko eg svarte var heilt greit så lenge den ikkje vart dyrare enn eg betaler når eg lader heima.

Eg trenger egentlig ikkje lading på jobben da tur/retur er 3mil men hender at eg plugger bilen i vist eg veit eg skal kjøre langt den dagen, dei har ikkje merka noko enda :P

Men hadde eg fått lading på jobben så hadde eg nok ikkje lada bilen så masse heima :)
Tesla Model S 85 (2014) Tesla Model X LR Raven (2019)
Nissan Leaf (2012) Nissan E-NV200 (2014)

edyrli

Tenkte jeg skulle komme med mine erfaringer blant arbeidsplasser på Forus.
Hos min forrige arbeids giver sendte jeg en henvendelse til HMS ansvarlig. Jeg argumenterte fornuftig med hvorfor de burde ha ladeplass. De syntes det var et strålende forslag som førte til at gamle Defa stolper ble satt i stand og 4 parkeringsplasser med merket for elbil :)

Hos min nåværende arbeidsgiver har jeg også sendt en forespørsel. Her fikk jeg også positiv tilbakemelding med spørsmål om hva som trengtes. De ville legge til rette for dette, men kunne ta litt tid før at det formelle var i orden :)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

cra

Jeg tror det kan være lurt å ikke komme med en "jeg må ha lademulighet" type framlegging, men heller vinkle det slik at de som evt. tillater lading/legger til rette for det sitter igjen med "the glory". HMS er smart, siden de har mulighet til å score noen poeng på M-delen av det.

Når det gjelder "urettferdig at du får egen plass" så er det kanskje lurt å vinkle det slik at hvis det først kommer på plass ladeplasser så kanskje flere kjøper elbil. Da kan bedriften slå seg på brysted med at de bidrar til at flere kjøper elbil, og dermed bidrar de (bedriften) til renere luft i området, mindre CO2-utslipp osv.

Om det ikke er nok plasser til alle så får det være "først til mølla" prinsippet som gjelder på samme måte som alle andre plasser, og de kan evt. legge til rette for at det er plass til flere biler pr ladepunkt, slik at det er mulig å (etter avtale med eier av bilen ved sidenav, selvsagt) stikke ned i lunsjen og bytte om kontakten slik at begge har mulighet til å komme seg hjem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: edyrli på onsdag 05. september 2012, klokken 15:26
Tenkte jeg skulle komme med mine erfaringer blant arbeidsplasser på Forus.
Hos min forrige arbeids giver sendte jeg en henvendelse til HMS ansvarlig. Jeg argumenterte fornuftig med hvorfor de burde ha ladeplass. De syntes det var et strålende forslag som førte til at gamle Defa stolper ble satt i stand og 4 parkeringsplasser med merket for elbil :)

Hos min nåværende arbeidsgiver har jeg også sendt en forespørsel. Her fikk jeg også positiv tilbakemelding med spørsmål om hva som trengtes. De ville legge til rette for dette, men kunne ta litt tid før at det formelle var i orden :)

Her på Lysaker hos Norman ASA er vi p.t. 2 elbil-brukere, vi har vært 3. Ikke noe egentlig problem å reservere 2 plasser i garasjehuset og få oppgradert en 16A stikk til to 16A stikk. Men jeg husker debatten med gårdeier om at "... slike trekker da en masse strøm", men slikt sier folk uten å tenke seg om i det hele tatt. Samtidig trekker sikkert kjøleanlegget til bygget 100kW + alle de kW'en folk bruker i varmeovnene på kontorene sine pga. feil innstillt kjøleanlegg...  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Leaffen

#27
Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer mht ladeplasser på mitt arbeidssted.

Multiconsult her i Bergen har virkelig skjønt problemstillingen. Status pr september 2012 er:

  3 stk Podpoint ladeenheter.
  4 stk 16A kurser med schuko- kontakter

Denne satsningen er et resultat av at ansatte tar skrittet og kjøper seg elbil. Pr i dag har 5 elbiler sin faste plass i parkeringsanlegget. Elbil nr 6 er på plass i løpet av måneden. Multiconsult er velvilligheten selv. Det ser ut som om dette bare er begynnelsen. Tipper på at mange kommer etter. Elbilene er kommet for å bli her hos Multiconsult. Etterhvert tipper jeg på at elbiler kommer til å bli foretrukket, også som firmabiler. Så folkens; sørg for å velge den rette arbeidsgiveren.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

rwilthil

Dere får ta med et 3 kw aggregat og la det stå og dure på parkplassen som lader , så kan det jo hende det heller dukker opp noen ladepunkt eller at ledelsen tillater lading :-)



Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

edyrli

Sitat fra: edyrli på onsdag 05. september 2012, klokken 15:26
Tenkte jeg skulle komme med mine erfaringer blant arbeidsplasser på Forus.
Hos min forrige arbeids giver sendte jeg en henvendelse til HMS ansvarlig. Jeg argumenterte fornuftig med hvorfor de burde ha ladeplass. De syntes det var et strålende forslag som førte til at gamle Defa stolper ble satt i stand og 4 parkeringsplasser med merket for elbil :)

Hos min nåværende arbeidsgiver har jeg også sendt en forespørsel. Her fikk jeg også positiv tilbakemelding med spørsmål om hva som trengtes. De ville legge til rette for dette, men kunne ta litt tid før at det formelle var i orden :)


Da er ladeplass i boks hos min måværende arbeidsgiver også!
Kjempebra av både Siemens og NOV som hører på fornuft og ønsker fra de ansatte.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA