Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på lading fra stikk?

Startet av Regen, tirsdag 31. mai 2022, klokken 08:45

« forrige - neste »

Regen

https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/na-er-det-slutt-pa-stikkontakten-for-lading

Vil man også miste mulighet til å lade på jobb hvis man er så heldig å ha en stikk tilgjengelig der?
TM3 2021 LR hvit

ruslebiff

Dette vil bare gjelde nye installasjoner, så hvis det er et stikkontakt som er montert lovlig på jobb etter dagens regler (altså montert spesifikt for elbillading, 10A og type-b jordfeilbryter) vil det fortsatt være lovlig.

geear

... og selv en 16A uten jordfeilbryter type B, installert med formål elbillading, før dagens krav trådte i kraft, vil også fortsatt være lovlig.

Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.

En kan jo også diskutere hvor relevant det er å fjerne muligheten for å sette opp frittstående stikkontakter til elbillading, på steder det ikke finnes noe brennbart. For eksempel på en stolpe på en p-plass, eller på en murvegg.

Ingeniøren

Hørt om bukken og havresekken. Bransjen styrer nok dette meget lett og det er vesentlig mer penger i en ladestasjon enn en stikkontakt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HaraldElBil

De kan ikke skylde på at det handler om sikkerhet, når det ikke har tilbakevirkende kraft. I et annet land jeg oppholdet meg i av og til bruker de ikke slike halvveis påstander om sikkerhet. Hvis noe er for usikkert for nye installasjoner så er det også for usikkert for eldre installasjoner, og da må det utbedres.

Det man kunne ha gjort istedenfor er å si at det ikke anbefales, og latt det være opp til installatør å tenke/risikovurdere selv. Som det ble nevnt ovenfor, et stikk på et ikke brennbart materiale/murvegg utendørs.

Det er jo fint mulig å si at ladekladden skal trekke maks 6A f.eks.

Men ingen kan nekte deg å bestille et utendørs jordet stikk for en gressklipper, som tilfeldigvis er i garasjen hvor du parkerer elbilen..

sjokomelk

Ingen kan nekte deg det. Men forsikringselskapet ditt vil nekte å betale ut erstatning hvis ting tok fyr fordi du brukte stikket ment for gressklipperen til å lade bilen din. ;)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ruslebiff

Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:08
De kan ikke skylde på at det handler om sikkerhet, når det ikke har tilbakevirkende kraft. I et annet land jeg oppholdet meg i av og til bruker de ikke slike halvveis påstander om sikkerhet. Hvis noe er for usikkert for nye installasjoner så er det også for usikkert for eldre installasjoner, og da må det utbedres.

I prinsippet burde det vært rett, men det ville jo vært tilnærmet umulig å gjøre endringer på krav da. F.eks er det jo heller ikke tillatt å ha varmtvannsbereder tilkoblet med stikkontakt i nye installasjoner lenger, men det er ingen krav om å endre dette for eksisterende varmtvannsberedere - det ville jo vært en enorm jobb å bytte ut alle slike installasjoner i norge

elektrolux

Spesielt synd for Renault Zoe eiere med IT nett og ladebøtte/Zapcharger Portable/Accelev ladetrafo som trenger et stikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:15
Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:08
De kan ikke skylde på at det handler om sikkerhet, når det ikke har tilbakevirkende kraft. I et annet land jeg oppholdet meg i av og til bruker de ikke slike halvveis påstander om sikkerhet. Hvis noe er for usikkert for nye installasjoner så er det også for usikkert for eldre installasjoner, og da må det utbedres.

I prinsippet burde det vært rett, men det ville jo vært tilnærmet umulig å gjøre endringer på krav da. F.eks er det jo heller ikke tillatt å ha varmtvannsbereder tilkoblet med stikkontakt i nye installasjoner lenger, men det er ingen krav om å endre dette for eksisterende varmtvannsberedere - det ville jo vært en enorm jobb å bytte ut alle slike installasjoner i norge
Samtidig er det vel nettopp disse det brenner flest av..?

ruslebiff

Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 18:51
Samtidig er det vel nettopp disse det brenner flest av..?

Det vil jeg tro? Det er vel det de fleste fortsatt bruker og de installasjonene som er eldst

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 31. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 18:51
Samtidig er det vel nettopp disse det brenner flest av..?

Det vil jeg tro? Det er vel det de fleste fortsatt bruker og de installasjonene som er eldst
Det vart opplyst på Nelfo seminar i dag at DSB melder at varmgang i stikk til VVB er overrepresentert på statistikken. Naturlig nok ettersom VVB er det mest utbredte "langvarig last" produktet.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Torpedo Ted

Jeg forstår ikke hvorfor:

1. Det er brannfare med langvarig belastning av f.eks. 8-10A, på ledning og stikk som er dimensjonert for 16A?

2. Det ikke eksisterer et billig alternativ til dette for lavhastighets-lading (under 16A). Hvorfor er det nødvendig med en svindyr ladestasjon, for noe så enkelt som å levere 10A strøm over tid, på en trygg måte? Det burde jo være et marked for en veldig simpel ladestasjon?

Jeg vil tørre å påstå at for de fleste holder 10A hjemme, så å forlange en voldsom ladestasjon virker veldig unødvendig.

RJK

Hvor mange branner har vi der det brant i el-anlegget pga varmgang ved lading av elbil?

Jeg har lest om 1 eneste brann, men der var det med en feildimensjonert timer i mellom, og dette var i Sverige.

Ellers har det vært ettpar branner der man i ettertid har vist seg å være lading av 12V-batteri eller motorredskap, som så har antent bil.

Og så har det vært noen svært få branner fra batterier med feil, men der brannen ikke nødvendigvis skjer "hjemme", eller ikke nødvendigvis er på lading engang.

Jeg mener seriøst at problemet er svært overdrevet, sannsynligvis av en bransje som ønsker å sko seg på å spre unødvendig frykt.

For all del, jeg er enig i anbefaling i å bruke ladeboks, for schuko har sine svakheter. Men det går ikke nødvendigvis noe mindre strøm gjennom sikringsskapet med hjemmelader. Tvert i mot. Folk installerer opp til 32 A for å få 11 og 22 kW i gjennom laderen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RoadRunner

Et langt innlegg i denne forbindelse fra en ikke-elektriker:

Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.

Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).

Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?

3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.

Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA