Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF rekkeviddetest Sommer 2022

Startet av elektro, søndag 29. mai 2022, klokken 22:06

« forrige - neste »

Kires

Heftig forbruk på EQE 43 AMG, like høyt som Hongqi :o
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

E-Trond

#16
Sitat fra: elektro på onsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
Sitat fra: E-Trond på onsdag 01. juni 2022, klokken 00:39
Sitat fra: geear på søndag 29. mai 2022, klokken 23:13
Vil vel være en real skrell om ikke EQS både vinner og knuser rekorden fra før? Og iX50 bør være en suveren 2. plass.

Hvorfor tester de Model Y med WLTP på 507 km forresten? Bør teste utgaven som har blitt levert i hele år...

Motor skriver:
Vår testmodell av Tesla Model Y LR Dual Motor har en WLTP-rekkevidde på 533 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,9 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Hankook Venstus S1 Evo3 med dekkdimensjon 255/45 R19. Prislappen på testbilen er 662.332 kroner.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y/rekkeviddetest-tesla-model-y-lr-awd

Er jo litt feil her da.
De oppgir feil wltp.
Wltp med 19" er oppgitt til 565 km.

Og prisen er jo også rimelig feil...

Den er oppgitt til 565 km nå, ja. TU skrev 14. januar at Model Y fikk økt WLTP rekkevidde. Leveringstid nå er 4-6 mnd.. La oss si at bilen er registrert 15. april; når ble den bestilt? Når skjedde endringen, og hvordan vet man egentlig hvilken WLTP rekkevidde man har?

Angående pris er det mulig å spec'e Model Y Long Range fra 599' til 687' med 19-tommers sommerhjul. (705' med 20-tommers hjul). Og alt mellom der, avhengig lakk, interiør, enhanced autopilot osv.

Prisen har også endret seg minst én gang i den aktuelle perioden, nærmere bestemt 15. mars, så galt er det vel ikke? Selv om Tesla naturligvis skal fremstilles best mulig riktig. :P

Bommet nok på prisen ja,tenkte overhodet ikke på disse utvidete pilot pakkene. My bad.

Model Y viser et veldig bra forbruk I testen og er en veldig effektiv mellomstor suv.
Har nå funnet ut av ting.
Det er den gamle versjonen som testes.
Og wltp rekkevidde oppgis fra Tesla til å være 533 med 19"
Fortsatt et avvik i forhold til 507 som står i listen til Motor,men nå bruker ihvertfall Tesla 533 for den modellen.
Ny versjon blir testet ved neste vinter/sommerfest.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

elektro

#17
Sitat fra: Kires på onsdag 01. juni 2022, klokken 10:52
Heftig forbruk på EQE 43 AMG, like høyt som Hongqi :o

Er egentlig ikke så rart. Hastighetene er relativt lave, og det regner. Dvs. at aerodynamikk relativt sett blir mindre viktig og rullemotstand blir viktigere. Særlig når EQE har 295 mm brede dekk bak.. :o

Ingen av Mercedesene er optimalt skodd.. Det samme gjelder også flere andre, bla. Porschen, vi snakker 285 mm bak der også, selv om det står oppgitt «bare» 265. Som er dimensjonen foran.

(ES8 er listet med feil bredde, det skal være 255 både foran og bak, hvis det er 20-tommerne. Som er noe mer folkelig. :) )
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#18
Som ventet kansje, Hongqi imponerer ikke på rekkevidde i dette været ;D

Kopi:

Kineserne overrasker i rekkeviddetesten
Nå har alle bilene passert 300 km – og stadig har de fleste brukbart med batteri igjen. Tetbilen Mercedes-Benz EQS 450+ rundet 30 mil med 391 km rest . Tallene antyder ellers en ganske kort tur for kinesiske Hongqi og tyske Porsche, mens en forbedret MG ZS EV overrasker positivt
PETER RAAUM
REDAKTØR MOTOR
PUBLISERT 01/06 2022 - 09:05 SIST OPPDATERT 01/06 2022 - 15:43

https://www.motor.no/aktuelt/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommeren-2022/225305


Electric cars in Norway

EQB har bare 10% igjen på batteriet...

Electric cars in Norway

Siste oppdatering fra NAF:

"Mange av bilene i rekkeviddetesten sliter med å levere WLTP-tallene. Kinesiske Hongqi skuffer stort, mens lederbilene har over 10 mil igjen.
PETER RAAUM
REDAKTØR MOTOR
PUBLISERT 01/06 2022 - 09:05 SIST OPPDATERT 01/06 2022 - 17:06"

https://www.motor.no/aktuelt/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommeren-2022/225305?fbclid=IwAR0fg1sY3fIrhKKeos9-29YcnE-2N_ipmc3LthX5oNFH_sT_DdxDpFdNVko

Electric cars in Norway

#22
Byd Tang kom på 407, 6 km...

Ford Mustang Mach-e GT kom på 436,6 km...

Electric cars in Norway

#23
Status rekkevidde/forbruk - for de som har stoppet og bilde er laget og plottet basert på tabellen på lenken under på NAF:

https://www.motor.no/aktuelt/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommeren-2022/225305?fbclid=IwAR0fg1sY3fIrhKKeos9-29YcnE-2N_ipmc3LthX5oNFH_sT_DdxDpFdNVko

hELgenen

Ser det er samme søple løypa som før der en rundt ca 450-470 km bikker over toppen på 1059 m.o.h og stuper ned til 2-300 m.o.h. Dermed blir mange lesere lurt til å tro at forskjellen er større enn den kanskje faktisk er på flatmark.

Man kan ikke bruke en lineær skala i hodet når man leser resultatet fra denne testen - en må nesten ta høyde for høydeforskjellen da regenerering slår heldig ut for de som klarer seg over toppen......

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:15
Ser det er samme søple løypa som før der en rundt ca 450-470 km bikker over toppen på 1059 m.o.h og stuper ned til 2-300 m.o.h. Dermed blir mange lesere lurt til å tro at forskjellen er større enn den kanskje faktisk er på flatmark.

Man kan ikke bruke en lineær skala i hodet når man leser resultatet fra denne testen - en må nesten ta høyde for høydeforskjellen da regenerering slår heldig ut for de som klarer seg over toppen......

Enig, det er jo samme problemsstilling som i forrige testrunde. Kommer man seg over bakketoppen så er det veldig bra for sluttresultatet.... men slik er det jo i hverdagen også....

Electric cars in Norway

Da er det jo bare disse under som fortsatt er på hjul:

Mercedes-Benz EQS 450+   
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC   
BMW iX xDrive50   
BMW i4 eDrive40   
Polestar 2 LR Single Motor   
Tesla Model Y LR Dual Motor

VoltWay

Løypen er like elendig som alltid, så denne "testen" er en vits.

turfsurf

Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:24
Løypen er like elendig som alltid, så denne "testen" er en vits.
Vil ikke si det. Man kan sammenligne på samme passering i det minste. Sluttresultatet kan man ikke direkte sammenligne.

Rart at det er så stor forskjell mellom VAG trillingene (eller sekslingene). ID.5 GTX gjør det dårligere en Enyaq Coupe RS f.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ReneM

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:35
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:24
Løypen er like elendig som alltid, så denne "testen" er en vits.
Vil ikke si det. Man kan sammenligne på samme passering i det minste. Sluttresultatet kan man ikke direkte sammenligne.

Rart at det er så stor forskjell mellom VAG trillingene (eller sekslingene). ID.5 GTX gjør det dårligere en Enyaq Coupe RS f.eks.

Det kan godt være sjåfør som utgjør forskjellen ;)

Synes det er bra at Q4 55, GTX, Kia EV6 AWD og Polestar 2 DM alle ligger på ca 16,5-17,5 kWh/100km og alle ligge omtrent lik i avstand (like før toppen av Dovrefjell).
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA