Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF rekkeviddetest Sommer 2022

Startet av elektro, søndag 29. mai 2022, klokken 22:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juni 2022, klokken 23:21
Mindre er godt valgt ord her. Tesla er jo allerede på vei vekk fra podiumet på NAF sin rekkeviddetest .

Mulig Elon kutter rekkevidde for å spare penger på batterier? Tesla kutter jo ut fast ansatte om dagen og satser på innleid arbeidskraft leser jeg.  Mulig FSD utviklingen har kostet for mye og nå synes de rekkevidden er grei nok som den er slik at større batteripakker ikke er aktuelt? Tesla vet jo nøyaktig hvor langt folk flest kjører ,ikke sant? Mulig du kan sende en mail til Tesla Norge og høre om de kjenner til noe økt rekkevidde på model Y nå som stadig flere konkurrenter leverer så mye større batteri? 
Du har tydeligvis ikke fått med deg at de ikke testet de to Teslaene med lengst rekkevidde? De tester jo kun biler som er nye av året. Model 3 er fremdeles den bilen som har gått lengst i NAFs rekkeviddetest.

Ellers har det allerede kommet Model Y med lengre rekkevidde enn den NAF testet. Men det passet kanskje bedre å ignorere det?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. juni 2022, klokken 15:53
Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juni 2022, klokken 23:21
Mindre er godt valgt ord her. Tesla er jo allerede på vei vekk fra podiumet på NAF sin rekkeviddetest .

Mulig Elon kutter rekkevidde for å spare penger på batterier? Tesla kutter jo ut fast ansatte om dagen og satser på innleid arbeidskraft leser jeg.  Mulig FSD utviklingen har kostet for mye og nå synes de rekkevidden er grei nok som den er slik at større batteripakker ikke er aktuelt? Tesla vet jo nøyaktig hvor langt folk flest kjører ,ikke sant? Mulig du kan sende en mail til Tesla Norge og høre om de kjenner til noe økt rekkevidde på model Y nå som stadig flere konkurrenter leverer så mye større batteri? 
Du har tydeligvis ikke fått med deg at de ikke testet de to Teslaene med lengst rekkevidde? De tester jo kun biler som er nye av året. Model 3 er fremdeles den bilen som har gått lengst i NAFs rekkeviddetest.

Ellers har det allerede kommet Model Y med lengre rekkevidde enn den NAF testet. Men det passet kanskje bedre å ignorere det?

Jo - jeg fikk med meg at de ikke testet gamle/tidligere testede biler. Jeg har også fått med meg at stadig flere andre produsenter kommer med elbiler med rekkevidde som overgår Tesla sitt produktspekter.
Så jeg tror rett og slett Tesla er på vei ut av disse rekkevidde listene.

Akkurat nå leser jeg at Elon vil ut av Twitter avtalen også - mulig det ble for dyrt?

Uansett forventer jeg at elbilene etterhvert vil bli levert med en slags form for "sweetspot" mhp. rekkevidde.

Klykken

Rekkevidde er én ting og relativt OK slik som det er nå med 40-60mil på de fleste "folkemodellene". Ladehastighet og tilgjengelige ladepunkt er etter min mening viktigere nå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Jeg trodde NAF sin store rekkeviddetest ble utført av erfarne elbilister jeg. Så feil kan man ta. Det er helt ferske folk uten noen form for erfaring, noe dette leserbrevet i Budstikka viser: https://www.budstikka.no/dette-skjedde-da-jeg-kjorte-elbilen-tom-for-strom

Man kan alltids argumentere for at bilene i NAF sin test skal kjøres normalt - noe jeg er helt enig i. Men hvor mange er det som ikke har opplevd at deres første elbil hadde kortere rekkevidde på vei ut av butikken enn etter de ble kjent med bilen? Jeg antar det er få som ikke har opplevd dette. Det er tross alt uvant for alle første gang man opplever regenerering. Det er på ingen måte kritikk av testeren, men av de som satte opp testen.

Med erfaringer som "oj, så gøy det er å få igjen drivstoff i nedoverbakker" og at det er spennende med skilpadder i displayet når batteriet nærmer seg tomt, så fremstiller de testen nærmest useriøs og meningsløs. Hele poenget med en rekkeviddetest er tross alt å teste rekkevidden for de som vurderer å eie bilene - ikke for de som for første gang prøver en elbil.

Resultatene blir ikke representative for bilen, men for den subjektive føreren som kan være alt fra Trille Trillesen som triller inn mot kryss (og får massivt økt rekkevidde), til Bayern Bayerske som har digital kjørestil med enten full gass eller ingen gass som hen er vant til med BMW M3en hen kjører til vanlig. Det blir ikke bilens rekkeviddetest, men førerens rekkeviddetest. Det blir i hvert fall helt umulig å stole på de beste og dårligste testresultatene, for de kan fort ha blitt kjørt av henholdsvis de mest og minst forsiktige førerne i testen.

Det skuffer meg at
a) NAF ikke bruker førere som har fått låne bilen litt i forkant av testen, slik at de har blitt vant til bilens karakteristikker
b) ikke veksler førerne mellom de ulike bilene, slik at hver førers for uvørne/for forsiktige kjørestil har mulighet til å påvirke alle bilene

Vidar_S

Sitat fra: 1317142119 på mandag 13. juni 2022, klokken 13:12
Jeg trodde NAF sin store rekkeviddetest ble utført av erfarne elbilister jeg. Så feil kan man ta. Det er helt ferske folk uten noen form for erfaring, noe dette leserbrevet i Budstikka viser: https://www.budstikka.no/dette-skjedde-da-jeg-kjorte-elbilen-tom-for-strom

...

Med erfaringer som "oj, så gøy det er å få igjen drivstoff i nedoverbakker" og at det er spennende med skilpadder i displayet når batteriet nærmer seg tomt, så fremstiller de testen nærmest useriøs og meningsløs. Hele poenget med en rekkeviddetest er tross alt å teste rekkevidden for de som vurderer å eie bilene - ikke for de som for første gang prøver en elbil.

Korrigert lenke:  https://www.budstikka.no/dette-skjedde-da-jeg-kjorte-elbilen-tom-for-strom/o/5-55-892284

Jeg tror vi bare må finne oss i at når menigmann skal kjøpe elbil så appellerer denne type leserbrev vel så mye til kjøperne som mer "proffe" tester og anmeldelser. Jeg vil anta det i dag er relativt mange som vurderer å eie bilene som testes og samtidig er førstegangskjøpere av elbil og da kommer man minst like langt med denne type innlegg som med en test som forteller at "CO2-utslippet til en elbil gjennom levetiden er X % mindre enn for diesel gitt en årlig kjørelengde på 15000 km". Her forteller en uerfaren elbillist om de erfaringene hun hadde på en kjøretur der hun var en del av ekvipasjen. Det er ingenting som sier konkret at hun kjørte bilen, selv om jeg selvsagt heller ikke kan utelukke dette.

En del av poenget med denne testen er ren PR for NAF og elbiler. Jo mer testene blir diskutert, jo mer oppmerksomhet får NAF og det er de sikkert happy med. Og jo flere artikler om omhandler elbiler i positive ordelag, jo flere vil (muligens) vurdere elbil fremfor bensinbil. Dersom samtlige av testerne + kjørerute hadde blitt håndplukket av et panel på elbilforum.no hadde sikkert betydelig flere her inne vært fornøyde med resultatene og testen i seg selv, men om verden hadde blitt så mye bedre av den grunn er jeg mer usikker på.

Håvar

Jeg er i utgangspunktet helt enig i kritikken din, premissene for testen kommer for dårlig frem. De fleste av oss som følger med her inne og som venter på en god sammenligning må nok ta inn over oss at de to gruppene du nevner her er den samme gruppa.
Sitat fra: 1317142119 på mandag 13. juni 2022, klokken 13:12
Hele poenget med en rekkeviddetest er tross alt å teste rekkevidden for de som vurderer å eie bilene - ikke for de som for første gang prøver en elbil.
Majoriteten av elbilkjøpere nå har nok ikke hatt elbil før. Da er det jo greit at de får servert tall de kan kjenne seg igjen i dersom de setter seg i bilen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Håvar på mandag 13. juni 2022, klokken 13:40
Jeg er i utgangspunktet helt enig i kritikken din, premissene for testen kommer for dårlig frem. De fleste av oss som følger med her inne og som venter på en god sammenligning må nok ta inn over oss at de to gruppene du nevner her er den samme gruppa.
Sitat fra: 1317142119 på mandag 13. juni 2022, klokken 13:12
Hele poenget med en rekkeviddetest er tross alt å teste rekkevidden for de som vurderer å eie bilene - ikke for de som for første gang prøver en elbil.
Majoriteten av elbilkjøpere nå har nok ikke hatt elbil før. Da er det jo greit at de får servert tall de kan kjenne seg igjen i dersom de setter seg i bilen.

Det er sant, men de velger kanskje en annen bil på grunn av resultatet i denne testen. De fleste uerfarne elbil kjøpere tillegger rekkevidden stor vekt. Så viser det seg kanskje at det bare var sjåføren som gjorde at den ene bilen kom 50 km. lenger enn den andre.

(Utslagene kan muligens være enda større med denne løypa, som forklart tidligere i tråden; iX50 sjåføren i fjor har beskrevet at han kom 45 km. ekstra på å komme over siste bakketoppen alene. Hvis man i tillegg taper litt hele veien..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Tror de fleste lar andre egenskaper vinne om det bare er noen prosenter i forskjell på rekkevidden. Tror det er få som kjøper utelukkende på rekkevidde. Og tross alt så snakker vi om relativt små forskjeller på tross av forskjellige sjåfører, så lenge en snakker om å følge trafikken osv.

Men for all del, i fjor var det mange biler som kjørte betydelig raskere enn andre (fikk iallfall inntrykk fra trackeren om at EQS, iX50 og Model Y lå langt foran biler som fortsatt var i løypa langt bak), så de har ikke vært så gode på å holde lik hastighet heller, og det får også utslag, så om en legger sammen flere faktorer her så kan det nok bli litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA