Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S P100D lader til 100% gir kun 450km

Startet av enurs, søndag 29. mai 2022, klokken 11:08

« forrige - neste »

geear

#15
Altså.. tror du trenger en liten reality check. Du snakker om 610 km som er NEDC-rekkevidde for den bilen. e-Golf hadde 190 km, i praksis gikk den 90-100 km på vinteren og 150 om sommeren. Har sett facelift e-Golf 300 km (NEDC) stoppe med tomt batteri og hentes på flakbil etter 150 km i god høsttemperatur og pent vær med lite vind.

Det er en grunn til at NEDC ikke har vært anerkjent som brukbart, og er erstattet av WLTP, som tross alt er noe bedre. I 2017, mens Europa brukte NEDC, så brukte de EPA i USA. Da var SP100D oppgitt til 300 miles eller 485 km. EPA er kjent for å være betydelig mer realistisk enn NEDC, men fortsatt ikke noe man uten videre kan forvente å oppnå.

alda

Sitat fra: enurs på fredag 03. juni 2022, klokken 09:31
2 dager hvor en var langtur. Forsøkte kjøre effektivt men ligger rundt 200wh/km.
Har dekk mye å si? Tenker om de er slitt eller nye om dette påvirker rekkevidden?
19" gir meg vel 40-50km ekstra kanskje men jeg føler litt over 400km er veldig lite for en bil som blir oppgitt som 610km.
Hva er garanti på batteri? Er det minimum 10% på 8 år ?`610-10%= 549km og min viste vel 561 i rated modus.
Långturer med snittfart på max 90 km/h sommartid borde du komma ned en bit under 200wh/km i forbruk, så det låter högt.....Klarar lätt att nå 150-160 i snitt på TMS75D nu, 2016 modell.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

tibber73

200wh/km er nok ikke energisparing i 70-80km/t.

Jeg hadde snitt på 195wh/km da jeg kjørte fra Lærdal til Dombås (over Valdresflya) i mai. Da kjørte jeg med fullastet bil pluss ski og sykkel på taket. Kjørte med piggfri 19". Kjørte pent siden jeg ikke gadd å lade lenge på Lærdal og det begynte å bli motvind når vi dreide nordover.
Så det er mulig å bruke lite energi hvis en vil.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Contango

Hvis jeg måler hva vår treer gjør på kjøring rundt omkring så får da heller ikke jeg noen god rekkevidde. Du bruker mye mer strøm ved all stopp og start. Bilen din er helt normal.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Det finnes folk som har utstyr og app til å lese av cellespenning på alle modulene i batteriet, og hvor mye energi du faktisk har innpå. Da får du svar på om du har en feil på batteriet eller hvor stor degraderingen er.

Ellers er der jo slik at P går kortere enn LR, og Raven facelift (testet av Naf) som kom i 2020 har lavere forbruk enn facelift som igjen var mer øko enn classic.

Mener forøvrig jeg hadde 440 km typical på min 17 S90D, så 400 km typical på en 100 er litt under forventet kanskje.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: daktari på lørdag 04. juni 2022, klokken 09:37
Det finnes folk som har utstyr og app til å lese av cellespenning på alle modulene i batteriet, og hvor mye energi du faktisk har innpå. Da får du svar på om du har en feil på batteriet eller hvor stor degraderingen er.

Ellers er der jo slik at P går kortere enn LR, og Raven facelift (testet av Naf) som kom i 2020 har lavere forbruk enn facelift som igjen var mer øko enn classic.

Mener forøvrig jeg hadde 440 km typical på min 17 S90D, så 400 km typical på en 100 er litt under forventet kanskje.
Hvorfor skal ts sjekke cellespenning? Typical på TB's test i 2018 var 473. TS har 449. Synes du det er unormalt?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Absolutt ikke nødvendig å sjekke noe batteri her. Og den oppgitte rekkevidden er (som sikkert mange har sagt før her) teoretisk, slik som på fossilbiler og annet. Hvor langt du kommer avhenger i all hovedsak av hastighet, vær, vei og topografi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MrBacardi

Det er forbruket ditt som er for høyt, ingenting feil med bilen. Du bør fint kunne ligge på 150-160 wh/km ved jevn kjøring over lengre strekninger. Forbruket kommer selvfølgelig an på en rekke parametre som har vært nevnt av andre her.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA