Kartoppdateringer

Startet av atrus, lør 28. mai 2022, kl. 17:41

« forrige - neste »

atrus

På nettsidene for myVolkswagen, ser jeg at det er lagt ut kartoppdateringer for samtlige modeller. Men lastes ikke disse ned rett til bilen slik at det i grunnen er unødvendig å gjøre dette manuelt?

daktari

Trodde det. Ser at på myVW er siste dato 29.11.2021.

Jeg har navigasjonsdatabase 21.8 hva nå enn det betyr.  Bilen er ca 1 år gammel nå.

Edit: så på et gammelt bilde, har 22.4 nå. Aner ikke når jeg fikk den.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

biggern

Kommer an på FW versjon osv.
Litt info: Se «How-to getting the latest Navigation Map Update ID.3 /ID.4» på YouTube

https://youtu.be/Nz9eAZnd4eQ

unik42

Noen som har prøvd manuell oppdatering med minnepinne og vil dele fremgangsmåten her? Jeg prøvde selv, men fikk det rett og slett ikke til.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

IDChrister

Mens vi er inne på det, noen som vet hvor man kan endre på kartene sånn at jeg slipper å bremse fra 60 til 50, 10 meter før 80 sonen?... Cruise control er helt ubrukelig på veien jeg kjører daglig.

igniztion

Sitat fra: IDChrister på tor 09. jun 2022, kl. 11:37
Mens vi er inne på det, noen som vet hvor man kan endre på kartene sånn at jeg slipper å bremse fra 60 til 50, 10 meter før 80 sonen?... Cruise control er helt ubrukelig på veien jeg kjører daglig.

Oppdateringer som gjøres her, skal i teorien dryppe tilbake til bilen på sikt. Enkelte ting jeg fikset for ett år siden er kommet inn, andre ting jeg fikset et par måneder senere er fortsatt ikke kommet.

https://mapcreator.here.com/
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

IDChrister

der vises rett fartsgrenser.. finnes det ingen måte å endre på f.eks farten i svinger osv? virker som det er der problemet ligger.

Truls Antonsen

Dette med 60-80-50-80 kom på Audi for ett års tid siden, var ikke slik før det. Samme har jeg på id.3, men ikke over alt.

Felles for alle stedene, er at det i Here er rett, og det aldri siste 10 årene har vært slik bilen nå påstår virkeligheten er...

Min teori, er at det er noe i algoritmen som konverterer Here standard kart til VW/Audi kartformat som har fått en "feature" for å generere påkjørsler bakfra og derved selge flere bakfangere.. , når VW/Audi gir på litt, for så bremse til 50, mens alle andre gir på til 80...

Litt "leit" det er slik, for jeg liker godt å slippe å justere ACC hele tiden når grensene går opp og ned, og denne kenguru-funksjonen som minner mest om kondens i bensinen, gjør at den fort blir slått av.
Og om en tenker på dette som en funksjon som får folk til å holde fartsgrensene, spes inn i 50-60 soner, så forsvinner jo sikkerhetseffekten av slike system.

Skal bli ekstra artig når det nå for biler typegodkjent etter 1.juli er krav om at de skal ha system som hindrer en, eller i det minste, varsler om, dersom en kjører over fartsgrense...
Hvilke kart benyttes i disse systemene...?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA