Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjulkapsler?

Startet av Redgarden, fredag 27. mai 2022, klokken 18:40

« forrige - neste »

Redgarden

Stiller spørsmål på vegne av min far: Stemmer det at 18-tommerne kommer med hjulkapsler? Selger sa ingenting om det...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

e-golfen

Ja, 18" alufelg med 5 eiker kapsel på sommer hjul.

Redgarden

Sitat fra: e-golfen på fredag 27. mai 2022, klokken 22:37
Ja, 18" alufelg med 5 eiker kapsel på sommer hjul.

Takk for svar. Kjenner du til hvordan dette er på 18 tommers vinterhjulene også eller?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Håkon77

Alufelg med kapsel? Hva slags premiedust har tenkt ut det? Hele greia var jo å skjule en stygg stålfelg på biler man ikke hadde sett seg råd til å kjøpe alufelger til. Dette burde vært kommunisert tydelig fra selger sånn at vi kunne valgt stålfelg istedenfor. Hadde ikke betalt 20000 for alufelger som skal ha kapsler. Da er det mye annet å velge i.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

sjokomelk

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 28. mai 2022, klokken 18:29
Alufelg med kapsel? Hva slags premiedust har tenkt ut det?
Det er ganske vanlig i bilverden de siste årene. Det er "ingen" som bruker stålfelger lenger. Tesla bl.a. har hatt hjulkapsler over 18" alufelger siden 2017 på Model 3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Håkon77

Sitat fra: sjokomelk på søndag 29. mai 2022, klokken 15:50
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 28. mai 2022, klokken 18:29
Alufelg med kapsel? Hva slags premiedust har tenkt ut det?
Det er ganske vanlig i bilverden de siste årene. Det er "ingen" som bruker stålfelger lenger. Tesla bl.a. har hatt hjulkapsler over 18" alufelger siden 2017 på Model 3.
Men hvorfor? Jeg fant etter litt søk bilde av dem under kapslene og de er kjipe. Men istedenfor å bruke så kjipe felger at de må dekkes til så finnes det da felger i bøtter og spann som tåler dagens lys. Eller er det pga vekt? Skjønner ikke tanken bak
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

jkirkebo

Sitat fra: Håkon77 på søndag 29. mai 2022, klokken 18:49
Sitat fra: sjokomelk på søndag 29. mai 2022, klokken 15:50
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 28. mai 2022, klokken 18:29
Alufelg med kapsel? Hva slags premiedust har tenkt ut det?
Det er ganske vanlig i bilverden de siste årene. Det er "ingen" som bruker stålfelger lenger. Tesla bl.a. har hatt hjulkapsler over 18" alufelger siden 2017 på Model 3.
Men hvorfor? Jeg fant etter litt søk bilde av dem under kapslene og de er kjipe. Men istedenfor å bruke så kjipe felger at de må dekkes til så finnes det da felger i bøtter og spann som tåler dagens lys. Eller er det pga vekt? Skjønner ikke tanken bak

For Model 3 sin del er det pga. aerodynamikken. Bilen bruker mindre energi med kapslene på siden så tette hjul som mulig gir lavere luftmotstand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Håkon77

Aha. Men hvorfor da ikke lage tette alufelger? På den annen side er det vel lett å komme til bremsene for vask om vinteren? Spraye en runde med salt-x om bilen skal stå noen dager.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Sitat fra: Håkon77 på søndag 29. mai 2022, klokken 21:29
Aha. Men hvorfor da ikke lage tette alufelger? På den annen side er det vel lett å komme til bremsene for vask om vinteren? Spraye en runde med salt-x om bilen skal stå noen dager.
Vekt. "Tette" aluminiumsfelger har mer aluminium i seg, og aluminium veier mer enn plast. Tesla sine standardfelger er likevel ganske snasen uten dekslene, så mange har aldri montert plastkapslene eller tatt de av om de allerede var montert på.

Noen velger å sette de på når de skal på langtur/ferietur, nettopp for å få med seg fordelene med vekt og aerodynamikk, mens mange "koster på seg" merforbruket fordi de ikke liker plastkapsler.

De kjipe stålfelgene man kjenner fra ice-verden, er gjerne bare billige og kjipe, så mange valgte å oppgradere. Såpass mange at de rett og slett er borte, og man får noen standard ok aluminiumsfelger, og da er det gjerne godt nok for de fleste, og ikke behov for å velge enda tøffere og "fetere" felger for å få "den rette looken".

Når så elbiler i utgangspunktet har ganske begrenset rekkevidde i forhold til ice-biler, og det tar tid å fylle på, så sparer man inn på forbruk der man kan. Og det betyr ofte at man ikke kjøper større felger, men er mer villige til å skifte ut splitter nye dekk med noen med lavere rullemotstand, og heller selger originaldekkene for å dekke litt av kostnaden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Ser poenget ditt. Men da er det jo helt tullete å sette opp bilen med så brede dekk. BMW var inne på noe med i3. Jeg er glad man har besinnet seg og fått 60 profil på 18" til Toyota, men dekkbredden kunne godt vært smalere. Men de må vel forholde seg til hva som er vanlig ellers og tilgjengelig. I3 fikk en dimm som ikke akkurat var vanlig med null valg i dekk og ditto priser.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Er om å balansere egenskapene, da smale dekk gir mindre gripeflate og mindre område å fordele vekt på. I en så utpreget lettvekts bybil som i3, så var dette en god avgjørelse for rekkevidden, men flere som mener den er for skarp i handlingen/styrefølelsen.

Når man har en stor og kraftig motorisert SUV med 100+ kWh batteri, og skal være i stand til å stoppe den innenfor aksepterte stopplengder selv i fra toppfart, så stiller det helt andre krav til dekkutrustningen. Går man inn med for små og for smale dekk, sitter man fort med en farlig doning. Så får det så være at vi i Norge ikke har fartsgrenser som tillater å utnytte toppfarten.

Sist men ikke minst, noen har sterke formeninger om hva som er godt design eller ikke, og hjuls som er proporsjonerte i forhold til resten av bilen, er viktig for mange, kjøpesterke kunder. De vil derfor aldri kunne få så fete og breie dekk som de helst vil ha, så det blir å pushe grenser for hva som er lovlig og mulig. Og for disse, er rekkevidde mindre essensielt.

Så det er alltid en prioritering mellom hva som er visuelt attraktivt, hva som er sikkerhetsmessig godt nok, og hva som er optimalt for rekkevidden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

#11
Nja, tror ikke den hadde blitt farlig med noe smalere dekk. Det ruller større biler med samme toppfart rundt på våre veier i dag. Gikk inn på en tilfeldig varebil med 2500kg egenvekt og toppfart 160km/t og får opp 195/75-16. Typisk er vel 215/70 på varebiler, en biltype som kjøres vesentlig hardere enn den jevne RAV4 og på harde varebil dekk. Argumentet om sikkerhet mener jeg ikke holder, men det handler nok om utseende. Sitter å smiler litt av en del Tesla eiere som gnåler om forbruk og rekkevidde samtidig som de bytter inn original felger med store 20" og setter på dekk med mønster som ser fett ut istedenfor dekk med lav rullemotstand. Man kan ikke få begge deler.   Edit: Forøvrig snakker vi ikke om en kraftig motorisert suv med 100kwh batteri. 200hk er vel ganske så moderat i en elbil og batteriet er brutto 71kwh ser det foreløpig ut til.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Du kan ikke sammenligne varebiler med toppfart 160 km/t med biler som har toppfart på 250 km/t eller endog høyere. Det er krav om at de skal stoppe på en viss strekke (maks bremselengde), når de kjører i toppfart.

Klart at den som må stoppe fra en toppfart på 250 km/t har langt større påvirkning på dekk og felg, og krav til gripeflate, enn den som skal stoppe fra relativt rolige 160 km/t.

Selv bare det å kjøre i 250 km/t er langt mer stressende på dekkene enn 160 km/t, så derfor har dekkene krav i forhold til hastighet t\de skal tåle. Og selv om norske fartsgrenser er langt lavere, kreves det altså dekk som tåler toppfarten.

Av fornuftige og ikke minst praktske grunner gjelder ikke hastighetsgrensene på samme måte for vinterdekk, så det burde ikke vært noe i veien for at norske biler kunne klart seg med dekk som tåler opp til f.eks. 160 km/t, og så sagt at bilen ikke er lov å kjøre fortere med de dekka på Autobahn.

Men mange ville nok ikke tenkt over det, og dundret avgårde så fort de tør å kjøre, med da stor fare for at dekkene gir etter i høy hastighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Du er klar over at toppfarten på BZ4X er 160km/t? Hyundai Kona har litt høyere med sine 167km/t og der klagde jeg til verkstedet pga den kjentes litt vaglete ut i 140. De antok at det kun var fordi bilen var ny og at det ville gå deg til. Og det gjorde den nok eller så ble jeg vant til den. Den hadde forøvrig 215/55-17 om jeg ikke husker feil. Men de dekkene koster det samme, omtrent, som Toyotas 235/60-18.  Ahh, håper det kommer noen gode tester snart så vi slipper å prate om dekk. Nå har jeg sett en video for mange om gnål om utseende på instrumentene og test av om den spinner på tørr asfalt. Gleder meg til den får en ordentlig elbiltest av en elbilnerd.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Dekk er forøvrig ikke noen stor utgift i bilholdet. Jeg bytter etter 6 sesonger og da har bilen gått ca 150K. Bytta på Leafen etter bare 100K, men det var pga alder. Når sideveggene begynner å mengder med micro-sprekker da er det på tide. I ungdommen hadde jeg en Sunny som ble kjøpt pent brukt med lav kilometer. Den var da 15år og kom med originale dekk med like fint mønster som nye. Endte der opp med å bytte etter å ha vrengt den over en 5cm kant på vei inn til en butikk og alle dekkene revnet. Var sikkert blitt lagret i solveggen.. Men miljøvennlig var de. Det ble ikke lagt igjen mye mikroplast med dem når de var hardere enn en diamant. 
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA