Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

turfsurf

Glad jeg sjelden har behov for å ferdes i Oslo:


"– Det er veldig strenge regler for å få lov til å ta i bruk fotobokser. Vi skjønner ikke hvorfor det skal være det, sier Stav.
I dag brukes fotobokser kun i gater med fartsgrense på 50 km/t og oppover. Oslo ønsker å bruke det i gater med lavere fartsgrenser i tillegg.
Byrådet ønsker også å teste fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn å kjøre for fort."


https://www.aftenposten.no/oslo/i/x8Bq1j/byraadet-vil-innfoere-20-soner-og-senke-fartsgrensen-i-hele-oslo-ogsaa
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Er selv født og oppvokst i Oslo, men det var en "utenom-kroppen-tilfredstillelse" å flytte derfra. Langt fra LMB, og hvor MDG var mere opptatt av at Røkkes "Blå tårn" ikke skulle bygges her. 🙂
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Burger

Gleder meg til neste gang jeg skal besøke Oslo og oppleve en fotgjengervennlig by.

Var i Krakow rett før Covid hvor sentrum var sperret for biler bortsett fra utrykningskjøretøy, varetransport, fastboende og taxi. Genialt, mye uteplasser, raskere å gå siden gatene var nesten tomme for biler.

Var sjåfør for den penere halvdelen i Trondheim sentrum i går kveld, og det er nydelig hvor bilgatene forsvinner saktig men sikkert over til plass til fotgjengere/serveringssteder.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

daktari

Mesteparten av sentrum er veldig fotgjengervennlig. Men uansett er det jo vanskelig å komme seg til job. Med sykkel også nå.
Får inntrykk av MDG egentlig mener man skal sitte hjemme hele tiden. Men vi må jo reise. Elbil, elsykkel, el-sparker - alt tar plass og mikser dårlig med forgjengere.
Det de heller kunne gjort var et diesel-forbud. Forbud mot dieselbiler og erstatte trikk med trolley- eller elbusser. Det ville gitt lavere lokale utslipp og støy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

dundun

Jeg ferdes i Oslo hver dag - både i sentrum og litt utenfor. Bilene tar fortsatt altfor mye plass og har altfor stort frihetsrom. Ja til generell 30-grense og flere kamera!

Elbil eller ikke har ikke noe å si - det er farten og antallet biler som er problemet.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

RJK

Sitat fra: dundun på torsdag 26. mai 2022, klokken 18:41
Jeg ferdes i Oslo hver dag - både i sentrum og litt utenfor. Bilene tar fortsatt altfor mye plass og har altfor stort frihetsrom. Ja til generell 30-grense og flere kamera!

Elbil eller ikke har ikke noe å si - det er farten og antallet biler som er problemet.
Hvor mange ganger har du følt at du hadde behov for å gå langs Ring 3? Hadde det virkelig spilt noen rolle for deg om den veien får beholde 70 km/t som i dag (60 km/t i miljøgrense om vinteren)? Veien hadde forøvrig 80 km/t som grense før.

Innenfor Ring 3 er det stort sett maks 50 km/t utenom noen få hovedårer (Ring 2 er eneste jeg kommer på). og de mest sentrale områdene er allerede så full av enveiskjøring og tungvindte omkjøringer pga dette.

Problemet er at Oslo er bygd opp på at E6 pg E18 absolutt må gjennom sentrale deler av byen, og først og fremst E18. Og skal man flytte noe større mengder gods, så må man ha tilgang med bil.

Det finnes ikke transporttjenester som passer for folk som har mer normale lønninger og prøver å få hverdagen til å gå opp, så det er i beste fall for de som har det romslig allerede, tross høye priser. Og selv de transport-tjenestene trenger tilgang til veinettet.

Nei, fint det er noen som kan holde disse anti-bil-hodene litt i ørene. Noen ting er heldigvis godt at avgjøres på høyere, nasjonalt nivå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: dundun på torsdag 26. mai 2022, klokken 18:41
Jeg ferdes i Oslo hver dag - både i sentrum og litt utenfor. Bilene tar fortsatt altfor mye plass og har altfor stort frihetsrom. Ja til generell 30-grense og flere kamera!

Elbil eller ikke har ikke noe å si - det er farten og antallet biler som er problemet.

Jeg pendler ofte inn for å jobbe i Oslo.
Men jeg opplever at køene ut av byen av oslofolk medfører at strekninger på 30-40 km ut av oslo tar 4-6 timer på de verste dagene og at mitt hjemsted oversvømmes av oslofolk på vei til hytta. Jeg vil ha slutt på dette og ønsker at  denne helt meningsløse utfarten skal stoppe.
Ja til og med blåmerkede stier er revet vekk for at oslofolk skal få satt opp sin hytte. Jeg vil bo i fred og ønsker ikke denne utfarten til mine trakter. Det er for mange biler og for mye trafikk.

Jeg gjør gjerne ett bytte og sier opp min jobb og kommer aldri til oslo igjen om mdg folket også kan stoppe å komme ut av byen og holder seg hjemme.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:23
Sitat fra: dundun på torsdag 26. mai 2022, klokken 18:41
Jeg ferdes i Oslo hver dag - både i sentrum og litt utenfor. Bilene tar fortsatt altfor mye plass og har altfor stort frihetsrom. Ja til generell 30-grense og flere kamera!

Elbil eller ikke har ikke noe å si - det er farten og antallet biler som er problemet.

Jeg pendler ofte inn for å jobbe i Oslo.
Men jeg opplever at køene ut av byen av oslofolk medfører at strekninger på 30-40 km ut av oslo tar 4-6 timer på de verste dagene og at mitt hjemsted oversvømmes av oslofolk på vei til hytta. Jeg vil ha slutt på dette og ønsker at  denne helt meningsløse utfarten skal stoppe.
Ja til og med blåmerkede stier er revet vekk for at oslofolk skal få satt opp sin hytte. Jeg vil bo i fred og ønsker ikke denne utfarten til mine trakter. Det er for mange biler og for mye trafikk.

Jeg gjør gjerne ett bytte og sier opp min jobb og kommer aldri til oslo igjen om mdg folket også kan stoppe å komme ut av byen og holder seg hjemme.
MDG-folk er så vidt jeg har fått med meg, stort sett "urbanisser", altså de vil helst ikke ut av Oslo, og de vil helst ikke ha noen inn i Oslo. Men landets hovestad skal det være likevel om "ydlendingene" fra Vestlandet, Innlandet og Nord-Norge "prøver å invadere byen vår".

"Urbanisser" som ikke er MDG'ere, tar gjerne storbyweekend rundt om kring i Europa så raskt de kan, og sydenferie om sommeren. Dog, noen fik kanskje, i all hemelighet, smaken på eget land som ferieland nå under Korona, men vil gjerne bo "sentralt" i hyttelandsbyer og "hytte-leiligheter".

Nå er dessuten slik at de fleste som bor i Oslo, nettopp kommer fra "ydlandet", og liker å dra til hjemtraktene eller erstatningen for hjemtraktene (for langt å dra helt hjem) i ferier og frihelger. Og jo trangere man må bo i byen, dess mer vil man ha egen hytte innenfor akseptabel avstand fra "sentralstaden"... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Jeg har stor forståelse for at man ønsker ett bilfritt sentrum. Men 60 på motorveien blir bare teit.

Men det jeg reagerer mest på er uttalelsen om at man bare skal kunne sette opp automatisk overvåkning av trafikken overalt. Det viser en total mangel på forståelse av grunnleggende menneskerettigheter.

Regner med representanten synes det er greit at noen kommer og setter opp kamera i stua hennes også, som går direkte til politiet. Sånn i tilfelle de gjør noe galt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. mai 2022, klokken 17:01
Jeg har stor forståelse for at man ønsker ett bilfritt sentrum. Men 60 på motorveien blir bare teit.

Men det jeg reagerer mest på er uttalelsen om at man bare skal kunne sette opp automatisk overvåkning av trafikken overalt. Det viser en total mangel på forståelse av grunnleggende menneskerettigheter.

Regner med representanten synes det er greit at noen kommer og setter opp kamera i stua hennes også, som går direkte til politiet. Sånn i tilfelle de gjør noe galt.

Jeg er litt usikker på argumentasjonen her. Er det en grunnleggende menneskerett å kjøre over fartsgrensen eller å kjøre på rødt? Jeg får ikke lest artikkelen, så kan ikke se mer detaljer enn det som fremkommer i diskusjonen her.

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på mandag 30. mai 2022, klokken 11:59
Jeg er litt usikker på argumentasjonen her. Er det en grunnleggende menneskerett å kjøre over fartsgrensen eller å kjøre på rødt? Jeg får ikke lest artikkelen, så kan ikke se mer detaljer enn det som fremkommer i diskusjonen her.
Det er en grunnleggende rett til ikke å bli overvåket overalt hvor man ferdes. Har ikke noe med om man bryter lover eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. mai 2022, klokken 12:09
Det er en grunnleggende rett til ikke å bli overvåket overalt hvor man ferdes. Har ikke noe med om man bryter lover eller ikke.

Du refererer jo bare til "Byrådet ønsker også å teste fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn å kjøre for fort" i originalinnlegget. Hvilke andre fotobokser er det de ønsker å teste? Det er ikke umiddelbart lett å lese ut fra det som kommer med her at man står i fare for å bli overvåket overalt hvor man ferdes.

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på mandag 30. mai 2022, klokken 12:17
Det er ikke umiddelbart lett å lese ut fra det som kommer med her at man står i fare for å bli overvåket overalt hvor man ferdes.
Jeg snakker om den første setningen i sitatet: "Det er veldig strenge regler for å få lov til å ta i bruk fotobokser. Vi skjønner ikke hvorfor det skal være det, sier Stav."

Hvis de som styrer ikke skjønner hvorfor det skal være strenge lover for å sette opp fotobokser så er det skremmende IMO. Det er den vanlige remsa om at "så lenge du ikke gjør noe ulovlig så er det vel ikke så farlig".

Noe som viserer en total mangel på forståelse for hvilket potensial til misbruk som ligger i overvåkning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HaraldElBil

Sitat fra: Vidar_S på mandag 30. mai 2022, klokken 12:17
Du refererer jo bare til "Byrådet ønsker også å teste fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn å kjøre for fort" i originalinnlegget. Hvilke andre fotobokser er det de ønsker å teste? Det er ikke umiddelbart lett å lese ut fra det som kommer med her at man står i fare for å bli overvåket overalt hvor man ferdes.

Det startet med fotobokser for å ta bilde av biler som kjøres for fort, så ble det streknings-ATK hvor man tar bilde av alle som passerer, men lover å slette hvis man ikke kjører for fort forbi boks nr 2. Hvis man nå vil f.eks ta bilde av alle for å se om de har på seg bilbelte eller snakker i mobilen.. og man like gjerne kan lagre bildet i tilfelle..

Hadde det ikke vært kjekt om man kunne se alle biler som passerte et gitt punkt? Eller siste fotoboks en etterlyst bil passerte? Kanskje vi trenger flere kameraer for å ha et mer finmasket nett for å fange opp mistenkte lovbrytere?

Et forslag som jevnlig dukker opp er veiprising med GPS. Så man vet nøyaktig hvor alle kjøretøy befinner seg..

Veien til totaliært samfunn er brolagt med gode intensjoner, og "OMG TENK PÅ BARNA!".

Jeg er ikke totalmotstander av fotobokser, men det må brukes riktig og det må være klare tekniske sperrer på plass som hindrer misbruk.

Og fartsgrensene må settes i forhold til sikkerhet på den aktuelle veien, ikke miljø. Ellers kunne vi like gjerne hatt 50km/h-grense på alle motorveiene. Tenk så mer miljøvennlig det er og hvor mange liv som ville blitt spart!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA