Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimert levering og valgets kvaler 🤔

Startet av rujo79, torsdag 26. mai 2022, klokken 11:31

« forrige - neste »

thebadger

Shanghai-bilene har hatt upåklagelig byggekvalitet, basert på både tmy og tm3 jeg har hatt derfra. Så bra at det blir helt komisk å se alle som nekter å ta ut bil før de kommer fra Tyskland, for selv hvis en ny fabrikk i Tyskland har knallbra byggekvalitet er det ikke noe å forbedre på fra de produsert i Shanghai. En helt annen verden enn TMS, TMX og TM3 jeg har hatt fra Freemont.


rujo79

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 11:34
Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk 😃 Gleder meg som en unge. Skulle helst blitt levert i går 😅😬
Gratulerer med ny bil  :+1:

Takk 😍

JorEl

#33
Sitat fra: thebadger på lørdag 28. mai 2022, klokken 16:15
Shanghai-bilene har hatt upåklagelig byggekvalitet, basert på både tmy og tm3 jeg har hatt derfra. Så bra at det blir helt komisk å se alle som nekter å ta ut bil før de kommer fra Tyskland, for selv hvis en ny fabrikk i Tyskland har knallbra byggekvalitet er det ikke noe å forbedre på fra de produsert i Shanghai. En helt annen verden enn TMS, TMX og TM3 jeg har hatt fra Freemont.
:+1:
Nye fabrikker og nytt produksjonsmateriell, må vel bli bra. Eneste jeg er litt usikker på er om "Megacasting" er like fint for kundene, som for Tesla. Blir det billigere bil/produksjon vs reperasjons-vennlig?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

REN-BIL

Gratulerer med ny bil og ikke minst til alle for saklige og informative innlegg 🥰

Radial

Sitat fra: JorEl på lørdag 28. mai 2022, klokken 19:29
Sitat fra: thebadger på lørdag 28. mai 2022, klokken 16:15
Shanghai-bilene har hatt upåklagelig byggekvalitet, basert på både tmy og tm3 jeg har hatt derfra. Så bra at det blir helt komisk å se alle som nekter å ta ut bil før de kommer fra Tyskland, for selv hvis en ny fabrikk i Tyskland har knallbra byggekvalitet er det ikke noe å forbedre på fra de produsert i Shanghai. En helt annen verden enn TMS, TMX og TM3 jeg har hatt fra Freemont.
:+1:
Nye fabrikker og nytt produksjonsmateriell, må vel bli bra. Eneste jeg er litt usikker på er om "Megacasting" er like fint for kundene, som for Tesla. Blir det billigere bil/produksjon vs reperasjons-vennlig?

Dette er primært for å gjøre bilen billigere og raskere å produsere, til Tesla sin fortjeneste, naturlig vis.
Også 3'ern skal over på Megacast etter hvert nå.

Får disse delene skader, har dog bilen blitt utsatt for ganske harde påkjenninger som trolig kondenmneres uansett.
De sitter relativt skjermet mot skader...med unntak av at hengerfestet er bolta "rett i" Megacast'en bak.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vurderer en elbil

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. mai 2022, klokken 11:41

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla har ord på seg for å ikke sette sammen biler ordentlig.


Dette gjelder ikke biler fra Kina og nå også Berlin ser det ut til. Utviklingen går fortere en mange klarer å få med seg. Ved kun stole på et førsteinntrykk kan fort ende med å bli avlegs. Følg med i timen.
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla ruster, og tro at Y blir noe bedre, kan man jo håpe på, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Selvsagt kan det hende at biler bygget i Kina kan være bedre, men det hjelper ikke på Tesla sitt elendige renomé.

Alle biler ruster. Tesla har ikke rykte på seg for å ruste mer enn andre merker. 

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Kundeservicen etter at du har kjøpt bil er også kritikkverdig.
Min erfaring er det stikk motsatte, men så bruker jeg Kristiansand, og de er kjent for god service. Helt upåklagelig for min del.

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder?"
Biler som folk har skrudd på selv vil ikke jeg ha. Jeg er ganske sikker på at det kommer godt frem i min kommentar. Og jeg er jo ikke alene om å mene dette. Noe som gjør at folk som skrur selv, får færre kjøpere på sin bil.
Et servicehefte (som jo ikke er et ord i Tesla-sammenheng) gir ingen garanti for at ingen har skrudd på bilen selv. Det sier bare at bilen har vært hos fulgt obligatoriske servicer  (noe Tesla ikke har) hos merkeverksted. Bilen altså være flikket på og ødelagt av hvem som helst uten at det serviceheftet viser det.

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Og det var vel en bil fra Fremont..."
Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det er en Tesla, og de har dårlig rykte
Ja det spiller stor rolle. Jeg antar at alle som har hatt bil fra både Fremont og Kina kjenner godt til dette.


Å holde seg oppdatert er alltid viktig. Gjelder det meste, men er spesielt viktig når det gjelder Tesla ;-)
Dersom du hadde lest linkene så ser du at det også kommer dårlig lakk på Y fra Kina.

Det er skrevet mange saker om Tesla som ruster.

Det er også skrevet mange saker om Tesla sin dårlige kundebehandling. At Kristiansand har god service er jo bra, og da har de andre noe å lære av dem. Det er jo fint at du opplever dette på en god måte.

Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette. At det ikke er viktig for deg, er helt greit for min del. Jeg bare nevner at det er mange som synes at det er viktig, og det mener jeg at folk bør tenke på med tanke på videresalg. Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Fossilbil

Contango

Er usikker på hva du ønsker å oppnå her. Teoriene dine sitter såpass godt at det er lite vi eiere av bilene kan bidra med. Å forklare oss som har bilene hvordan det EGENTLIG henger sammen er ikke så bidragsytende her inne.
Rådene her er stort sett alltid å kjøpe bil man er trygg på og egentlig vil ha. Det er mitt råd også. Og så la frustrasjonene over andre biler fare og la eierne av de bilene håndtere de evntuelle utfordringene med de bilene selv. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26

Dersom du hadde lest linkene så ser du at det også kommer dårlig lakk på Y fra Kina.

Det er skrevet mange saker om Tesla som ruster.

Det er også skrevet mange saker om Tesla sin dårlige kundebehandling. At Kristiansand har god service er jo bra, og da har de andre noe å lære av dem. Det er jo fint at du opplever dette på en god måte.

Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette. At det ikke er viktig for deg, er helt greit for min del. Jeg bare nevner at det er mange som synes at det er viktig, og det mener jeg at folk bør tenke på med tanke på videresalg. Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Har bare ett råd til deg. Dropp Tesla og velg noe annet. Så slipper du å bekymre deg for noe annet enn å gå glipp av gleden ved å ha en Tesla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Dersom du hadde lest linkene så ser du at det også kommer dårlig lakk på Y fra Kina.

Det er skrevet mange saker om Tesla som ruster.

Det er også skrevet mange saker om Tesla sin dårlige kundebehandling. At Kristiansand har god service er jo bra, og da har de andre noe å lære av dem. Det er jo fint at du opplever dette på en god måte.

Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette. At det ikke er viktig for deg, er helt greit for min del. Jeg bare nevner at det er mange som synes at det er viktig, og det mener jeg at folk bør tenke på med tanke på videresalg. Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Igjen, jeg spurte deg hva du mener med servicehefte på en bil som har vært i Norge maks ni måneder, så hvilket servicehefte er det du snakker om? Det har enda ikke vært en eneste service på en Tesla som er ni måneder eller mindre, ergo finnes det heller ingenting å stappe inn i et ikke-eksisterende servicehefte, som Tesla uansett heller ikke bruker, da de ikke stiller krav til service. Servicehefter inneholder servicer, ikke reparasjoner eller garantijobber. På en elbil er servicehefte omtrent verdiløst, det eneste som kan være interessant (etter mange år) er bytte av bremsevæske og bytte av olje i reduksjonsgiret, for å sikre at det er ivaretatt, dersom det er er påkrevd for den aktuelle bilen. Jeg tar servicen på ene bilen vår (ikke Tesla) kun for å ha det idiotiske serviceheftet ivaretatt ved videresalg, og beholde garanti.

Forøvrig, apropos fagfolk, sist jeg hadde bil på 1. års service hos Bertel O. Steen, så hadde de i serviceheftet avmerket en overflateripe på bakfangeren under rustkontrollen, og fangeren er i plast...

PS: Jeg bruker Tesla Stavanger og tross altfor mange servicebesøk, og ikke feilfri håndtering, så har jeg den beste totalopplevelsen fra nettopp Tesla Stavanger, selv etter å ha hatt andre merker i mange flere år enn Tesla. Noen ganger er det bedre å oppleve selv enn å bruke energi på å videreformidle hearsay...

Handyman

#40
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.
Støtter innlegget til geear.
Et servicehefte forteller kun om servicene er gjort på et verksted produsenten har godkjent, ikke at det er utført av en fagman. Det forteller INGNTING om kvaliteten, eller at at det ikke er utført annet dårlig utført arbeid på bilen. Hvis du er i den tro at et komplett utfylt servicehefte gir deg en verdifull garanti om tilstand og kvalitet på bilen, står du fare for å bli grundig lurt (av deg selv?).
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Vel, gammel vane er vond å vende. Det er mange som legger for stor betydning i et seriehefte på moderne biler.
For øvrig kan man lese om Teslas anbefalinger (ikke krav for garantien) for vedlikehold her:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-E95DAAD9-646E-4249-9930-B109ED7B1D91.html#:~:text=etter%20behov.%20Tesla-,anbefaler,-imidlertid%20f%C3%B8lgende%20vedlikeholdsartikler
Den observante leser vil se at det ikke er anbefalt noe før tidligst 2 år (sjekk/bytte av bremsevæske) annet enn å smøre bremsekalipere hvert år der det saltes. Tidligere var også dette annet hvert år mener jeg.

Og som et siste råd; Kjøp noe annet enn Tesla, du har åpenbart overbevist deg selv om at Tesla ikke er noe for deg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

I følge sjekken som ble gjort her så ser det ikke ut som Tesla har noen større utfordring med rust enn andre biler:
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819
Skal sies at denne testen ble gjort etter 80 000km, men jeg har til gode å ha biler noe mer enn 80'-100' km, så da tenker jeg i mitt stille sinn at det uansett ikke er noe å la gå ut over nattesøvnen ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.

Der kan du fort lure deg selv. Jeg gjør absolutt alt av vedlikehold og reparasjoner på mine biler så snart de er utenfor garanti, om det så er snakk om oljeskift eller overhaling av motor/automatgir. Det er ikke bare for å spare penger, men like mye fordi jeg har opplevd mye slurv og inkompetanse når jeg har hatt bilene inne hos aktører som Møller, Bertel O Steen og Birger N Haug. Dersom jeg leverer en bil inn til service hos merkeverksted for å opprettholde garanti så ser jeg meg dessverre nødt til å kontrollere med egne øyne at det er gjort skikkelig jobb etter at jeg har hentet bilen hjem igjen. Det er nemlig langt fra en selvfølge.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en bedre mekaniker enn de som jobber hos forhandlerne, men jeg har det ikke like travelt når jeg jobber og det er mye viktigere for meg enn for dem at alt er gjort så nøye og samvittighetsfullt som mulig.

Handyman

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på mandag 30. mai 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.

Der kan du fort lure deg selv. Jeg gjør absolutt alt av vedlikehold og reparasjoner på mine biler så snart de er utenfor garanti, om det så er snakk om oljeskift eller overhaling av motor/automatgir. Det er ikke bare for å spare penger, men like mye fordi jeg har opplevd mye slurv og inkompetanse når jeg har hatt bilene inne hos aktører som Møller, Bertel O Steen og Birger N Haug. Dersom jeg leverer en bil inn til service hos merkeverksted for å opprettholde garanti så ser jeg meg dessverre nødt til å kontrollere med egne øyne at det er gjort skikkelig jobb etter at jeg har hentet bilen hjem igjen. Det er nemlig langt fra en selvfølge.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en bedre mekaniker enn de som jobber hos forhandlerne, men jeg har det ikke like travelt når jeg jobber og det er mye viktigere for meg enn for dem at alt er gjort så nøye og samvittighetsfullt som mulig.
:+1:  Da er vi i alle fall to personer med helt like erfaringer og tanker om merkeverksted.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

Kan kaste meg på å vare enig her. Jeg har hatt 2 volvoer og alltid fulgt serviceintervallet på merkeverksted. Først vil jeg bare si at jeg har ikke noe å si på mitt merkeverksted, de har gjort det de skal, bare så det er sagt, ingen vonde følelser, de fleste der er dyktige. MEN, bare fordi di sjekker de punkter de har når bilen er inne så betyr ikke det at det ikke kan dukke opp ting etter service. Etter mine egne erfarenheter så kan ting som hjulager, knekte bakfjør, helt gåen støtdemper osv komme mitt emellom servicevinduer. Hvis det ikke synes ved service så oppdages det stort sett ikke er min erfarenhet.

Jeg trodde før i tiden at fulgte serviceintervaller betydde en sikker bil da de følger med, men slik er altså ikke fallet da mange ting er umulig å forutse.

Det man kan si er at hvis man fulgt servicer hos et merkeverksted så bør ting vare byttet i de intervaller som produsent mener, f.eks dieselfilter og andre slitedeler, skift av girolje hvis den har intervall, luftfilter, bremseveske, kupefilter osv. En del ting som de vet at de tjener godt på pleier de vare flinke på, hos Volvo bytter de gjerne foringer bak og fram da dette medfører bytte av hele bæarearmen og det kan gjerne påpekes veldig tidlig, mens andre ting som rust i dempertårn kanske ikke ens påpekes forren du selv ser det.

Det er heller ikke noen garanti at ting som anbefales blir utbedret, man får anbefalinger og kan takke nei till dette, og ved neste service kanske det ikke ens oppdages. På sikt vil det oppdages ja, men det betyr altså at bilen kan vare i annen stand en det man tror hved et visst tidspunkt og stempeln i serviceheftet forteller ikke dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA