Optimal SOC ved langtidslagring

Startet av ThomasEL, mandag 23. mai 2022, klokken 13:20

« forrige - neste »

ThomasEL

Blir borte fra bilen 14 dager i sommerferien.

Hva tenker folket er optimal SOC å lagre den ved?
- 40%
- 50%
- 60%

Var nettopp borte 6 dager nå, og valgte da 50%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

PF

vanskelig å si selvfølgelig, mange forskjellige meninger rundt om, men ser at sånn ca. anbefalt ligger i området 40-50%.
Så er spørsmålet hva er 40-50% reelt på batteri kontra SOC på bilen ref. buffer osv.

f.eks. https://batteryuniversity.com/article/bu-702-how-to-store-batteries denne sier 40% på litium batteri

elektro

Tror ikke det er noen målbar effekt av å velge f.eks. 40% kontra 60%, men er planen å la den stå tilkoblet strøm? Hvis ikke ville jeg vært mest komfortabel med å velge 50% eller 60%, selv om e-tron etter min erfaring omtrent ikke bruker strøm i det hele tatt når den står parkert.

Jeg ville nok gått for 50% (hilsen han som lader bilen til 70-80% minst 300 dager i året, og innimellom 100%).

Tenker at det er viktigere at bilen ikke har det for varmt. I den grad det er et problem i Norge. Dvs. at jeg heller ville investert i å parkere i en av de nedre etasjene i et p-hus kontra å stå ute i solsteika på en flyplass.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Etter å ha klart å holde batteriet konstant mellom 40% og 60% siden Moldeturen i mai, så måtte jeg nå bite i det sure eplet:
Ladet til 80% i natt, og har nå startet opp videre lading til 100% før avreise i ettermiddag. Må innrømme det river litt i magen å stille inn markøren over 80%, litt som hvis man er nødt til å ta bilen ut av garasjen en regnværsdag...

Trenger egentlig ikke 100% for å nå aktuell flyplass, men planen er å stå parkert der med mellom 50 og 60% SOC. Da må jeg uansett ta en kort lynladepause rett før jeg er fremme. Tenker da det er bedre å lade til 100% på AC hjemme og kun toppe opp fra ca 35% til 60% på lynlader, fremfor å lade til 80% hjemme og måtte lade fra 15% til 60% på lynlader...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Nå stresser du fælt igjen, @ThomasEL ;D Hvis det er noen trøst, ladet jeg ved et uhell til 80% før sydenturen i år, som resulterte i at bilen ble stående sånn i 14 dager. Tror ikke det har noen negativ effekt av betydning der den står relativt kjølig i garasje. (Hadde vi kjørt e-tron til Gardermoen kunne den stått der med tilnærmet perfekt SOC, men faren for riper/bulker og slitasjen ved å stå utendørs i solsteika gjorde at vi valgte e-Golfen.)

Det til siden, så tror jeg kanskje jeg ville vurdert å lade kun til 90% hjemme. Magefølelsen min sier at det er mer skadelig å lade til 100% på AC enn å hurtiglade noen minutter ekstra. Hvem vet.. Dog kan det også være fint for BMS å få kjenne på ytterpunktene i blant.

Skal lade til 100% på AC selv i morgen; Har dere andre også problemer med at ladingen er ferdig én time for tidlig på sommeren? Bør man stille avreise til én time etter at man planlegger å reise?

tromsø

@elektro, vår e50 blir faktisk ferdig ca 30 minutter etter klokkeslettet på timeren nå i sommer.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: elektro på onsdag 13. juli 2022, klokken 11:30
Har dere andre også problemer med at ladingen er ferdig én time for tidlig på sommeren? Bør man stille avreise til én time etter at man planlegger å reise?
Dersom du har på klimatisering til avreise, er lading ferdig en time før (slik du opplever) for at all effekt skal være tilgjengelig for klimatisering den siste timen (som i 99% av tilfellene er unødvendig lenge). Så du kan enten sette "for sent" avreisetidspunkt, eller sette lading til å være uten kupéklimatisering og heller starte klima manuelt eller med egen timer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Huh, interessant! Vel, da dropper jeg bare klimatisering, det er ikke nødvendig nå. Men greit å vite! Lurte på om det kunne ha noe med sommertid å gjøre, men fikk ikke det helt til å stemme heller.. (Din bil later til å være helt ute å kjøre @tromsø :) men det er sikkert en forklaring på det også.)

ThomasEL

Det ble lading til 100% hjemme.
Ankom Fokserød og ladet på 150kW lader fra 44% til 58%

Har nå parkert på Torp med 57-58%
Det bør være relativt optimalt for å stå ei stund.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

No-name

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:17
Sitat fra: elektro på onsdag 13. juli 2022, klokken 11:30
Har dere andre også problemer med at ladingen er ferdig én time for tidlig på sommeren? Bør man stille avreise til én time etter at man planlegger å reise?
Dersom du har på klimatisering til avreise, er lading ferdig en time før (slik du opplever) for at all effekt skal være tilgjengelig for klimatisering den siste timen (som i 99% av tilfellene er unødvendig lenge). Så du kan enten sette "for sent" avreisetidspunkt, eller sette lading til å være uten kupéklimatisering og heller starte klima manuelt eller med egen timer.

Jeg har et helt annet problem, som har vært der hele tiden. Setter tidspunkt for når bilen skal være ferdig ladet og for konsekvent beskjed at bilen ikke blir ferdig til ønsket tidspunkt. Beskjeden kommer når bilen starter lading. Har sikkert noe å gjøre med laderen,og plager meg ikke i det hele tatt, men synes det er rart.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA