Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ikke stoppet lading i Nissan sin ladeapp

Startet av Femmi, lørdag 21. mai 2022, klokken 05:40

« forrige - neste »

Femmi

Er helt grønn på elbil. Fikk min første elbil for en uke siden, en helt ny e+ N-Connecta modell

Kjører ca 7 mil hver dag (jobb frem og tilbake) Og skulle lade den i natt. Hadde ikke stilt timeren på bilen da jeg ikke visste hvor lang tid den ville bruke på å lade opp mot 80-90 prosent.
Tenkte jeg kunne følge med på appen og stoppe ladingen ved hjelp av appen, men det funka jo ikke. Fikk ikke stoppet ladingen så måtte fysisk ut i bilen for å stoppe. Da hadde den ladet 97 prosent (men har nå lest at det ikke skal være så skadelig som tidligere å lade bilen mer enn 80 prosent)
Andre med dette problemet? Har en Eesee ladeboks, kan dette ha noe å gjøre med at jeg ikke kunne kontrollere ladingen fra appen?

Og ett spørsmål til, kan ledningen bare stå plugga i hele natta eller vil dette være skadelig? Kjører så tidlig om morgenen at jeg foretrekker at bilen varmes opp før jeg drar av gårde, og har forstått det slik at hvis bilen er plugget til strøm så blir denne oppvarmingen mer effektiv uten at det tapper batteriet for strøm. Har jeg forstått det riktig?
2022 Nissan Leaf e+ N-Connecta

Trekkoppbil

#1
Ulemper ved å lade over 80%:

  • Det er kombinasjonen høy lading og høy temp over tid, som er skadelig. Hvis man fullader rett før avreise, så kan det være greit på en kjølig morgen.
  • Er batteriet kaldt, så er det høy ladestrøm på høy lading som sliter. Da gjelder det  saktelade hvis man skal lade høyt opp.
Før langturen synes jeg det er greit å fullade.  Det kan være daglig klattlading til 100% som sliter og som er unødvendig, og med dagens batterier, slipper man gjerne å lade mer enn 1-3 dager i uka.
Det kan være greit å lade ferdig av og til, for å balansere cellene.

Å lade over 80% kan være mer skadelig nå enn tidligere:
Eldre Leafer ladet cellene til 4,1V, og de første årganene hadde en innsilling på 80%, som stoppa ladinga på ca 4V. 40kwt's batterier lader cellene opp til 4,2V, som er på nivå med forbrukerelektronikk. Men man vil vel at bilbatteri skal vare lengre enn batterier i forbruksutstyr?
Jeg trur cellene taper seg dobbelt så fort på 4,1V som på 4V, og dobbelt så fort på 4,2V som på 4,1V. Med 40kwt's batteri vil jeg nok stoppe på 60-70% til daglig.

Jeg snakka med en mekaniker som hadde intrykk av at både 30- og 40kwt's batteriene kan tape seg ganske fort.

Ladekabel som står i hele natta:

  • I tordensesongen ville jeg være veldig forsiktig med å gå fra ladekabelen i, men resten av året bryr jeg meg ikke.
  • Man skal være forsiktig med snubletråder som er i veien for fotgjengere og snøryding etc.
  • Hvis strømledninger ligger sånn at de blir kjørt over av kjøretøy, så burde det gå bra på ett plant garasjegulv, men ligger kabelen på skarpe steiner, ville jeg vært skeptisk.
Appen har jeg ikke kjennskap til.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA