Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GTX strømgjerrig?

Startet av MaxLevel, onsdag 18. mai 2022, klokken 21:59

« forrige - neste »

MaxLevel

Jeg har opplevd flere ganger nå at jeg på morgenen (8-10C med kald motor) kjører en distanse på 50-60 km (stabil snittfart på 80-100km/h), også viser displayet ved ankomst at jeg har lengre distanse igjen på batteriet enn da jeg startet turen. Det er både nedoverbakke og oppoverbakker på turen, så under turen varirer naturligvis beregningen, men jeg kjører ikke som en villmann i 120 med mye akselerasjon og bremsing. Kjører kun i D-modus.

I det nyeste eksemplet startet bilen på 143km, og da jeg var fremme var den nok strøm til å kjøre 149km.

Blir like overrasket hver gang, også er det jo litt gøy å følge med underveis. Er det noen som kjenner seg igjen i dette?

ENTO

Det er vel det at batteriet blir oppvarmet når det blir brukt !

turfsurf

Har vel mere med hva forbruket var før starten av forrige kjøretur. Den estimerer vel rekkevidde basert på de siste km. Se heller på forbruket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 06:19
Har vel mere med hva forbruket var før starten av forrige kjøretur. Den estimerer vel rekkevidde basert på de siste km. Se heller på forbruket.
Ja, det er mange som tror at bilen har regenerert veldig mye etter å ha kjørt nedoverbakker og opplever at rekkevidden øker kraftig. Den eneste måten å måle regenerering på er å se på batteri %. Med 3.0 SW er % nå synlig hele tiden. Jeg forholder meg veldig sjelden til rekkevidde-beregningen til VW som er helt ubrukelig og unøyakigheten øker jo mindre strøm det er på batteriet. Grunnen er at den ikke tar hensyn til topografi og hastigheten på veien fram til destinasjonen. Og det er jo når man har begrenset med strøm igjen at man kunne hatt nytte av den.

MaxLevel

Takk for innspill alle :+1:

Da får jeg håpe 3.0 kommer snart så blir det litt enklere å følge med på hva det faktiske forbruket er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA