Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmabil

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:05

« forrige - neste »

elektro

Hvordan treffer den nye ordningen med kontantstøtte firmabilmarkedet vs. det opprinnelige forslaget på momsfritak opp til 600.000 vs. dagens ordning?

Bonusspørsmålet er hva som skjer med firmabilbeskatning fremover. Pt. er det veldig vanskelig å planlegge om man skal velge firmabil de neste fire årene eller privat elbil med billønn og kjøregodtgjørelse. For første gang på ti år må jeg kanskje vurdere biler med fossil drivlinje også, siden jeg får drivstoffkort og bombrikke på jobben, men ikke nødvendigvis gratis lading, og skattefordelene ved elbil er minimale.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Motorwatt

Hvis det bare er en administrativ årsak til at de ikke kan/vil kompenserer for elutgifter, så må de før eller siden legge om ordningen når det om noen få år ikke kan kjøpes fossilbiler. Ville begynt der. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

elektro

#2
Utfordringen er ikke først og fremst elutgiftene, de er ganske ubetydelige. Men bom og drivstoff er gratis med fossil/hybrid firmabil, mens mange andre elbilfordeler er borte og Elbil-rabatten skattemessig er senket fra 40 prosent til 20 prosent i 2022. (Tidligere var det 50 prosent.)

Med denne takten ser jeg jo for meg at det i løpet av de neste fire årene blir null skatterabatt. Satt på spissen, hvorfor skal man da velge elbil? SÅ gøy er det ikke å lade. Man kan kjøre miljøvennlig lokalt nå som hybridene går inntil ti mil på strøm.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Skattefordelene ved elbil er minimale og dette må regjeringen gripe tak i asap.

Vurderer en elbil

Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA