Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Siste versjon av LR levert Norge

Startet av S4e, søndag 15. mai 2022, klokken 09:12

« forrige - neste »

S4e

Jeg har lest gjennom forum og FB, men sliter med å finne en oppdatering av siste spesifikasjoner på LR. Mest nyheter om performance levert fra Berlin, men med lang leveringstid også på denne så ser det dårlig ut for LR leveranse herfra i år?

Hva er spesifikasjon på siste leveranser fra Kina til Norge når det gjelder:

  • Batteristørrelse
  • Hattehylle og lastsikring
  • Max last av bagasje med full bil
  • Skjerm hastighet
  • Varme ratt
  • Varme vindusviskere
  • Andre forbedringer nylig lansert
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

turfsurf

Sitat fra: S4e på søndag 15. mai 2022, klokken 09:12
Hva er spesifikasjon på siste leveranser fra Kina til Norge når det gjelder:

  • Batteristørrelse
  • Hattehylle og lastsikring
  • Max last av bagasje med full bil
  • Skjerm hastighet
  • Varme ratt
  • Varme vindusviskere
  • Andre forbedringer nylig lansert
De som kom sist har vel 82kWh batteri, lastekroker, ikke hattehylle, 565kg nyttelast, Ryzen CPU (MCU3), rattvarme. Tror kanskje det er varme under viskere også. Hattehylle går det vel rykter om skal komme dette kvartalet. Spekuleres på om det kommer oppdaterte dempere på linje med P fra Berlin. Ellers har vel de nye og Lithium 12V batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

S4e

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 09:38
De som kom sist har vel 82kWh batteri, lastekroker, ikke hattehylle, 565kg nyttelast, Ryzen CPU (MCU3), rattvarme. Tror kanskje det er varme under viskere også. Hattehylle går det vel rykter om skal komme dette kvartalet. Spekuleres på om det kommer oppdaterte dempere på linje med P fra Berlin. Ellers har vel de nye og Lithium 12V batteri.

565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Badola

Vanskelig å si om det er bekreftet, men hjuldimensjon bør jo egentlig gi en dårligere kjøreopplevelse. Prøvekjørte P i går og ble veldig imponert over dempere/oppsett på 21 tommer med piggfri vinterdekk

turfsurf

Sitat fra: S4e på søndag 15. mai 2022, klokken 13:23
565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?
Kommer an på hva du mener med tidligere. De første LR som kom fra Kina hadde nyttelast på 390kg. De som kom i Q1 '22 hadde nyttelast på 565kg.

MCU3 med Ryzen er kjappere ja, den kom og i Q1 '22.

Dempere er vel foreløpig spekulasjoner ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Dette med dempere på Kina -modellene er jeg overbevist om er pga frakta fra Kina med gummiklosser i fjærene for ekstra høyde under transport.

Vår LR fra august 2021 er ikke til å kjenne igjen på fjæringskomfort nå etter 8000km. Mye mykere, og der jeg kjente forgjenger-overgangene i ryggmargen i august, er det helt smooth nå.

Performance sendes på bil uten klosser, ergo er den "riktig" transportert fra fabrikk, og det er dette fenomenet man opplever rundt LR fra Kina (på kosser i 2-3mnd).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: snakkesalig på søndag 15. mai 2022, klokken 22:58
Det forklarer vel ikke at '22 LR oppleves mer lik P, ref annen tråd?

Spørs hvor langt den har gått etter den kom til Norge, tenker jeg. Særlig om den har fått gått litt på humpete veier.

Vår Y parkerer ved en planke-stabel i garasjen. I starten gikk døra over plankene, men til november måtte jeg ta bort noen planker.
Rett etter jul måtte jeg ta bort enda en planke.
Skjer ting i hjulopphenget på vår Y, til det bedre - heldig vis
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Grenadier

Så du opplever at bilen din har seget tilsvarende flere planker på noen måneder? Typ 4-5-6 cm kanskje?  Synes egentlig ikke det høres helt betryggende ut  :o

Radial

Sitat fra: Grenadier på søndag 15. mai 2022, klokken 23:37
Så du opplever at bilen din har seget tilsvarende flere planker på noen måneder? Typ 4-5-6 cm kanskje?  Synes egentlig ikke det høres helt betryggende ut  :o

Den har sunket rundt 3cm. Har flyttet 2 "lag" med 15mm rupanel.
Bilen ville nok aldri sunket så mye om den hadde unngått klosser i 2-3mnd på båt fra Kina, men da ville den nok også vært mykere fra dag 1.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Aldri hørt om at biler krymper i høyden. At underlaget sporer på f.eks brostein og slikt som følge av tung bil,ja det skjer,men at en bilens bakkeklaring reduseres over tid høres ikke normalt ut.

Radial

Det er ihvertfall flyttet 2 lag 15mm panel, og bilen er betydelig mykere nå 👍 fremdeles fast, men alle humper og kanter slukes på en mer normal måte.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

S4e

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 14:28
Sitat fra: S4e på søndag 15. mai 2022, klokken 13:23
565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?
Kommer an på hva du mener med tidligere. De første LR som kom fra Kina hadde nyttelast på 390kg. De som kom i Q1 '22 hadde nyttelast på 565kg.

MCU3 med Ryzen er kjappere ja, den kom og i Q1 '22.

Dempere er vel foreløpig spekulasjoner ja.
Så bra - takk!
Jeg har nettopp bestilt med leveranse sep-okt. Håper hattehylle også kommer på plass med tanke på støydemping. Og forbedrede dempere hadde også vært gull.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Hva med forbedret lyd/høytalere? Er denne forbedring kommet til LR fra Kina?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

DagfinnN

Sitat fra: Radial på mandag 16. mai 2022, klokken 06:15
Sitat fra: Grenadier på søndag 15. mai 2022, klokken 23:37
Så du opplever at bilen din har seget tilsvarende flere planker på noen måneder? Typ 4-5-6 cm kanskje?  Synes egentlig ikke det høres helt betryggende ut  :o

Den har sunket rundt 3cm. Har flyttet 2 "lag" med 15mm rupanel.
Bilen ville nok aldri sunket så mye om den hadde unngått klosser i 2-3mnd på båt fra Kina, men da ville den nok også vært mykere fra dag 1.
Sikker på at du ikke har gått veldig opp i vekt :)
Neida - bare tuller. Hvis bilen har sunket må den ha vært høyere enn spec når du tok den ut. Hvis ikke er det noe galt. 
Noen som vet hvordan man måler dette? Min har bare gått 1000 km til nå og har vel da ikke sunket. Kunne vært interessant å måle høgden for å sammenligne med spec.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: Radial på søndag 15. mai 2022, klokken 22:53
Dette med dempere på Kina -modellene er jeg overbevist om er pga frakta fra Kina med gummiklosser i fjærene for ekstra høyde under transport.

Vår LR fra august 2021 er ikke til å kjenne igjen på fjæringskomfort nå etter 8000km. Mye mykere, og der jeg kjente forgjenger-overgangene i ryggmargen i august, er det helt smooth nå.

Performance sendes på bil uten klosser, ergo er den "riktig" transportert fra fabrikk, og det er dette fenomenet man opplever rundt LR fra Kina (på kosser i 2-3mnd).
Jeg klarer ikke skjønne annet enn for at noe slikt skal skje så må komponenter relatert til fjæra (som er det som definerer høyden på bilen) da forandre seg. Jeg vil tro det ligger en tynn gummiforing og topp og bunn av fjæra, ellers er alt stål og aluminium. Gummiforingene kan selvfølgelig ha fått litt innsynkning over tid, men for at metallet skal endre seg må man over i plastisk deformasjon, altså permanente strukturendringer i stålet, og dette skjer ikke med normal bruk. Det er i så fall en skade. Hvis slike ting oppstår vil det ikke ta lang tid før man opplever utmattingsbrudd i fjærer på Y, noe som normalt ikke inntrer før 10-15 år...

Merker selv verken høydeforskjell eller komfortendring på vår fra tidlig sept., etter 8,5k km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA